Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga

shlubberdubb

Trådstartare
och inte skämt videon med moroten.

Så helt seriöst undrar jag.

Jag har testat att trampa för hand men får inte till det. Både jag och häst blir stressad. Vad jag gjort istället är välja en punkt på ridbanan och samla traven där. Först bara samla någar steg - släppa fram och göra så tills hästen börjar bjuda på samlingen själv vid den punkten. DÅ samlar jag lite mer, släpper fram. Sedan börjar jag med högervänsterhögervänster skänkel när jag samlar och slutligen kommer det små embryon till tramp.

Ute i skogen kan jag ibland från skritt börja högervänsterhögervänster skänkla i piaff takt. Så fort hästen börjar trava några samlade steg så släper jag fram berömmer och saktar av till skritt.

Så har jag gjort på vallacken och vi får alltså embryon till tramp.

På en annan häst utnyttjade jag Kyra knepet på hemväg från skogen. Tramp var ganska lätt men en sak jag upptäckte av rent misstag var att när jag i samlingen, lättade handen framåt uppåt, lättade sätet, tänkte att jag lutade mig framåt (men lutar inte framåt bara den känslan) och högervänsterhögervänster skänkel så blev det lite mer höjd i stegen och lite mer marktäckande. Ett rent misstag från min sida men var ju tvungen att testa igen vid andra tillfällen och fick samma effekt.

Ingen har alltså lärt mig hur man gör så jag har ingen aning om vad jag pysslar med. Däremot känns det som om jag får önskad effekt.

Är jag helt ute och cyklar?

Hur gör ni?

Sv: Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga

Den där omlottskänkeln brukar en del använda för att gå ur- till passage.

Min ena häst går heller inte att trampa förhand, så det skiner vi i.
däremot halt-trav-halt eller skritt med korta travsteg- några stycken bara är ett bra sätt- tycker jag:grin:

De flesta lär in piaff före. Jag kan köpa det eftersom det annars är stor risk att de blir långsamma i trampet.
det skiner jag oxå i- eftersom jag lär in fiskpassage i första hand för att få ett större travregister o kommer troligtvis aldrig att rida ett program med piaff:o

Omlottskänkel var ett bra ord. Den ska jag komma ihåg.

Huruvida man skall lära in piff före puff råder det ju delade meningar om. Jag har hört att det är väldigt individuellt.

Pålle är en vävare. Får han möjlighet att stå och väva över en boxdörr (enbart då han gör det) så har han klockrena piaff tramp i bak. Fram är höjden klockren men det går ju från sida till sida. Så kan han stå i timmar. (Gissa att han har en stark bakdel.) Det där vill jag kunna kontrollera och få rak.

(Och jag har vävboxgaller som hindrar vävandet numera. Annars sågar han av sig halsen. Har hittat honom med sår efter att ha stått så.)

Intressant tråd!
Jag har heller inte lärt mig hur man ska göra men har ju ridit piaff och passage på hästar som har kunnat. Jag gör ungefär som du men ingen omlottskänkel utan flyttar bak båda skänklarna lite och börjar få till lite tramp nu. Har försökt vid hand men funkar inte för mig heller, pållan blir bara stressad. (kanske gör jag fel:o) Däremot får jag lite tramp vid tömkörning, på samma sätt som i ridningen (fast utan skänklar då såklart:grin:) Petar på baken i piafftakt med pisken ibland.

Jag fick lite hjälp av min förra tränare att börja trampa jag hade provat lite på egen hand mest att rida fram med ganska mkt för att sen sitta till med an ganska kraftig halvhalt med främst sätet. Men när jag gjorde det ihop med tränaren körde vi antingen från skritt eller bara samlade traven och då och då kunde hon gå bakom med spö och peta på bakbenen. Jag lättade då lite ur sadeln för att ge ordentlig plats för ryggen. Så gjorde vi rätt eller fel vet jag ej?!

När jag arbetade i USA hjälpte jag min arbetsgivare/tränare med piaff. Hästen var riktigt duktig på passage men inte piaff. När vi tränade gick jag vid sidan med ett spö, hon samlade och jag petade på rumpan i "piafftakt" ett par steg. Har även för mig att hon hade ngt slags klonkande ljud för sig i takt men inte helt säker på det.

Den där omlottskänkeln brukar en del använda för att gå ur- till passage.

Min ena häst går heller inte att trampa förhand, så det skiner vi i.
däremot halt-trav-halt eller skritt med korta travsteg- några stycken bara är ett bra sätt- tycker jag:grin:

De flesta lär in piaff före. Jag kan köpa det eftersom det annars är stor risk att de blir långsamma i trampet.
det skiner jag oxå i- eftersom jag lär in fiskpassage i första hand för att få ett större travregister o kommer troligtvis aldrig att rida ett program med piaff:o

Jag fick order av min hopptränare att börja trampa hästen lite smått. (Kan bero på att hästen förvandlas till en övertänd stridsvagn så fort det kommer fram hinder och ser mer ut som sju svåra år än en studsboll :angel:) Att trampa ur skritt vågar jag inte. Hon blir lätt spänd i skritten som det är nu och vill varken riskera att skritten försämras, eller att få sämsta möjliga förutsättningar för tramp (spänd häst).

På dressyrträningarna har vi arbetat med att samla traven på samma ställe på ridbanan, precis som schlubberdubb skriver. Men det tycker jag fungerar sådär. Halt trav halt låter mer lämpligt. Jag ska hem och exprimentera idag med det idag...

När jag har varit med och arbetat fram piaff/passage har en suttit på och en gått jämte med taktpinne. Min häst tycker varken om att arbetas från hand (eller det kanske är mer matte som inte får till det...) eller taktpinnar.

Senast ändrad:

Tycker det låter skumt att en hopptränare vill att den ska trampas:confused:

Många hästar blir ganska förvirrande o mer stressade av "normal" trampinlärning.

Att sätt igång till "trav"- bara att den ska lära sig att inte trava iväg, utan bara ta några korta steg på lek utan krav på form mm. Brink rider ju så rider även lätt i det.
Har även det syftet- ingen stress.

"Min" fiskpassageinlärnng ger heller absolut ingen stress iom att man böjer på halsen o aldrig bromsar.

Senast ändrad:

Minns hur Maria Gretzer lovordade Ulla Håkansson för den hjälp hon hade fått med Feliciano. Hon åkte regelbundet till Ulla och de tränade just på piaff. Detta stärkte hela bakdelen på Feliciano och hans hoppning utvecklades av detta.

Fast han var ju hel-loj i bakkärran o blev knappast stressad om så en bomb avfyrades:grin:
Det var väl för att han konstant rev ngt hinder.

Att den sista finishen blir bättre av dressyr är nog skillnaden på att bli placerad eller att kunna vinna- lydig häst- som tyskarna är så noga med.

Senast ändrad:

*kl*

Hur jag lär in piaff eller vilket jag lär in först beror helt på häst o lägning.

Generellt använder jag väldigt mkt sits.

Piaff börjar jag generellt sett med från skritt.

Till en början ber jag hästen gå med myrsteg- så små det bara går- i skritt. Strävar då efter att den med bibehållen bjudning ska skritta rakt fram, avspänt med yttepyttesmå taktfasta steg.

När detta fungerar ber jag den om samma sak fast med mer energi osv..

Om jag arbetar från marken - som jag tex fått göra med min då han blev galen o klättrade på väggarna.. :grin: - så ber jag om samma sak. Dvs pyttesteg i skritt o så småninom med mer energi.
Jag använder ett röstkomando när jag vill ha tramp tex "piaff". (Det vill säga när jag arbetar från marken- oftast inte från ryggen där det blir mer självklart.) Jag vill ju - som med allt annat- att hästen ska trampa när jag ber om det och inte annars. Det blir också enklare för hästen att veta vad jag vill.
Beroende på typ av häst kan jag nöja mig med extremt lite till en början..
Men så småningom testar jag gränserna - annars lär man ju alldrig komma någonvart..

Från den pyttiga skritten (vilket jag föredrar att göra från ryggen om det går) ber jag så småningom om trav på stället.

Jag kan också samla traven mot tramp men det är svårare och kräver oftast att hästen börjat få en susning om vad man vill för att det ska ge något resultat alls.

Passagen lär jag in ur trav med mkt sits. Tempoväxlingar. Trycker på framåt o samlar upp med mkt bestämd takt hållning där jag i första hand använder sätet - magen- låren - rösten osv.
Jag letar efter en takt som jag sedan försöker förstärka med mer energi.

När passagen börjar fungera är det större anledning att börja träna att gå in i tramp från den.

Jusst övergångar piaff- passage emellan är svårt och en tränare sa en gång till mig att om det tar en vecka att lära hästen piaffera så tar det ett år att lära den bra p-p övergångar.. Alltså ungefär den tidsaspekten.

Det är ju inte bara att hästen ska kunna trampa på stället, den måste ju även gå att rida och regelera i piaff o passage. Dvs gå att rida framåt, komma tillbaka, bli snabbare osv.

Hur som hellst tycker jag det absolut viktigaste när man tränar tramp är att hästen BJUDER FRAMÅT. Självklart i alla övningar men i denna mer än någon annan.
Den måste villja ta sig framåt o bjuda mjuk fram till handen även när den inte rör sig mer framåt än en halv hov.

Under inlärningen är också formen viktig, den får hellre vara för låg än för hög. Framförallt i passage träningen då den lätt går över till att balansera om den blir för hög i nacken o därmed sänker ryggen. Då övergår övningen till rent slitage även om det kan se ganska spektakulärt ut.. :grin:

Den måste också röra sig rakt framåt o under sig med bakbenen.. Vilket den gör om den bjuder. Att vagga från sida till sida, breda bak eller sätta ut bakbenen är rätt så allvarliga fel..
Liksom en överaktiv bakdel till fölljd av att hästen börjar triangulera i trampet o lägger all vikt på bogarna.. slitage..
Och som sagt, det ska utföras på komando.. inte annars.. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Att utgå från att korta skritten- funkar inte på min megastora som har en stor skritt. Hon fattar bara inte- så hon slipper. Funkar mkt bättre med myrtrav.

:bow::bow::bow:

Jag hoppades på att du skulle in och svara.

Att bjudningen är viktig har jag sett som en självklarhet. När jag har lekt med tramp (vill egentligen inte kalla det piaff i det läget) så har jag passat på när jag haft en riktigt bra bjudning. Någon gång testat utan bra bjudning och då blir det bara spänt. Så kom jag på hur viktig bjudningen är i inlärningen.

Din metod verkar väldigt vettig och värd att pröva.

Att sätt igång till "trav"- bara att den ska lära sig att inte trava iväg, utan bara ta några korta steg på lek utan krav på form mm. Brink rider ju så rider även lätt i det.
Har även det syftet- ingen stress.

"Min" fiskpassageinlärnng ger heller absolut ingen stress iom att man böjer på halsen o aldrig bromsar.

Han är ju ute efter att stärka och gymnasistera samt lära hästen att skänkeln betyder - ta i - inte bara spring framåt. Det är ju precis det man får om man som du skriver - tränar halt - trav. Att hästen ska trampa igång och inte springa iväg. Ingen utav oss är ute efter någon regelrätt piaffträning.

Ska man hoppa en bana måste hästen kunna ta i och trampa på bak utan att springa iväg - för skänkeln. I dressyren kan man stoppa upp energin med sitsen. Jag har alltid ridit så här; skänkeln skapar energi - sitsen talar om var den ska. Det fungerar inte fullt lika bra vid banhoppning eftersom man inte alltid har den bålstabilitet man behöver för att visa var energin ska ta vägen.

Eler så är det bara jag som har en olydig häst :D.

Jaha:crazy:
Jag anser att skänkeln nästan alltid ska betyda framåt o att man skapar energin med sätet- för att just inte få en förvirrad häst.

Om du rider piaff/ passage eller ska rida fram ut den o även piruettgalopp- måste den gå utan att du driver med skänkeln. Hur ska du annars komma ur det- framåt? Om man nu inte vill säga -Nej! med handen-vänta .

min tränare visade för många år sen att hon kunde galoppera o sen samlade mkt- med utåtstående ben- mkt synligt bara för att visa hur hon gjorde. Sen la hon bara till skänkel o hästen ökade. DEt kräver förstås att man är mkt fin i handen. Det avslöjar sig direkt om du måste driva- har tagit för mkt eller fel.

Kyras sparkstötting- den ska fortsätta tills du säger annat.

Han är ju ute efter att stärka och gymnasistera samt lära hästen att skänkeln betyder - ta i - inte bara spring framåt. Det är ju precis det man får om man som du skriver - tränar halt - trav. Att hästen ska trampa igång och inte springa iväg. Ingen utav oss är ute efter någon regelrätt piaffträning.

Ska man hoppa en bana måste hästen kunna ta i och trampa på bak utan att springa iväg - för skänkeln. I dressyren kan man stoppa upp energin med sitsen. Jag har alltid ridit så här; skänkeln skapar energi - sitsen talar om var den ska. Det fungerar inte fullt lika bra vid banhoppning eftersom man inte alltid har den bålstabilitet man behöver för att visa var energin ska ta vägen.

Eler så är det bara jag som har en olydig häst :D.

Ja för allt det där kan faktiskt halvhalten fixa! Problemet med att inte lära in piaffen seriöst och riktigt kan göra att hästen kan gömma sig i piaffen och komma bakom och då kommer du ingenstans och definitivt inte framåt som ändå är A och O på en hopphäst.
En hopphäst måste gå för skänkeln och det NU och inte 2 sekunder senare för då är det försent. Så hade jag varit du hade jag fokuserat på halvhalterna och sedan för att inte hästen skall springa iväg utan trampa på bak så behåller du hästen på yttertygeln (alltså håller kvar i yttertygeln) och sätter igång hästen med innerskänkeln på såvis så behåller du hästen kvar i sin ram och den kan inte länga ut sig i övergången från skritt-trav från trav - galopp. När det funkar så funkar halvhalten på samma vis och även i fältsits alltså då mellan innerskänkel och yttertygel.

Jag anser att skänkeln nästan alltid ska betyda framåt o att man skapar energin med sätet- för att just inte få en förvirrad häst.

Innan har jag alltid tänkt så här: Skänkeln säger fram - om man inte vill att hästen ska gå fram talar man om det med sitsen (tex samla eller öka istället). Det jag nu vill åt är att hästen inte bara ska ösa på fram för skänkeln (om jag inte säger något annat med sitsen), utan ÄVEN sätta under sig mer (utan att jag påminner med sitsen). I alla övergångar ska ju hästen sätta under sig, i dagsläget måste jag påminna om detta med sätet men vill nu att hästen ska sätta under sig i alla övergångar - utan att jag hjälper till med sätet.

Om du rider piaff/ passage eller ska rida fram ut den o även piruettgalopp- måste den gå utan att du driver med skänkeln. Hur ska du annars komma ur det- framåt? Om man nu inte vill säga -Nej! med handen-vänta .

Förstår inte vad du menar?

min tränare visade för många år sen att hon kunde galoppera o sen samlade mkt- med utåtstående ben- mkt synligt bara för att visa hur hon gjorde. Sen la hon bara till skänkel o hästen ökade. DEt kräver förstås att man är mkt fin i handen. Det avslöjar sig direkt om du måste driva- har tagit för mkt eller fel.
Så där kunde jag göra både på min ponny och på den andra hästen jag har nu (Fast inte just nu, hon har knappt blivit rider på två månader...). Så jag är med på det.
Kyras sparkstötting- den ska fortsätta tills du säger annat.
Självklart.

Jag är helt ense med dig om halvhalten, men inte att man har den direkt kvar på ytter.

Rumpan. Vi använder nog sätet lite olika.
Jag använder hande- halvahalt för att den ska gå kvar, men sätet för att den ska ta i mer- i det läget.

Ju starkare den blir ju mindre halvhalter.

min kompis rider just nu sin heta o lite speciella:grin: eller är det kompisen som gör alla sina "speciella":devil: för Traudi. hon får krama på ytter vartannat steg.

Jag såg ngn unghästvinnare på Globen som red med Bollsätet mkt mer tydligt än Tinne o Co. får hästen att tänka mer uppåt än framåt i vart travsteg. Den metoden behärskar inte jag. Bara ibland.

Senast ändrad:

Jag är helt ense med dig om halvhalten, men inte att man har den direkt kvar på ytter.

Hur tänker du då angående att du skall få hästen att komma under sig när du står i fältsits ?

Fast då har man den inte samlad på samma vis- mer tempo.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka