hur lär man en häst att backa ?

Sv: hur lär man en häst att backa ?

hejsan när jag försöker lära min häst att backa så reser hon sej bara rakt upp hur gör jag får att få henne att backa ?

du måste börja med att lära henne backa från marken.
ställ dig framför henne, lägg ett finger på bringan och tryck samtidigt som du säger backa. håll ett tag i grimman med andra handen och dra försiktigt i grimman om hon inte lyssnar på dig. tänk på att detta är en dominant handling, så ta det försiktigt! börja med ett steg i taget, mycket beröm! när hon lärt sig backa på kommando kan du ta med det upp i sadeln!

väl uppe i sadeln kan du lära henne en rad olika hjälper som hon kan koppla ihop med rösten. karisma backar när ja håller emot med tygeln, samtidigt som jag driver henne bakåt med skänkeln. detta genom at "blockera" vägen framåt med båda tygel, säte, lår, knän och vad.

lycka till!

du måste börja med att lära henne backa från marken.
ställ dig framför henne, lägg ett finger på bringan och tryck samtidigt som du säger backa. håll ett tag i grimman med andra handen och dra försiktigt i grimman om hon inte lyssnar på dig. tänk på att detta är en dominant handling, så ta det försiktigt! börja med ett steg i taget, mycket beröm! när hon lärt sig backa på kommando kan du ta med det upp i sadeln!

väl uppe i sadeln kan du lära henne en rad olika hjälper som hon kan koppla ihop med rösten. karisma backar när ja håller emot med tygeln, samtidigt som jag driver henne bakåt med skänkeln. detta genom at "blockera" vägen framåt med båda tygel, säte, lår, knän och vad.

lycka till!

hon kan backa från marken men när man väl är uppe i sadeln så reser hon sej rakt upp :/

När du backar från en halt ska hästen först vara korrekt uppställd. Driv henne och precis då hon ska börja röra sig framåt låter du handen vara passiv. Du kan också lätta lite i sätet så har hon lättare för att flytta undan bakdelen bakåt. Dra inte i tyglarna för ryggning är en framåtdrivande rörelse.

När du backar från en halt ska hästen först vara korrekt uppställd. Driv henne och precis då hon ska börja röra sig framåt låter du handen vara passiv. Du kan också lätta lite i sätet så har hon lättare för att flytta undan bakdelen bakåt. Dra inte i tyglarna för ryggning är en framåtdrivande rörelse.

det jag gör är att det blir bara med i rörelsen att jag lutar mej lite framåt och drar och lättar i tyglarna samtidigt som jag driver henne med skänklarna för idag försökte jag men hon reste sej bara upp hon backa nå enstaka steg och då gav jag henne genast beröm och lät henne gå framåt igen :)

Nä det gör jag ju inte ^^ men hur tränar man upp de ?

ja du... kan inte dierkt lära dig det här på buke. ja har haft jättestor hjälp av min tränare, så ja tycker du ska försöka få hjälp av någon som lär ut AR eller western.

det hela handlar om att hästen ska flytta sig undan tryck, båda till höger och vänster och fram och bak. men man måste ha lite hjälpmed det innan man kommer på hur det funkar.

när hästen väl lärt sig det och du kan rida med sittbenet och vikt, behöver du bara vinkla bäckenet lite så uppfattar hästen vad du vill. men det krävas år av träning för att det ska flyta på klockrent. men man måste ju börja nånstans! :angel:

DRA inte i tyglarna då får du bara henne att inte förstå vad du vill. Dessutom blir hon förvirrad om du både driver och gör en förhållning samtidigt. Kanske därför hon försöker komma undan genom att resa sig. En ryggning ska ha FRAMÅTBJUDNING. Hästen måste alltså svara på drivningen. Handen ska vara stilla och helt passiv. Nöj dig också med att hon tar ETT steg och rid sen framåt direkt igen. Stegen bakåt ökar du på efterhand som hon blir säkrare. Ryggning är inte en naturlig sak för hästen, och det krävs att du sitter rätt och balanserar henne rätt för att hon ska orka flytta benen bakåt med ryttare på ryggen.

Senast ändrad av en moderator:

DRA inte i tyglarna då får du bara henne att inte förstå vad du vill. Dessutom blir hon förvirrad om du både driver och gör en förhållning samtidigt. Kanske därför hon försöker komma undan genom att resa sig. En ryggning ska ha FRAMÅTBJUDNING. Hästen måste alltså svara på drivningen. Handen ska vara stilla och helt passiv. Nöj dig också med att hon tar ETT steg och rid sen framåt direkt igen. Stegen bakåt ökar du på efterhand som hon blir säkrare. Ryggning är inte en naturlig sak för hästen, och det krävs att du sitter rätt och balanserar henne rätt för att hon ska orka flytta benen bakåt med ryttare på ryggen.

okej för när jag fick hjälp utav en i stallet sa hon åt mej att flytta skänkeln lite högre upp och att jag skulle dra lätt i tyglarna och om hon inte ville backa då , då skulle jag såga bettet lite lätt i hennes mun :/

okej för när jag fick hjälp utav en i stallet sa hon åt mej att flytta skänkeln lite högre upp och att jag skulle dra lätt i tyglarna och om hon inte ville backa då , då skulle jag såga bettet lite lätt i hennes mun :/

nejnejnejnej, aldrig, aldrig , aldrig såga en häst i munnen. finns inget som du får ut av det, utom en häst som blir förvirrad och ostabil i huvudet!

tygeln ska vara still, helt still. inte dra eller såga. håll bara emot. bjudningen ska bakåt, inte framåt, alltså måste du stänga av vägen fram.

antagligen reser hon sig för att hon pressas för hårt och inte förstår vad det e du vill. visa henne så tydligt du kan att du vill att hon ska gå bakåt.

Tänk nu: Om du ska rida FRAMÅT driver du ju hästen framåt. För att hindra att hästen går framåt håller du handen STILL. Du fortsätter driva FRAMÅT och eftersom hästen inte kan gå framåt måste den gå BAKÅT, eftersom du DRIVER den. Sen hjälper du också hästen att ORKA gå BAKÅT genom att lätta i sadelen litegrann. Om du tar tygeltag eller ännu värre sågar hästen i munnen ( vilket är totalförbjudet eftersom du gör henne illa i munnen!!) gör du ju en förhållning och det betyder att hästen ska stå STILL. Men det är ju inte det du vill, eller hur? Om du sågat eller dragit henne i munnen är det inte alls konstigt att hon stegrar sig eftersom hon vill komma från smärtan du tillfogar henne i munnen. Gör inte det igen!

Ryggning är en FRAMÅTbjudande rörelse, inte BAKÅTbjudande. En häst ska alltid "tänka" framåt.

Ryggning är en FRAMÅTbjudande rörelse, inte BAKÅTbjudande. En häst ska alltid "tänka" framåt.

samtidigt som jag driver henne bakåt med skänkeln.

jag föredrar att kalla det en drivning bakåt. eller åt sidan eller åt vilket håll ja nu anser att vi ska gå. huvudsaken är att ett driv finns och en "framåtbjudning" (läs bakåtbjudning)

tror vi menar samma sak, men har olika ord för det.

för att häst ska röra sig åt något håll, måste det finnas med en drivning. jar driver hästen, men blockerar de vägar hon inte ska gå. det blir öppet bakåt, alltså rör sig hästen undan trycket åt det håll den kan, bakåt! men inte för den sakens skull fly trycket, utan svara på det ja ber hästen om. "rör dig är du snäll" och hästen gör det jag ber genom att ja tydligt visat vilket väg som det är oki att röra sig mot.

Ja det var en bra förklaring, bara man är medveten om att det är en framåtbjudande rörelse. Jo vi menar samma sak:D

Slänger in ett litet tips angående att backa från marken, lättast och mest naturligt är att greppa i halsmuskeln ovanför bogen - det är nämligen där ledarhästen biter till om den blir passerad av en i flocken med lägre rang =) Behövs alltså bara ett väldigt lätt grepp på de flesta hästar så backar de.

Detta var något jag lärde mig på en etologikurs på hästhållningsgymnasiet, användbart!

Börja med att lära den att flytta baken ett steg höger, ett steg vänster först.

För övrigt så heter det rygga.

Backar hon från marken när du säger "back"? Eller måste du trycka med handen t.ex. på bogen?

Min häst backar bara jag säger back :bow: och det har jag även använt mig av i sadeln när jag lärde henne hjälperna för att rygga, så idag förstår hon att hon ska rygga när jag ber henne om det ;)

Att backa är en svår rörelse. Det finns en anledning till att backning är borttagen från Lätt B:n. Det viktigaste är att hästen bjuder på framåt. Ingen bjudning framåt ingen backning. Alltså skall man aldrig börja passet med att backa.

Även om hon kan det från marken så börja om lite från början. Var på ridbanan och säg till henne "back". Det räcker att hon backar något steg. Kan hästen backa ett steg så kommer den också kunna backa flera steg sen. För att göra det enkelt så backa alltid på samma ställe på ridbanan. Inlärningen fungerar lättare om man gör det på samma ställe (igenkänning av både rörelse och plats) tex vid bokstaven A.

Vissa påstår att hästen alltid kommer att börja backa när man gör en halt vid bokstaven A då den har lärt sig detta. Det kan vara så att den kommer att göra det ett tag på banan hemma men på bortaplan så förutsätter det i så fall att hästen vet vad en kortsida är och att den förstår att det är bokstaven A den stannar vid.

Så fort hästen har backa ett steg så mycket beröm och gärna även en godis. När hästen gör så utan problem vid hand så kan man göra det från ryggen. Skulle hästen göra det perfekt från marken direkt så upprepa gärna ett 50 tal gånger för att lära in själva berömmet och att asociationen till plasten blir back. Dvs den tänker back när du stannar på just det stället. Det är också en fördel om du har ett lång dressyrspö som du petar med på hästens kronrand när du vill att den skall flytta just den hoven.

När du börjar med uppsutten backning så skall du ha en medhjälpare på marken som hjälper till. När hästen går framåt och är lösgjord så gör du halt på "backstället". Din medhjälpare står brevid med ett dressyrspå i handen. Utan att ta i tygeln så säger du back. Många gånger så tar hästen ett steg bakåt redan när du gör så första gången (förutsatt att grundarbetet från marken är ordentligt gjort). Nöj dig med bara ett steg eventuellt två. Belöna mycket, gärna med godis. Skulle hästen inte förstå så be medhjälparen peta lite på kronranden med dressyrspöt i takt med att du säger back (det bästa är om hästen är van vid spöt redan från marken, tanken är ju inte att skrämma hästen utan bara visa tydligare vad man vill att den skall göra). Skulle hästen fortfarande inte backa så be kan man be medhjälparen trycka lite på bringan samtidigt som du säger back. Skulle detta inte hjälpa så gå tillbaks till markövningen och fortsätt träna på kommandot back där.

Man skall aldrig bråka med sin häst när man vill att den skall backa detta ger bara upphov till spänningar och onödig stress hos hästen.

Det räcker gott och väl med ett max två steg i början. När hästen kan backa det lilla utan några som helst problem så är det väldigt lätt att bygga på med flera steg. Oftast så räcker det helt enkelt med att be om flera steg. Men ta det lugnt. Att backa kan som sagt vara väldigt svårt för vissa individer även om vi uppfattar rörelsen som väldigt enkel (hästen ser ju bla inte rakt bakåt).

När hästen ryggar något steg utan problem för rösten så börjar man lägga på tygeltag och skänklar för att så småningom kunna backa utan röst.

Vet att många motsäger sig handmatning av häst men vid trickinlärning (som ryggning till stor del faktiskt är) så är godis ett oslagbart sätt att få resultat på.

Mvh

Tora

Backar hon från marken när du säger "back"? Eller måste du trycka med handen t.ex. på bogen?

Min häst backar bara jag säger back :bow: och det har jag även använt mig av i sadeln när jag lärde henne hjälperna för att rygga, så idag förstår hon att hon ska rygga när jag ber henne om det ;)

ja ibland gör hon de tex när man ska fodra henne och hon dyker på maten då säger jag bara "backa" med bestämd röst och då ryggar hon undan:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka