Hur lära hästen att gå in mellan skacklarna?

westernsuzie

Trådstartare
Hej på er, körfolk! :) Jag har ett 11-årigt kallblodssto som jag kör med släde, vagn och allt man kan komma på. Hon älskar verkligen att bli körd, går jämt med spetsade öron och verkar tusen gånger gladare än när hon rids. Problemet är att hon i grunden är travtränad och därför aldrig har lärt sig att gå in mellan skacklarna. Hon är van vid att bli selad och förspänd i stallgången och att man sedan hoppar upp i sulkyn, släpper henne och kör iväg.

Försöker jag backa in henne mellan skacklarna svänger hon alltid ut med baken (vad jag än gör). Skitkonstigt med tanke på att hon backar spikrakt i vanliga fall. Om jag försöker leda in henne över den ena skackeln hoppar hon bara över den andra också jättesnabbt och skiter fullständigt i att hon trampar på skacklarna :crazy: Dessutom har hon väldigt dåligt tålamod när man spänner för och vill iväg fort som tusan. Också konstigt med tanke på att hon snällt står stilla i alla andra situationer (har jobbat hårt med att lära henne det).

Så fort man har lyckats spänna för henne är hon riktigt snäll och fin att köra, mjuk i munnen och pigg. Nu har vi gjort så att en står och håller i henne medan två andra personer drar fram vagnen eller släden bakom henne och spänner för. Detta funkar ju, men min dröm är att jag ska kunna spänna för henne själv!

Har ni några bra tips på hur ni lär era hästar att gå in mellan skacklarna och stå stilla medan ni spänner för? Visa gärna bilder om ni har!

Sv: Hur lära hästen att gå in mellan skacklarna?

Du har inget hörn vid stallet som du kan ställe henne vid? Dels så du har en vägg bredvid hästen så att du bara behöver kontrollera henne på ena sidan och dels en vägg framför henne så att hon inte bara kan sticka iväg.

Är inget proffs så detta var bara en tanke som slog mig ;)

Skitbra idé! Det där ska jag testa :) Kör man med det ett tag framöver tills hon förstår hur hon ska göra kommer det nog funka utan väggen sen också!
Tack för tipset :bow:

Så lite så!

Har aldrig haft problem med en häst backar snett men min hund hade väldigt svårt för att backa rakt så där tog jag hjälp utav en vägg - så det borde ju säkert funka på en häst också ;)

Lycka till!

Har du provat med bommar på marken? Träna på bommar som du inte är så rädd om istället för att fokusera på skaklar och vagn som ska spännas för. Låt henne gå över, igenom och till slut ska hon stanna kvar i den position du ber henne om.
Det handlar ju mycket om att styra hästens kropp dit man vill, och när jag tränar unghästar så fokuserar jag på att kunna flytta bakdel och framdel separat. Jag vill kunna styra varje steg, och då får man efter nån vecka en häst som gör som man tänker :) Din häst har säkert ingen rädsla, utan hon vet nog inte hur och varför hon ska göra så som du vill. Visa henne var hon ska ha sina ben, och att stå still. Öva gärna i olika miljöer innan du rullar fram vagnen igen. Du har säkert visat en viss stress i samband med dina försök så strunta i den tills hon klarar de anda kraven.

Kom att tänka på en sak till. Du har väl rätt grejer till henne? En väl anpassad sele, en fungerande svängel osv. När en häst drar är den oftast så underbar och arbetsvillig att den inte tänker på obekvämligheter. Men när man ska sätta för kopplar den ihop det första rycket framåt med dålig sele. Ex dåligt anpassad loksele utan draglinor och baksele, eller en enkel dålig bröstsele utan draglinor etc.

Så lite så!

Har aldrig haft problem med en häst backar snett men min hund hade väldigt svårt för att backa rakt så där tog jag hjälp utav en vägg - så det borde ju säkert funka på en häst också ;)

Lycka till!

Hihi lär man hundar att backa också :laugh:
Det borde verkligen funka! Ska testa det när den värsta snön försvinner så vi slipper snubbla omkring med styltor på hovarna :(

Har du provat med bommar på marken? Träna på bommar som du inte är så rädd om istället för att fokusera på skaklar och vagn som ska spännas för. Låt henne gå över, igenom och till slut ska hon stanna kvar i den position du ber henne om.
Det handlar ju mycket om att styra hästens kropp dit man vill, och när jag tränar unghästar så fokuserar jag på att kunna flytta bakdel och framdel separat. Jag vill kunna styra varje steg, och då får man efter nån vecka en häst som gör som man tänker :) Din häst har säkert ingen rädsla, utan hon vet nog inte hur och varför hon ska göra så som du vill. Visa henne var hon ska ha sina ben, och att stå still. Öva gärna i olika miljöer innan du rullar fram vagnen igen. Du har säkert visat en viss stress i samband med dina försök så strunta i den tills hon klarar de anda kraven.

Kom att tänka på en sak till. Du har väl rätt grejer till henne? En väl anpassad sele, en fungerande svängel osv. När en häst drar är den oftast så underbar och arbetsvillig att den inte tänker på obekvämligheter. Men när man ska sätta för kopplar den ihop det första rycket framåt med dålig sele. Ex dåligt anpassad loksele utan draglinor och baksele, eller en enkel dålig bröstsele utan draglinor etc.

Tack för väldigt bra tips! Nu är hästskrället högdräkigt :banana: så hon får knappt plats mellan skacklarna längre. Så det passar bra att lägga körningen på hyllan och istället träna lite lugna saker som att flytta bakdel och framdel, gå över bommar m.m. Ska verkligen koncentrera mig på det där ett tag så hon förstår vad jag vill!

Jag har en rockard med svängel, broms etc och när jag kör med den har jag ideals bröstsele. Den har draglinor, baksele etc. En tjej i stallet tävlar i körning och gav mig lite tips när jag skulle anpassa den så jag tror den sitter hyfsat. Dessutom har jag en korgsläde som jag har kört med nu vintertid. Till den har jag en loksele. Jag tycker att den sitter bra, lokorna följer hennes hals och klämmer inte, jag har försökt justera däckelgjorden så att draglinjen blir rak osv. Men jag ska ta lite bilder och lägga upp så får ni jättegärna kommentera!

KL

Jag hittade lite bilder på bröstselen! Man kanske inte ser så bra men jag kan fixa nya nu i helgen.

Här drar hon en trätrall efter sig.
26929861.jpg

Och så med vagnen. Haha hon är nåååågot tjockare nu :D
26929854.jpg

26929860.jpg

Ska fixa bilder på lokselen också!

Ha tålamod och träna. Det är det enda jag gjort här. Gå i, gå ur, gå i , gå ur, gå i, gå ur. Sen gå i, stå still, gå ur, gå i, stå stilla, gå ur.

Jag är jättenoga att hästen står still även vid hantering, sätta för, lastar osv. jag lär mina via kommando, som är "stilla". När hästen är stilla och du säger det, så kommer det snart att nötas in. Så stå still, och säga stilla och sen ge beröm.

Kanske blev rörigt?

Träning är mitt enda tips också.

En del hästar kan man tömköra in också - vet inte varför men vissa låter sig hellre tömköras än ledas in.

Min har också en tendens att vilja skutta över skackel nummer två. Det jag brukar göra är att be om ett steg åt gången tills han står rätt. I början hade jag rejäla pauser mellan varje steg tills han lärde sig att inte stressa igenom.

Hoppas att det ordnar sig för dig!

Tack för ditt svar! Jag borde ha fattat att det inte finns någon genväg, det är väl bara att träna, träna, träna som med allt annat :laugh: Hon är verkligen skitduktig på det här med att stanna och stå stilla i andra fall (t.ex. när jag rider), men just när man ska spänna för kommer travhästen i henne fram.... Men jag ska lägga ner massor med tid på att träna på det här :)

Tack för tipset! Det ska jag testa! Kan nog vara enklare när man ska spänna för ensam kanske...

Hehe din häst låter lite som min :D hon är liksom inte dum på nåt sätt, utan snarare lite överambitiös. Om man till exempel ber henne flytta bakdelen och hon fattar vad man är ute efter viill hon så gärna göra rätt att hon flyttar runt ett helt varv istället för att ta det lugnt och ta ett steg i taget. När jag ber om nåt är det som att hon säger "Ja, ja! Jag fattar vad du vill, det är ju skitlätt! Kolla bara!" Och sen gör hon för mycket. Haha. Skitsvårt! Men det är nog en bra idé att försöka få henne flytta ett steg i taget med lååååånga pauser mellan.

Jag kör med ideals med :) Lycka till med fölning och allt det roliga!

Aha vad kul! Den är väldigt bra och prisvärd tycker jag :)
Ja det är såå spännande! Fölet sparkade som en galning där inne igår igen :D Mitt första föl, men tack och lov har hon fått ett par stycken förut så hon vet vad det handlar om.

lite fint väder några dar, sen ligger det en föl där och soltorkar ska du se!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka