hur lär man en häst att backa ?

Sv: hur lär man en häst att backa ?

Att backa är en svår rörelse. Det finns en anledning till att backning är borttagen från Lätt B:n. Det viktigaste är att hästen bjuder på framåt. Ingen bjudning framåt ingen backning. Alltså skall man aldrig börja passet med att backa.

Även om hon kan det från marken så börja om lite från början. Var på ridbanan och säg till henne "back". Det räcker att hon backar något steg. Kan hästen backa ett steg så kommer den också kunna backa flera steg sen. För att göra det enkelt så backa alltid på samma ställe på ridbanan. Inlärningen fungerar lättare om man gör det på samma ställe (igenkänning av både rörelse och plats) tex vid bokstaven A.

Vissa påstår att hästen alltid kommer att börja backa när man gör en halt vid bokstaven A då den har lärt sig detta. Det kan vara så att den kommer att göra det ett tag på banan hemma men på bortaplan så förutsätter det i så fall att hästen vet vad en kortsida är och att den förstår att det är bokstaven A den stannar vid.

Så fort hästen har backa ett steg så mycket beröm och gärna även en godis. När hästen gör så utan problem vid hand så kan man göra det från ryggen. Skulle hästen göra det perfekt från marken direkt så upprepa gärna ett 50 tal gånger för att lära in själva berömmet och att asociationen till plasten blir back. Dvs den tänker back när du stannar på just det stället. Det är också en fördel om du har ett lång dressyrspö som du petar med på hästens kronrand när du vill att den skall flytta just den hoven.

När du börjar med uppsutten backning så skall du ha en medhjälpare på marken som hjälper till. När hästen går framåt och är lösgjord så gör du halt på "backstället". Din medhjälpare står brevid med ett dressyrspå i handen. Utan att ta i tygeln så säger du back. Många gånger så tar hästen ett steg bakåt redan när du gör så första gången (förutsatt att grundarbetet från marken är ordentligt gjort). Nöj dig med bara ett steg eventuellt två. Belöna mycket, gärna med godis. Skulle hästen inte förstå så be medhjälparen peta lite på kronranden med dressyrspöt i takt med att du säger back (det bästa är om hästen är van vid spöt redan från marken, tanken är ju inte att skrämma hästen utan bara visa tydligare vad man vill att den skall göra). Skulle hästen fortfarande inte backa så be kan man be medhjälparen trycka lite på bringan samtidigt som du säger back. Skulle detta inte hjälpa så gå tillbaks till markövningen och fortsätt träna på kommandot back där.

Man skall aldrig bråka med sin häst när man vill att den skall backa detta ger bara upphov till spänningar och onödig stress hos hästen.

Det räcker gott och väl med ett max två steg i början. När hästen kan backa det lilla utan några som helst problem så är det väldigt lätt att bygga på med flera steg. Oftast så räcker det helt enkelt med att be om flera steg. Men ta det lugnt. Att backa kan som sagt vara väldigt svårt för vissa individer även om vi uppfattar rörelsen som väldigt enkel (hästen ser ju bla inte rakt bakåt).

När hästen ryggar något steg utan problem för rösten så börjar man lägga på tygeltag och skänklar för att så småningom kunna backa utan röst.

Vet att många motsäger sig handmatning av häst men vid trickinlärning (som ryggning till stor del faktiskt är) så är godis ett oslagbart sätt att få resultat på.

Mvh

Tora

okej tack för tipset för hon kan backa väldigt bra från marken men när man sitter upp i sadeln och ska försöka få henne att backa så reser hon sej upp och sen när man har bråkat med henne ett tag så ger hon sej och backar några få steg och när hon gort de så ger jag henne massor med beröm och forsätter framåt

Börja om i så fall från marken genom att upprepa backning på samma ställe kanske 50 gånger + ge något gott så fort hon har backat ett steg (behövs inte fler från början). Använd dressyrspöt och peta på hennes kronrand så att hon även förstår vad det är till för.

Upprepa sedan från ryggen precis som jag har skrivit tidigare.

Det är inte ovanligt att hästar reser sig när man försöker lära in back som du gör. För vad du igentligen ber hästen om är framåt (skänklar) men samtidigt säger stopp (tyglarna). Vad skall då den villrådiga hästen igentligen ta vägen? Jo den väljer då uppåt. När den reser sig så lättar tygeltaget och du slutar skänkla alltså uppfattar hästen att den har gjort rätt. Det gäller att bryta den onda cirkeln. Lättast brukar alltid vara att börja på marken.

Mvh

Tora

Börja om i så fall från marken genom att upprepa backning på samma ställe kanske 50 gånger + ge något gott så fort hon har backat ett steg (behövs inte fler från början). Använd dressyrspöt och peta på hennes kronrand så att hon även förstår vad det är till för.

Upprepa sedan från ryggen precis som jag har skrivit tidigare.

Det är inte ovanligt att hästar reser sig när man försöker lära in back som du gör. För vad du igentligen ber hästen om är framåt (skänklar) men samtidigt säger stopp (tyglarna). Vad skall då den villrådiga hästen igentligen ta vägen? Jo den väljer då uppåt. När den reser sig så lättar tygeltaget och du slutar skänkla alltså uppfattar hästen att den har gjort rätt. Det gäller att bryta den onda cirkeln. Lättast brukar alltid vara att börja på marken.

Mvh

Tora

okej men vad bra då vet jag :) då ska jag prova dom råd jag fått :) tack så mkt :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka