Hur lära hunden att ej gå för nära hästen vid ridning?

mian

Trådstartare
Precis som rubriken lyder, hur ska jag lära min hund att ej gå för nära hästen?
Hade aldrig detta problem med min gamla hund, han höll avståndet bra helt själv. Men min nya har fått börja följa med ut och han går lite väl nära för att det ska vara säkert. Är man på grusväg så går det bättre (går han gärna jämte), men rider man ex på en stig i skogen så vill han gå precis bakom hästen (så nära som det bara går).
Som tur är så är min häst super snäll och har koll på vart hunden befinner sig, men olyckan kan ju alltid vara framme. Hästen kan ju bli rädd eller bara få en sparkreflex. Vill ju absolu inte att han ska bli skadad, är ju inte meningen med ridturerna.:confused:
Hur hade ni gjort?? Hur ska man lära honom?

Sv: Hur lära hunden att ej gå för nära hästen vid ridning?

Jag håller på och lär min hund just nu.
Vi började med att jag gick promenad med honom i koppel när min kompis red.
Nästa tillfälle gjorde vi samma sak fast han fick vara lös. Det går jättebra vid skritt och trav, men vid galopp blir han lite exhalterad och springer in framför hästen. Då tog vi med en liten vattenspruta (Bliwtvål-förpackning med vatten) som ryttaren hade och sprutade på honom när han kom för nära.
Nästa steg är att jag rider medan kompisen går med honom.

Mitt enda dilemma nu är att vi rider längst en ganska trafikerad väg en bit i början. Tänkte då att jag har en lina som jag bara drar igenom selet på hunden så jag kan släppa honom utan att behöva hoppa av. Men jag kommer inte bort från att behöva hoppa av på vägen hem. Och att lära honom vart han ska vara placerad då.

Jag skulle lära hunden kommandot "Framåt" = gå framför mig/cykeln/hästen och håll dig där, samt även "Sidan" = gå vid sidan av mig/cykeln/hästen.

Word.

TS:
Lär hunden att bli dirigerad. Höger, Vänster, Framåt, Vänta, Bakom. Lär den det i koppel först, så den förstår orden, sedan kan du öva med cykel, sedan på hästen.

Han kan redan gå vid sidan och gå bakom, problemet är när han ska gå bakom så går han för NÄRA (nästan på hästens bakben).

Hur lärde ni hunden att hålla ett lagom avstånd från hästen??

Jag gick med hund och häst först, hade med mig långspö som jag petade med, samtidigt som jag sa "bort", senare satt jag upp och hade spöt med mig och petade och sa "bort"
Till slut visste hunden att sa jag bort, då flyttade man på sig! Men för det mesta så höll hunden sig en liten bit bort.

OBS!!!! Jag spöade inte hunden med spöt, men jag använde det som förlängd arm och petade med på hunden!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 230
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 288
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 978
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31