Hur lär man sig hästhantering från grunden?

annan1

Trådstartare
Jag är vuxen återfallsryttare som i nuläget bara har möjlighet att rida på ridskola (jag har småbarn och tid är en bristvara). Jag försöker läsa så mycket jag kan om hästar och hästhantering, nu senast "Sköt om din häst på ett naturligt sätt" av Jo Bird och en lång artikel i SvD om Sven Forsström. Det som nästan alla texter om hästhantering har gemensamt är att de förespråkar att man lär sig hantera hästen på marken på ett vettigt sätt, innan man börjar jobba med ridningen. Det finns ingenting jag hellre skulle vilja göra - men hur gör man om man inte har egen häst eller möjlighet att låna en privathäst? Ridskolorna lär ju inte ut hästhantering i någon större utsträckning, och visst kan man åka på kurs - men hur mycket hinner man egentligen lära sig på en helg?

Nu vill jag höra hur ni tycker att man ska göra om man är som jag. Om sisådär fyra år kan jag förmodligen skaffa häst, men innan dess vill jag ju kunna saker - allt från praktiska saker som att sköta småsår och förstå om hästen mår bra, till tömkörning, ledarskapsövningar och så vidare. Ni behöver inte ge tips om specifika kurser, böcker och så vidare (fast gör gärna det i ett pm) utan jag vill veta mer allmänt hur ni tycker att man ska utbilda sig själv och vilka kunskaper ni anser att en blivande hästägare ska ha.

Jag läser väääääldigt ofta här att folk anser att många av dagens hästägare är okunniga, mycket på grund av ridskolornas bristande undervisning i hästhantering. Nu har ni chansen att berätta för mig hur jag ska bli kunnig! Alla tips och åsiker mottages tacksamt.

Sv: Hur lär man sig hästhantering från grunden?

och visst kan man åka på kurs - men hur mycket hinner man egentligen lära sig på en helg?

Man lär sig jättemycket på kurs, om man åker iväg med hyfsat jämna mellanrum så sitter det dessutom kvar väldigt bra. Var öppen och åk iväg på många olika sorters clinikar och titta på många olika tränare för att hitta en som du gillar. Sen tycker jag att Youtube är ett förträfligt hjälpmedel, om inte annat för inspiration.

Pm:a mig om du vill ha kontaktuppgifter till ett par bra tränare i mälardalen, som håller kurser i allt från hantering till ridning och körning, på egen eller lånad häst.

Kolla även med din ridskola om de inte har ett skötarsystem även för vuxna, då brukar det ingå stallskötsel.

Lycka till /movgli

Du ska ha stor eloge som tänker på detta :bow:

Mitt bästa tips är att åka runt och titta på olika clinics. Man lär sig massor över en helg. Sen finns det drösvis med filmer om detta. Även på nätet finns det mängder. PMa om du vill ha tips. Jag har lär mig av hästmänniskor i min omgivning samt att jag har läst massor och sett filmer. Jag har aldig gått på ridskola utan jag har fått lära mig hela biten direkt. Jag var med mamma i stallet och gjorde det mesta utom att rida (jag var rädd) när jag var liten sen när jag var "mogen" började jag rida och då intresserade jag mig ännumer för hanteringen.

Jag tror du lägger din tid/pengar bättre om du blir medryttar hos ett bra hästmänniska. Man vet att hästmänniskan är bra om hästarna beter sig som man vill att de ska göra.;)
Hästar ljuger inte, lita på dom när du kollar hur duktig hästmänniskan är.
På det vis vet du också om det är ett bra stall, där du sedan vill ha din häst stallat in.
Även om du kan ha den hemma, kan det vara en bra idé att ha den hos en hästkunnig i början.

I mitt sökande på god hästhållning, hantering och ridning har jag gett upp ridskolor(i STHLM) helt.
Vill du lära dig rida ordentligt så tycker jag att du ska hitta ett ställe som lär ut den sorts ridning du sympatiserar med och ta en privatlektion någon gång i månaden. Skaffa dig sedan en medryttarhäst att umgås och mysa med, rida ut i skogen och träna din balans. Läs allt du kommer över och gå på intressanta cliniks och föredrag.
Min erfarenhet av ridskolor är att det inte finns tid att umgås med hästarna. T.ex om du ska rida och din häst går i gruppen innan, då hinner man ju knappt hälsa på hästen innan man ska sitta upp. Och sedan när man väl rider så måste man göra dom övningar som ridläraren säger, oavsett om du och din häst är redo för det. Såklart är det inte så på alla ridskolor i stan, men principen är oftast den samma.

Lycka till!

Nu vet jag inte hur det ser ut i sthlm trakten men utanför gbg finns det allt fler småridskolor som inriktar sej mer på helheten än bara ridningen.
Det är Häst och Ridskolor.
Där får man lära sej (förutom ridning både på ridbana och i skog) allt från hantering, utfodring, tömkörning, löshoppning, anpassning av utrustning och hur de ska användas, transportering och visning avhäst. Hur en vet undersökning går till och skadehantering.

Förutom det så är det alltid bra med kurser, oavsett vilken nivå man har på sina hästkunskaper för man blir aldrig fullärd!

Att skaffa medryttarhäst/sköthäst i ett bra stall med en hästvan och pedagogisk hästägare är toppen. Men då skall man faktiskt få den hjälpen av hästägaren att man lär sej saker!

Vissa 4H gårdar har personal som är duktiga på hantering och som kan lära ut. Det kan man ju komplettera sin ridskola med!

Bara det att du VILL lära dej är så bra! Har man viljan så brukar resten lösa sej.

Hoppas du hittar ett bra stall där du får lära dej massor av bra och roliga saker!

/ Sweet

Jag tror också att medryttarhäst är en bra början, alternativt halvfodervärt på ridskola. Bara det finns folk i stallet så att man kan ställa alla dumma frågor. Och de är många.

Jag köpte häst när jag ansåg barnen tillräckligt stora (8-9) och tänkte att "det löser sig". Och det gjorde det. Men jag hamnade i ett bra stall med duktigt folk som stod ut med mina frågor. Har i och för sig hanterat mycket häst i min ungdom, men det var ju - hm - ett tag sedan.

Ett annat "problem" är alla goda råd som haglar över en när man köper sin första häst. Alla har ju sin uppfattning om "hur det ska vara" och ibland blir det väldigt motsägelsefullt. Man får helt enkelt lära sig sålla och lyssna på de råd som känns vettiga för en själv. Att lyssna på alla råd är en omöjlighet.

ETT bra sätt är att vara med på några ridläger- att få ha "egen" häst i en vecka o sen ta en annan.
Sen måste man vara lite intresserad. Fråga om man får vara med när hovis o vet kommer mm.
Delta i löshoppningskurser, lastning mm.
Vara hästskötare ett par veckor åt ngn tävlingsryttare som då har många hästar.

Efter detta... vara medryttare på några hästar.

Det viktigaste sen vid köp av egen är... att man ställer den där hjälp finns att få- inte ute i bushen med några likasinnade.

Man måste oxå vara beredd på att den egna hästen kan skilja sig stort i hur den funkar sommar- vinter. ju värre väder desto busigare.
Om den har varit sjuk- kan den blir ett "monster".:bump:

När du har lite erfarenheter har du oxå kunskapen i hur du ska hantera olika situationer- blir inte handfallen.

Lycka till o SÖK PRAKTISK kunskap. Den kommer inte till dig:angel:

Tack ska ni ha. Jag har fått många tips, både här i tråden och i form av pm och jag har goda hopp om framtiden.

Många nämner medryttarskap. Jag vill bara inflika att det är ganska svårt att hitta en hästägare som vill ha en medryttare som är öppen med att hon är ganska grön - och det förstår jag! De flesta skaffar medryttare för att de inte har tid, inte för att de vill lära upp en oerfaren typ som inte automatiskt vet vad hon ska göra i alla lägen. Om jag hade egen häst skulle jag vilja att min medryttare var kunnigare än jag.

Nu är jag ju inte nybörjare på riktigt och jag skulle nog fixa att vara medryttare, men jag sparar det lite och skaffar mig lite mer kunskap så länge.

"Sök praktisk kunskap, den kommer inte till dig." Jajamen, det är ju det jag gör. OCH teoretisk. Är man en pluggis så är man. :)

Tack igen!

Ja tyvärr är det få som vill ha gröna medryttare. Jag förstår inte varför, då jag själv klart föredrar en vetgirig människa som vill lära sig en en som tror sig redan veta allt! :)

Jag och mina medryttare (som valt detta istf ridskola) diskuterar i timmar om hur vi kan lösa saker och hur hästar funkar, hur vi ska kunna rida i balans och vad som är fakta och vad som är myt..... det lär mig lika mycket då jag måste kunna argumentera för min sak. Jättekul och givande!

Mitt råd är att fortsätta på ridskolan men kolla om det finns någon möjlighet att engagera dig mer på andra sätt. Behöver någon tävlingsryttare hjälp med skötsel? Många vill gärna ha ett par händer och en hjärna till, och inte minst trevligt sällskap.

Det finns mängder med aktiviteter på gång. Clinics, tävlingar, ja allt. Det går att lära sig mycket av att se, men försök också hitta möjligheter att själv delta också, även omd u inte har häst. Inget går upp mot praktisk erfarenhet!

Lycka till! HOppas du blir hästägare en dag! Det är en lärorik och fantastisk värld att ha en häst för den som har öppna sinnen och vetgirig hjärna- vilket du verkar ha!

Jag kan tvärtom tycka att det är mindre bra med en medryttare som är "duktig". Det är ju inte säkert att vi har samma syn på "duktig", och om medryttaren tycker den är så duktig att den inte behöver lära sig mer/annat, så.. :crazy: funkar det inte för mig.

Men som du säger vill kanske de flesta ha medryttare för att slippa åka till stallet vissa dagar, inte för att ha någon som går parallellt.
Tur att det finns undantag ;):angel:

Helt oavsett är det ju sedan alltid svårt att hitta någon medryttarhäst där allt passar, tider, var stallet finns, kommunikationer, kemi med hästen, kemi med hästägaren... :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar