J
Jenny_H_85
Hur långt har ni mellan bommarna för era islandshästar??? När ni t.ex skall trava över bommarna. Och... Skall man ha samma mått även då man hoppar? Eller vad har man får mått då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur långt har ni mellan bommarna för era islandshästar??? När ni t.ex skall trava över bommarna. Och... Skall man ha samma mått även då man hoppar? Eller vad har man får mått då?
okey... tack för era svar! Med fyra fötter.... då menar ni alltså fyra "fotlängder"? dvs. fyra fötter på rad..
Jag har provat mig fram och fyra fötter är nog på tok för litet för min häst. Jag har nog dryga metern. Det är i alla fall ett stort kliv jag tar. Dessutom så länger jag avståndet ibland ännu mer och höjer bommarna lite för att få min häst att lyfta på fötterna ordentligt. Hon har en tendens att slarva.
Mätte för skoj skull en fot. 25 cm var den med sko på. Fyra fötter blir ju då 1 m. Mätte ut det på golvet och det är nog 6 fötter emellan mina bommar.
Min häst har en ganska stor trav från början så hon kräver längre avstånd.
Nu är ju inte islandshästar som andra hästar i samma storlek, men... Jag fick lära mig förr på ridskolan att ett ponnygaloppsprång är ca 2 meter. Med min islandshäst passade det, men han är ganska kortgalopperad. Kan tänka mig att en med större galopp behöver längre. Prova runt 2-2,5 meter. Galoppbommar alltså.