hur långt ?

Dandylinn

Trådstartare
undefined
hejsan!

hur långt måste man rida i en tävling ?
själv tycker jag att 50-100km låter mycket..... :( :confused:

Sv: hur långt ?

Den kortaste distansen brukar vara ca 25 km och då heter det "prova på ritt" eller utbildningsritt. Det är utom tävlan. Nästa kategori är ju Clear-round, som alla måste ha klarat godkänd innan man får starta i tävlingsklass. Clear-round brukar vara ca 40-50 km. Det är också utom tävlan. Tävlingsklasserna startar på 50 km och går sedan upp till 160 km här i Sverige. Det kan tyckas långt men har man provat att rida 25 km ett par gånger och ett par Clear-rounder så är det ingen match! Visst är det jobbigt första gången men det ger också en otrolig mersmak så så illa är det ju inte. Man vänjer sig fort! Prova! Rid med en kompis, ta det lugnt och njut av naturen så går det av bara farten. Efter några gånger kommer du garanterat att vilja prova en 80 km. :) :bump: Då har du fastnat i "distansträsket" som alla vi andra galningar. :D

Senast ändrad av en moderator:

Ridtravare_bäst skrev:
undefined
hejsan!

hur långt måste man rida i en tävling ?
själv tycker jag att 50-100km låter mycket..... :( :confused:

Med ridtravare så kan jag slå vad om att du rider ett par mil när du ger dig ut på en tur på några timmar (om du nu gör det). Mät på en karta upp dina vanliga slingor så kanske du blir förvånad. Så en pröva på bör nog inte vara en match.

Ridtravare är utmärkta distanshästar.

Här kan du mäta på kartor. http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Med ridtravare så kan jag slå vad om att du rider ett par mil när du ger dig ut på en tur på några timmar (om du nu gör det). Mät på en karta upp dina vanliga slingor så kanske du blir förvånad. Så en pröva på bör nog inte vara en match.

Ridtravare är utmärkta distanshästar.

Här kan du mäta på kartor. http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Hälsning Maja

Det kan jag intyga - hade tråkigt och fick för mig att kolla upp hur långt jag och medryttarpållen red på våra långritter. Ett par tre mil hamnade vissa av rundorna på - och då var varken han eller jag trötta efteråt. :)
Hade jag varit tävlingsmänniska över huvud taget hade distans varit min gren. Och pållen har nog missat sitt kall, tror jag. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 155
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 568
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 920
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar