Alltså, jag har inte sömnproblem i allmänhet eller så. Sitter med mobilen och datorn parallellt innan jag ska sova, men det är inget som helst problem - så länge jag ska lägga mig inom mitt "normala" intervall.
Det är liksom som att min kropp - hur jag än bär mig åt - är jättepigg fram tills 23.30, och som att någon no matter what "drar ur kontakten" vid 02.30 snåret. Provade några dagar för ett tag sedan att inte ställa klockan på morgonen, utan bara se utifrån när jag gick och la mig, när jag vaknade. Det var vattentätt; 00-07, 01-08, 02-09.
Säg att jag behöver gå upp typ 06.30 - och således måste lägga mig typ 23.30 - då funkar det också okej.
Men det är just när jag måste upp typ 05-05.30, och verkligen "fungera ordentligt" redan säg 06.30, det skiter sig ordentligt.
På tävlingar försöker jag alltid att be om att få starta sent, men med tanke på att jag rider i första klassen och dessutom snittar 1.5 h resväg, så måste jag ändå upp i svinottan, även om jag startar typ 10.30.
Sen har jag också en hel del stalltjänst på helgerna, och inte bara min egen, utan jag är också i praktiken "första stand-in" då jag bor närmast stallet. Som nu i december tar jag totalt 3 helger t.ex. Inte mig emot egentligen, men utsläppen är tunga som sagt... Min hjärna funkar liksom inte 06.30 på morgonen.