Hur lär man en häst att trava över bommar?

L

lenoreberglund

Jag vet inte om det kommer att funka att försöka lära ett 16årigt sto att trava över bommar! Jag är ingen nybörjare, men jag är inte ett proffs heller! Går det att lära henne att trava enkelt och lätt över bommarna? Hon river dom bara och lyfter inte på benen, går det att träna bort? Jag är tacksam för svar.

Sv: Hur lär man en häst att trava över bommar?

Använd tunga, rejäla bommar och lägg dem direkt på marken till en början. Det bästa är att använda riktiga cavaletti som kan vändas upp och ner så att bommen kommer i markhöjd och bara sitter stadigt fast, sas, men de verkar inte vara så vanliga längre?

Hur funkar det i skritt? Är du noga med avstånden?

Det funkar någorlunda bra i skritt, hon trampar på dem med bakbenen. Jag är alltid noga med avstånden, jag går också på ridskola och min ridlärare har visat hur stort mellanrum det ska vara osv. Jag har dock inte hoppat på henne, men hon kan hoppa i galopp enligt ägaren. Längre fram så lär jag försöka att hoppa med henne, men än så länge vill jag jobba på horsemanship, trav och bommar eftersom hon alltid kliver på dem med bakbenen.

Är du säker på att det är hästen och inte du? Det är ganska lätt hänt att man försöker "fixa" lite så att man kommer rätt, och då blir det fel! :) Prova att inte inverka på hästen alls (om det går), trava och rid lätt i bra tempo -lugnt och fint, och känner du på dig att du kanske kramar tyglarna så ha dem hellre lite för långa några gånger! Du kan ju även springa bredvid hästen, med slappt grimskaft/tyglar, så ser du om hon kan själv!

Lycka till!

Kan du inte ta med pållen till din ridlektion? En bra ridlärare som ser både dig och hästen har förmodligen lättare att hjälpa er än någon på Buke.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama