hur lär man gallopp byten?

Sv: hur lär man gallopp byten?

Barnardo skrev:
Vi lärde våran häst över bom. Det gick skitbra, han bytte andra gången! Det gällde att först göra halvhalt, sedan ändra om kroppsställningen. Efter det ställa om hästen och även benen. Sedan kom bommen...

Det funkar på en del hästar, men många börjar i stället "ladda" mot bommen och då blir det helfel.

OM man ska byta över bom tycker jag att man ska börja med att träna att galoppera över den utan att byta och med sådan koll på steglängden att hästen sätter fötterna korrekt utan att behöva justera steglängden. Om hästan sätter ner fram- eller bakbenen på var sin sida om bommen när man bara rider över den är det nog bättre att frotsätta träna avståndsbedömning och att korta och länga galoppen. Som tidigare med reservationen att man planerar att träna dressyr. Att man lär en "ren hopphäst" att den själv får byta när den tycker det passar är en annan sak, då spelar det inte heller så stor roll om bytena blir rena eller om hästen byter fram förtst och bak i nästa steg.

(Det är fortfarande rätt vettigt att växla om med att byta och att låta bli. Det var mycket förvirrande när medryttarhästen en dag så fort vi galopperade på volten helt började slänga sig och försöka byta volt varje gång vi passerade medellinjen. Jodå, men hade bytt över litet kryss dagen innan, men inte en enda gång växlat om med att fortsätta på volten...)

Vad menar du när du skriver att hästen kan "typ allt"?? Kan du beskriva lite närmare?? En häst som går samlat behöver inte betyda att den kan bära upp sig själv. Det kan se samlat ut från ryggen om den kröker på nacken, men det betyder ju inte att den har bakdelen och ryggen med sig.

En häst som kan "typ allt" tycker jag är en häst som exempelvis Briar, och de andra i hans klass.

Vad kan din häst?? Kan den gå felfria öppna och sluta?? Kan den passage? Kan den piaff? Kan den sidvärtsrörelser av något slag??
det är svårt att hjälpa dig med HUR du ska lära hästen galoppombyten, när man inte vet vad den redan kan.

Framför allt, den viktigaste frågan tycker jag..... Har den muskler till att utföra dessa rörelser??? Hur hårt tränad är den, hur länge har du tränat den? Kan DU själv utföra galoppombyten på en annan häst???? Kan DU lära honom??? Kan man inte göra dem själv så kan man heller inte lära hästen.

Detta kanske låter hårt, men det är ju en förutsättning för att hästen ska kunna utföra rörelserna.... att den är stark nog. Är den inte det kan du ta alla dessa tips du fått och spola ner i toan, för då har du ingen användning för dem.

Ta inte illa upp nu, jag frågar bara.. Det är en förutsättning för att vi ska kunna hjälpa dig. Men jag tycker nog allt att det är bättre att ta hjälp av en instruktör när man ska göra såna här saker.

piamar skrev:
hej att byta om galopp är svårt mycket svårt,först måste man rida fram ordentligt sedan ska man sitta över på respektive sitt ben
och växla om skänklar och alla hjälper obs särskilt på hästar som är svåra göra det tydligt samtidigt gör man bryta av och fatta ny galopp,och för flytta vikten av hela kroppen men ändå sitta djupt.
gör tydliga väg visningar ,övningar ger färdigheteter.
själv kan jag bara föra det iteorin kanske på hästen ryggen men efter mycket jobb kanske.
jag brukar studera andra som tränar på samma saker, i ridhuset
kan det vara något? :banana: :bump: :bump: :love: :banana:

Nä nä, inte om man lyssnar på Barbackas expert, enligt honom är galoppombyte mkt enkelt. :crazy:

Har följt denna tråden, vad roligt att du kommit så långt med Appe! Berätta gärna hur det går, är nyfiken! :)

Oj nu blir jag lite rädd.
Lär sig för fort? Om du fumlar hur kan hästen då lära sig för fort.
Undrar varför våra svenska dressyr stjärnor arbetar med sin häst i år!
Och efter 10 år lyckas få fram fina hästa inom dressyrsporten. Du kanske skulle ta dig an dom hästarna om du på så kort tid är så duktig? Varför se upp till Minna Telde, Kyra K, Brink mm när man kan anlita dig.
Nej inte för att vara elak du skulle nog behöva rida för en instruktör, min uppfattning är att du behöver HJÄLP, det är så lätt att förstöra en häst. Och jag tror inte den är mogen för galopp ombyten.
Utan ta kontakt med någon UTBILDAD instruktör.
Lycka till

när jag skriver att han kan typ allt,så är det inte så som typ högre tävlingsklasser,
jag skrev karnsje lite dumt der faktisk,kan lätt missförstås.

det han kan är ( nu8 kommer jag dumma bort mig,för jag kan inte ett ord av dressyrspråket,så jag beskriver som jag brukar)
alltså,han kan båda galopp om man rider rätt galopp,ej byten på lång eller kort sida.han kan skritta och trava sidlängs,snurra rundt på bakbena i skritt,gå Samlat alla gångarter,nått jag har fått bekreftat att han gör,bärer alltså upp sig,går på tygel,inte frameller bak handen,men så som han skall,han backar som han skall,kan gå bommar ( inte att det är dressyr övning karnsje,men det hjälper han att konstentrera sig och lyffta på bena.)

nu vet jagi nte om jag har tagit med allt,men dette är det jag har tränat mycke på och lägger derför på minnet.resten är vardaglslig ridning för mig.

vi skall inte tävla på närmaste framtid i dressyr,men så klart har jag det i tankene,då man inte törrs hoppa lenger,hoppningen överlåter jag än så lenge till kompisen.

jag bad om att få mycke svar,och råd,dock inte för att följa allt sopm är skrevet.
jag kommer lugnt att samla all info jag fått för att se igjennom det mest logiska och dröfta med antingen min syster som är ridlärare och tillridare eller stallägaren som også är ridlärare och som vi kommer rida för i vinter.

jag vill tacka alla för jätte fina svar oansätt hur dom lyder.

vi har klarar ett galopp byte,när vi rider höger väg,det är hans starkaste sida,jag bröt dock av den efter några steg för å gå över till vanlig galopp,stanna och berömma.
dette kommer han säkert ihåg till nesta träning.

Hejsan!

Är lite nyfiken....du har ju inte haft din häst så länge....och det går ju framåt det här och det fort.
Hade varit roligt med lite före och efter bilder...

Åh det skulle jag också vilja se! :love: :banana:

Icebabe_1:
Såg honom iofs i somras, måste ha musklat sig väldigt fort sedan dess med tanke på hur långt ni kommit nu :love: Vore kul med bilder!

fadeya skrev:
Man blir faktiskt lite mörkrädd av en del svar du har fått. För det första så skall hästen lära sig att byta på hjälpen , ialla fall om det skall bli dressyrhäst av den, för det andra skall man inte hålla på att svänga och ha sig samtidigt som man byter utan bytet skall ske med RAK häst på RAKT spår från början!!! Om du svänger och har dig eller byter ur sluta eller öppna eller på böjt spår så kommer du få stora problem när du skall byta i serier (om sisådär 100 år)

Kyra rekommenderar att man ska börja med byten på en 20 m volt där man rider i förvänd galopp. Detta för att det inte gör något om hästen tappar balansen i början och ökar takten. Då kan man bara fortsätta att galoppera lugnt. Mig veteligen är Kyra rätt bra på att göra byten i serie.

Mvh//LG

Darkmoon->
Hmm, du har rätt på många saker du säger, men jag måste bara säga att när jag fick min B-ponny kunde varken han eller jag nästan något inom dressyr. Visst, vi kunde det grundläggande, men ingenting om samling, eller rörelser som bakdelvändningar, skänkelvikningar eller slutor! När jag fick honom för ca 3år sen kunde jag inte sitta kvar på honom. Han var som en rodeohäst. Jag överdriver inte när jag säger att det vanliga var att jag åkte av ca 4ggr/ ridpass. Han höll på hur länge som helst med att försöka få av min ridlärare genom att gnugga henne mot väggen, eller hoppa över bommen som skiljer våra båda ridhus åt :crazy: .Efter ca ett år kunde vi börja rida "vanligt" på honom. Jag var tvungen att rida mkt dressyr för att han skulle börja lyssna på mig, det var därifrån mitt intresse kom. Det tog ca 1 halvt år för honom att jära sig skänkelvikningar, han var trippig och stel som en liten pinne. Men jag tog MASSOR av dressyrlektioner, och nu, det sista året har det gått jättemkt framåt för oss, och nu har vi precis avslutat elitserien, sista omgången :rofl: .

med detta inlägg vill jag säga:
Vill man så kan man!! Kämpa på och ge aldrig upp, hur motigt det än är..!! Lycka till med galoppombyterna förresten..

Tack för mig :bow:

nått jag nämde när jag fick han var att han lärde snabbt,
jag oroade mig mycke för att han plockade upp saker lite FÖR snabbt,men min syster rådade mig efter sommarbetet att uppmuntra dette,och det gör jag,jag kräver inget av han,jag håller på så lenge han tycker det är kul nått man ser på en gång.

han hadde grund muskler från förr och han stog aldrig helt still i somras,så muskler hadde han,dock har rumpan blivit otrolig muskulös och resten av kroppen også efter vi satte han ordentligt igång,

vi tränar även mycke i en liten backe lengre bort från stallet,der vi går upp och ner,det skall jag säga,han älskar att klättra,är dette normalt av fullblod????

några bilder har jag inte än,jag har bilder från första och andra dagen jag fick han,men lovar att knäppa lite kort snart,jag måste låna en digital kamra först,så får nå¨n lära mig att lägga ut det här på buke.
jag har haft han minst fem månader nu,om inte seks månader,jag fick han före juni iallf.

Okej! Alla lär ju i olika takt! Men roligt att höra att det går bra för er i alla fall! Hoppas det lossnar för er med bytena snart! Men det gör det nog, du verkar ju ha en bra tränare!

Ser fram emot bilder sedan! :love:

Står du kvar i stallet dit den lilla lilla travaren kom när vi var och hälsade på? Tänkte höra om du visste hur det gick för den? ;)

travaren???
det är ingen travare i vårat stall,
ahhh,du tänker på sommarbetet ute i skerike,nej,jag flyttade hem till vinterstallet för lenge sedan,
den lilla travaren till sigenerna åkte ju tilbax till findland,men skulle i följe orden komma tilbax i september,jag har inte hört nått derifrån.

Det låter så enkelt när du beskriver... Jag är avundssjuk :o

Måste alla (inte du) vara så negativa mot varandra och komma med nonchalanta kommentarer istället för att fråga vad man menar... Inte alltid så lätt att beskriva saker här på internet :mad:

"väntar på skit för detta meddelande..."

Senast ändrad:

myrby står vi på,det gjorde vi innan sommarbetet også,skulle aldrig falla mig in att flytta derifrån....

Nu blir det stop i ridningen,Appe är skadad med en stark stukning i frambenet och kan ej stödja det...så han skall stå på box tills vi ser det börjar gå över,då blir det sjukhage tills han blir bra igjen.
hur lång tid kan en stukning ta att läka???

jag har fått några mezz privat på buke der jockyer undrar om appe är den samme som dom tänker på,
ja det är Ocala från jägersro,kallad Occi,fux på snart 9 år,

tänkte så ni slipper undra mera om ni känner att ni vet vem hästen är.

tack för ditt svar,du har rätt.
många skriver skit eller hoppar på varann,men det är bara att hoppa över dom raderna,

det är lätt att hålla på med hästen om man gör det till lek för hästen,istället för träning och atter träning,leker man med dom så lär dom tydligt snabbare,vad jag har dragit till slutsats:D

Ojdå, det var inte kul att höra! :( Har han skadat sig i hagen eller?

Vet faktiskt inte alls hur lång tid en stukning "läker", vad sa veterinären då, om hur länge det tar?

Hoppas att han blir bra snart iaf!

Kul att det gick så bra för dig! Och du hade bra hjälp med en instruktör som var med dig på vägen. Det är det som jag tror Icebabe_1 behöver också. Någon som kan hjälpa henne visa hästen hur han ska göra. Eftersom hon själv skriver att hon fumlar med hjälperna, så kan hon behöva någon som visar henne hur man bäst lägger hjälpen så hästen förstår den. Och hon kanske kan få prova att göra ett byte på en häst som redan kan, så hon känner hur det ska kännas.

Man behöver inte gå fort fram för att lyckas, det FÅR ta tid. Och den tiden tror jag att den här hästen behöver på sig.

Tråkigt att han skadat sig nu, vad säger veterinären??? Är det en kraftig skada??? Har han bara stukat eller har han skadat någon sena eller muskel??

Jag tycker ibland att vissa ryttare försvårar bytet, sätter det på en "pedistal" över något som ska vara så heligt och svårt. De väntar så länge att det till slut blir en hel procedur av att byta så det blir en omöjlighet. Personligen tycker jag att det ska inte vara konstigare än att galoppera. Men visst bytet handlar om ren timing från ryttaren att känna när ska signalen för ett byte läggas an.

jag börjar med byt när jag kan korta, länga galoppen och lägga stegen exakt där jag planerar att hamna. När jag känner att jag har en bärig och en lösgjord häst.

Jag börjar alltid med enkla byten innan jag går vidare. Vid byte så rider jag helst till att börja med förvänd på en större volt. Sen; sitt om, flytta (hjälpen), byt (lägger till den nya sidans galopphjälp, signal för bytet). = Kyra K

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 484
Senast: Nominous
·
Trav Hej! Har en nybliven 4åring, sto som är inkvalad och har gjort två starter. När jag kör henne själv och hon är pigg kan hon sparka...
Svar
16
· Visningar
5 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar