Hur lär ni hundar STANNA KVAR

rahl

Trådstartare
Jag hade aldrig problem att lära stanna kvar mina två hundar innan. Men den nya rör sig så fort jag ta ett pytte liten steg bakåt. Hon är fortfarande under inlärning av att vara ensam med min andra hund utan mig och det går allt bättre. Jag tror att hennes problem är att hon vill inte vara lämnad igen.. (hon kommer från ett hundhem där någon har lämnat över henne). Vi har precis börjat på ett miljö/lydnad kurs men jag har missat lektion 2 och kommer att missa lektion 3 då jag jobbar kvällar dessa onsdagar.

Har ni några bra tips? Tack! Jag vill dock skriva att vi ska inte tävla eller det ska inte vara perfekt i någon position utan bara att hon kan stanna kvar fast jag går en bit bort men syns ändå för henne. Min tax kan stanna kvar fast jag går lång och sen kallar jag in henne eller går tillbaka till henne.

Sv: Hur lär ni hundar STANNA KVAR

Jag använder inget stanna kommando i vardagen, jag har sitt/ligg = sitt/ligg kvar tills du blir ombedd att göra nått annat. Onödigt med två kommandon tänkte jag :idea: för säger jag sitt vill jag ändå inte att hundn ska ta sig några friheter utan då ska den sitta tills den får frikomando.

Därför lär jag bara in ett stabilt sitt och lämnar hunden sittande.

Jag bestämmer en punkt hunden ska stanna vid, säger sitt och backar ett steg. Om hunden flyttar på sig leder jag tillbaka den och sätter den igen. Sedan backar jag gradvis flera steg, går i sidled, går runt hunden osv.

Man kan också använda sig av omvänt lockande om man vill ha ett stabilare sitt/ligg/stå. Jag lärde mig om omvänt lockande efter att min hund redan kunde sittakvar, men har använt det lite iaf.

Hur har du gjort nu när du har försökt lära in "stanna kvar"?

Hur har du gjort nu när du har försökt lära in "stanna kvar"?
Backade bara pytte liten men hon reser sig upp. Annars är hon bra på att slappna av och bara sitta/ligga om vi inte gör något

Jag använder inget stanna kommando i vardagen, jag har sitt/ligg = sitt/ligg kvar tills du blir ombedd att göra nått annat. Onödigt med två kommandon tänkte jag :idea: för säger jag sitt vill jag ändå inte att hundn ska ta sig några friheter utan då ska den sitta tills den får frikomando.

Därför lär jag bara in ett stabilt sitt och lämnar hunden sittande.

Jag bestämmer en punkt hunden ska stanna vid, säger sitt och backar ett steg. Om hunden flyttar på sig leder jag tillbaka den och sätter den igen. Sedan backar jag gradvis flera steg, går i sidled, går runt hunden osv.

Man kan också använda sig av omvänt lockande om man vill ha ett stabilare sitt/ligg/stå. Jag lärde mig om omvänt lockande efter att min hund redan kunde sittakvar, men har använt det lite iaf.
Tack för dina råd!

Tänk på att hundar fattar kroppsspråk bättre än tal.

Rak i ryggen, en tydlig handflata mot hunden, säga nån behöver du faktiskt inte göra, det är mest för din skull. Backa ett steg, gå tillbaka och belöna.

Eller så tar du om allt från början. Som någon redan sa kan "stanna" vara överflödigt.

Då du ger sittkommando, säg bra, men belöna med godis först då du ger frikommando. Man börjar med någon sekund, och ökar vartefter. Ställer sig hunden upp får man korta tiden igen.

Eller så tar du om allt från början. Som någon redan sa kan "stanna" vara överflödigt.

Då du ger sittkommando, säg bra, men belöna med godis först då du ger frikommando. Man börjar med någon sekund, och ökar vartefter. Ställer sig hunden upp får man korta tiden igen.
Det får jag göra, alltså ta från början.

Tack!

Tänk på att hundar fattar kroppsspråk bättre än tal.

Rak i ryggen, en tydlig handflata mot hunden, säga nån behöver du faktiskt inte göra, det är mest för din skull. Backa ett steg, gå tillbaka och belöna.
Det gjorde jag innan och det lyckades jag lära andra men inte henne. Hon hinner resa upp sig, det behövs dela i små steg därför undrade jag om ni hade tips på små steg.

Det kommer inte ens att ta så länge. Hunden fattar rätt snabbt vad som gäller.
Jag har också tidigare lärt in "vänta", men har helt slopat det nu.

Om du vill dela upp det i mindre steg kan du ju börja med att:
1. Vänta ut sittandet, så att hunden skall sitta kvar innan den får belöning
2. Visa handflata och luta dig något bakåt
3. Ta bak ena benet
4. Gå bakåt med båda benen

Alla rörelser vi gör går att dela upp i mindre beståndsdelar, och kanske kan du hitta just rätt nivå där din hund stannar kvar men du är på väg bakåt med din energi.

Om du vill dela upp det i mindre steg kan du ju börja med att:
1. Vänta ut sittandet, så att hunden skall sitta kvar innan den får belöning
2. Visa handflata och luta dig något bakåt
3. Ta bak ena benet
4. Gå bakåt med båda benen

Alla rörelser vi gör går att dela upp i mindre beståndsdelar, och kanske kan du hitta just rätt nivå där din hund stannar kvar men du är på väg bakåt med din energi.
Tack så mycket! Det var bra tips, det ska vi testa! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka