Hur långt mellan bommar?

J

Jenny_H_85

Hur långt har ni mellan bommarna för era islandshästar??? När ni t.ex skall trava över bommarna. Och... Skall man ha samma mått även då man hoppar? Eller vad har man får mått då? :angel:

Sv: Hur långt mellan bommar?

Tycker att det är svårt att veta till isisar men jag brukar prova mig fram.

Jag kommer inte ihåg om jag tränade bommar med honom, men vad jag minns så har han ungrfär lika långt steg som Sudden och till han använder jag fyra fötter mellan bommarna.

Hur långt har ni mellan bommarna för era islandshästar??? När ni t.ex skall trava över bommarna. Och... Skall man ha samma mått även då man hoppar? Eller vad har man får mått då? :angel:

Säger som Spói jag, ungefär fyra fötter emellan bommarna, så hade jag idag när jag travade över och det funkade bra! Ja, vissa gånger kom han ju fel och slog i, men hade dom bara på marken nu till en början. Gauti är dålig på att lyfta sina fötter över upphöjda bommar i trav. I skritt funkar det bättre. Får börja där :)

okey... tack för era svar! :) Med fyra fötter.... då menar ni alltså fyra "fotlängder"? dvs. fyra fötter på rad.. :angel:

Vet inte hur stort steg din häst har,fyra fötter(har stl.39)blir för litet för min pålla(Islandshäst).
Får ha 5 för att hon ska få plats i vanlig arbetstrav.

okey... tack för era svar! :) Med fyra fötter.... då menar ni alltså fyra "fotlängder"? dvs. fyra fötter på rad.. :angel:

Ja fyra fötter framför varann liksom :) Tå mot häl :D Men man måste prova sig fram i alla fall! :)

Jag har provat mig fram och fyra fötter är nog på tok för litet för min häst. Jag har nog dryga metern. Det är i alla fall ett stort kliv jag tar. Dessutom så länger jag avståndet ibland ännu mer och höjer bommarna lite för att få min häst att lyfta på fötterna ordentligt. Hon har en tendens att slarva.

Jag har provat mig fram och fyra fötter är nog på tok för litet för min häst. Jag har nog dryga metern. Det är i alla fall ett stort kliv jag tar. Dessutom så länger jag avståndet ibland ännu mer och höjer bommarna lite för att få min häst att lyfta på fötterna ordentligt. Hon har en tendens att slarva.

Oj, ja min häst slarvar nog mycket med att ta ut steget isåfall :D En meter skulle vara för mycket, men kanske går, ska prova det nästa gång, han kanske har tagit små steg för det varit kort emellan :)

ja förstår... får nog prova ut ikväll vad som passar min pålle bäst.. :smirk:. Men kan va bra o veta vad andra på ett ungefär brukar använda sig för mått.. :D.

Mätte för skoj skull en fot. 25 cm var den med sko på. Fyra fötter blir ju då 1 m. Mätte ut det på golvet och det är nog 6 fötter emellan mina bommar.
Min häst har en ganska stor trav från början så hon kräver längre avstånd.

Mätte för skoj skull en fot. 25 cm var den med sko på. Fyra fötter blir ju då 1 m. Mätte ut det på golvet och det är nog 6 fötter emellan mina bommar.
Min häst har en ganska stor trav från början så hon kräver längre avstånd.

Ja du ser! :) Har absolut noll ögonmått, så det var säkert en meter jag hade då! En meter är ju även mindre än vad man tror. Låter mycket, men ser lite ut :D

Underbar tråd :)
Jag behöver verkligen träna min medryttarhäst på att hoppa och hade just denna fråga på lager!

Tackar för alla bra svar :rofl:

Minst en meter mellen. Skulle nog tippa på att jag har 1.10 mellan mina bommar. Men som sagt, man får pröva sig fram om man inte är säker...

Om ni har galoppbommar då eller hinder? Då räcker det väl inte med ca 1 meter?

Nu är ju inte islandshästar som andra hästar i samma storlek, men... Jag fick lära mig förr på ridskolan att ett ponnygaloppsprång är ca 2 meter. Med min islandshäst passade det, men han är ganska kortgalopperad. Kan tänka mig att en med större galopp behöver längre. Prova runt 2-2,5 meter. Galoppbommar alltså.

I boken om islandsunghäst träning av Einar Öder Magnusson så skriver han att man ska ha 80 cm mellan bommarna när man ska få dem att börja trava från ryggen.:idea:

Nu är ju inte islandshästar som andra hästar i samma storlek, men... Jag fick lära mig förr på ridskolan att ett ponnygaloppsprång är ca 2 meter. Med min islandshäst passade det, men han är ganska kortgalopperad. Kan tänka mig att en med större galopp behöver längre. Prova runt 2-2,5 meter. Galoppbommar alltså.

Men även med ponny är de ju olika beroende på om de är A-, B-, C-, eller D-ponny ;)

Travbommar har jag ca. 4 fötter mellan.
Och galoppbommar/ studs ca 2.80 m

Jag har den turen att jag och min islandshäst tar lika långa steg som när jag springer och han travar. i galopp (ex. studds) så har jag två meter, sen beroende på om man vill ha kort steg eller längre :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 412
Senast: MalanMjöl
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
752
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 239
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg