Hur långt kvar på säsongen?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FAVORA
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur långt kvar på säsongen?!

*kl*

Man måste också tänka på att ta reda på hur länge man kan få sperma! Stationen som jag tar sperma från i år tappar sina hingstar bara till och med 31/7 ungefär. Börjar man då seminera först i juli har man bara en chans.

Jag har ett sto som är lite svårt att få dräktigt. Har seminerat henne två gånger i år (på fölbrunsten och nästa brunst) och om hon inte tagit sig nu så är det på gnällen att jag hinner seminera ytterligare en gång. Förra året fick vi seminera på fyra brunster, därför blev det så "sent" (fölet är fött 20/5).

Här i Tyskland betalar man nästan alltid hela avgiften i språng och då är det väldigt tråkigt om stoet inte tar sig. Har min blivit dräktig nu så kommer jag därför sannolikt att låta henne gå tom nästa år pga av det är för stor ekonomisk risk för mig att börja seminera först i juli. Tar hon sig inte får jag 50% rabatt nästa år och då tänker jag börja seminera så fort hon går i brunst på våren.

Maj är annars en käck månad för fölen att födas i tycker jag.

Jag har använt hingst på station i Tyskland med all avgift i språng, i deras "terms and conditions" står att om stoet ej tar sig och man seminerar innan den 31/3 året därpå så är det ingen ny språngavgift. Det inte heller någon ny språngavgift om man börjat seminera efter den 1/7 året innan och det ej tagit sig. Tar sig stoet ej och man seminerar året efter mellan den 1/4-31/7 så får man dra av hälften av föregående års språngavgift.
Mitt sto har ej tagit sig på 3 brunster nu, började i mitten av maj, så jag byter till svensk hingst om hon ej är dräktig nu, vilket jag misstänker att hon ej är, detta då jag gärna vill ha ett föl nästa år även om det nu blir sent. Som det står i deras "terms and conditions" så är det som ovan, det står inget om vad som gäller om man byter hingst och får dräktigt, du som är i Tyskland kanske vet det? Man ska lämna ett intyg från veterinär senast den 1/12 om att stoet ej är dräktigt, men det kan väl veterinären skriva nu i sådana fall om hon ej är dräktig med deras hingst. Jag byter alltså inte inom samma hingsthållare utan betalar nya avgifter till den andra hingsthållaren.

Hmm, jag vet inte. Veterinären skriver ju att hon blivit dräktig/ej blivit dräktig samt datum för senaste seminering.

Det bästa är nog om du frågar hingststationen, det är ju lite av ett specialfall.

Ja, jag hoppas på svar från importören som lovat kolla det med hingsthållaren, hoppas att det kan bli innan måndag då stoet troligen är klar för seminering i början av nästa vecka. Tänkte bara att du var mer insatt i det tyska systemet, men det kanske är olika med olika hingsthållare.
Stoet har tidigare alltid ( 3 ggr) tagit sig på första försöket, så jag tvivlar ej på hennes fertilitet, annars hade jag inte vågat satsa på hingst i Tyskland till henne.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 390
Senast: Digbil
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 173
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 971
Senast: Nirvana
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 473
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka