Hur lära in ordet stå?

barajag...

Trådstartare
Ja, som rubriken säger; hur lär man hunden att stå korrekt på kommando? :confused:

Jag har en dsg-valp på 14 veckor imorgon. Vi har lärt in sitt o ligg, hon är jätteduktig. Kan även några saker till som hör till vardagen typ nej o varsågod, tränar just nu stanna kvar.. men vi lägger inte så stor energi o tid på det utan vi tar det i vardagen o genom lek.

Många säger att det är lättare att lära valpen att stå före sitta. Men om man nu gjort som jag, hur gör man då? På smidigaste lättsammaste sättet? Vill att hon ska kunna stå korrrekt på utställning mm.

Tacksam för svar!

Sv: Hur lära in ordet stå?

När jag lärde min hund stå för utställning började jag med att hon satt. Sen tog jag en godis och drog framåt och när hon började resa sig sa jag "stå". Så gjorde jag så tills själva stå var inpräntat.

Sedan kommer nästa utmaning ;) att lära dem stå stilla.
Då utgick vi från positionen stå där hon fick stå och äta godis ur handen, sedan drog jag bort den en milisekund och sa "stilla". Du ska dra bort handen och sedan föra tillbaka den så snabbt att hon inte hinner följa efter. När du tycker det sitter bra kan du utöka tiden.

Öva gärna på att kunna ta på benen och att flytta dem, först när hon redan äter godis, och sedan när hon fått komandot stilla.

Det lät som ett bra sätt, tack! Det ska jag prova. :bow:

Någon som tränar/ lär in på annat sätt? Alla tips mottages..

Jag lärde in stå genom lek. Jag höll i leksak, när hon stod så fick hon leksaken. Sen när hon förstod vad jag var ute efter la jag in kommandot stå, och sedan belöning.
Sedan var det bara att utöka tiden från kommando - utförande tills belöningen kommer.
Nu står hon aktivt (lyft svans med kontakt) i flera minuter på kommando. Väldigt skönt på utställning. :)

Står framför domaren på utställning
10269787.jpg

nu använder ju jag inte stå i utställningssyfte utan i fjärrdirigering eller vad sjutton det heter. Har gjort ungefär som aningsfull men eftersom att min hund är tröööög fick jag även "rätta till" honom ibland. Dvs att jag såg till att han stod och så fort han gör minsta rätt ge godis. Nu står/sitt/ligger han ganska fint. Men på långa avstånd är han fortfarande liiiite trög i ställandet. Jag får ofta upprepa kommandot . Det verkar dock ha blivit bättre ´med tanke på att han hade lite snabbare reaktionsförmåga när vi tränade igår :idea:

Det var också ett bra sätt. Kanske t.o.m passar min dam lite mera eftersom hon sätter sig direkt hon ser en godis i handen :D

Jag får väl prova mig fram så ser jag vad som passar oss. Tack för tipsen, så skönt att få hjälp. Man vill ju inte göra fel ifrån början, det kan förstöra så mycket.

Vad duktig din lilla tös är.. och verkligen fiiiiiin :love:

Jag tränade in stå innan jag lärde sitt, på så vis förknippade hon inte godis med sitt. Jag satt på en stol med en klicker och väntade in att hon gjorde rätt. Då belönade jag och efter några ggr så la jag in komandot när hon gjorde det jag ville.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 419
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hunden snart 2 år är en omplacering, varit hos oss ca 2mån. Väldigt livlig och ivrig, dock svår att få stopp på i vissa lägen. Behöver...
Svar
2
· Visningar
696
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 934
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar