SandraBarklund
Trådstartare
hejsan när jag försöker lära min häst att backa så reser hon sej bara rakt upp hur gör jag får att få henne att backa ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hejsan när jag försöker lära min häst att backa så reser hon sej bara rakt upp hur gör jag får att få henne att backa ?
du måste börja med att lära henne backa från marken.
ställ dig framför henne, lägg ett finger på bringan och tryck samtidigt som du säger backa. håll ett tag i grimman med andra handen och dra försiktigt i grimman om hon inte lyssnar på dig. tänk på att detta är en dominant handling, så ta det försiktigt! börja med ett steg i taget, mycket beröm! när hon lärt sig backa på kommando kan du ta med det upp i sadeln!
väl uppe i sadeln kan du lära henne en rad olika hjälper som hon kan koppla ihop med rösten. karisma backar när ja håller emot med tygeln, samtidigt som jag driver henne bakåt med skänkeln. detta genom at "blockera" vägen framåt med båda tygel, säte, lår, knän och vad.
lycka till!
När du backar från en halt ska hästen först vara korrekt uppställd. Driv henne och precis då hon ska börja röra sig framåt låter du handen vara passiv. Du kan också lätta lite i sätet så har hon lättare för att flytta undan bakdelen bakåt. Dra inte i tyglarna för ryggning är en framåtdrivande rörelse.
hon kan backa från marken men när man väl är uppe i sadeln så reser hon sej rakt upp :/
rider du henne med sätet? träna upp det, så har du mycket gratis senare i ridningen.
Nä det gör jag ju inte ^^ men hur tränar man upp de ?
DRA inte i tyglarna då får du bara henne att inte förstå vad du vill. Dessutom blir hon förvirrad om du både driver och gör en förhållning samtidigt. Kanske därför hon försöker komma undan genom att resa sig. En ryggning ska ha FRAMÅTBJUDNING. Hästen måste alltså svara på drivningen. Handen ska vara stilla och helt passiv. Nöj dig också med att hon tar ETT steg och rid sen framåt direkt igen. Stegen bakåt ökar du på efterhand som hon blir säkrare. Ryggning är inte en naturlig sak för hästen, och det krävs att du sitter rätt och balanserar henne rätt för att hon ska orka flytta benen bakåt med ryttare på ryggen.
okej för när jag fick hjälp utav en i stallet sa hon åt mej att flytta skänkeln lite högre upp och att jag skulle dra lätt i tyglarna och om hon inte ville backa då , då skulle jag såga bettet lite lätt i hennes mun :/
Ryggning är en FRAMÅTbjudande rörelse, inte BAKÅTbjudande. En häst ska alltid "tänka" framåt.
Backar hon från marken när du säger "back"? Eller måste du trycka med handen t.ex. på bogen?
Min häst backar bara jag säger back och det har jag även använt mig av i sadeln när jag lärde henne hjälperna för att rygga, så idag förstår hon att hon ska rygga när jag ber henne om det