Hur långt kvar på säsongen?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FAVORA
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur långt kvar på säsongen?!

Aha. Har folk slutat helt med att få dom tidigt på året nu? Vet att tex Simb får sina längre fram på våren.

Inte blir de alla dåligbenade, bara några av dom. Känner du inga galoppörer eller travare med dåliga ben, förresten? :)
Men med galoppörer som travare är ju meningen att få de ute till banorna så fort som möjligt. Då är det bra med tidig födsel. MEN då kan man inte längre fundera så mycket på hästens uthållighet. Travare eller galoppörer klarar inte 15 års arbetskarriär, som ridhästar nästan borde klara.

Det håller jag inte med om. Jag skulle då inte vilja ha ett föl i november bara för att liksom. :grin:
Man behöver ju inte överdriva heller. Jag som bott på Irland där vi fått våra avkommor i mars tycker att jag betäckte mitt sto hur sent som helst i år (detta är min första betäckning i Sverige). Men egentligen är det ju inte det! Så länge fölet föds innan midsommar är jag hur glad som helst. Föds det i början på juli är det också ok, även fast det blir lite tråkigt att avvänja i juletider.

Vad är det för skillnad på hästarna när de är 3-4 år? Det är i så fall MYCKET marginellt. När de är 10 år är det ingen skillnad alls.

Vad är det för skillnad på hästarna när de är 3-4 år? Det är i så fall MYCKET marginellt. När de är 10 år är det ingen skillnad alls.

Jag påstår att man inte ens ser nån skillnad på hösten som 1-åringar, även om en är född i mars och en i juli.

Min C-ponny är konstaterad dräktig nu, 80 dagar.Men den stora som är 18,har vi fått åka med en heldel.Tog sig inte på första,ska inseminera imorgon,nu denna brunst har hon jättebra ägg. Får hoppas att hon tar sig nu då!!Tar hon sig nu,blir det ett midsommarföl,det är inte så sent.

Jag påstår att man inte ens ser nån skillnad på hösten som 1-åringar, även om en är född i mars och en i juli.

Vi hade ett HBL sto som var född i slutet av oktober. Henne såg man stor skillnad på tycker jag. Men nu har hon växt ikapp sig. Men nu är hon ju 8 år med. Men som 4 åring såg man ingen skillnad på henne.

Vi hade ett HBL sto som var född i slutet av oktober. Henne såg man stor skillnad på tycker jag.
Fast oktober är ju också väldigt sent! Det är långt ifrån alla hingstar som ens betäcker så sent som november. Klart man såg skillnad på henne som åring då, hon är ju ett halvår yngre än de flesta andra som själva bara är året gamla.

Jo, men man såg ju även skillnad som treåring menade jag. Oktober är väldigt sent tycker jag.

kl

Apropå detta så pratade jag med en bekant idag, den station hon var på hade sista öppetdag sista juli. Det tyckte jag var alldeles för tidigt! Min bekants ston var inte dräktiga än trots flera försök, så hon var ganska stressad.

*kl*

Man måste också tänka på att ta reda på hur länge man kan få sperma! Stationen som jag tar sperma från i år tappar sina hingstar bara till och med 31/7 ungefär. Börjar man då seminera först i juli har man bara en chans.

Jag har ett sto som är lite svårt att få dräktigt. Har seminerat henne två gånger i år (på fölbrunsten och nästa brunst) och om hon inte tagit sig nu så är det på gnällen att jag hinner seminera ytterligare en gång. Förra året fick vi seminera på fyra brunster, därför blev det så "sent" (fölet är fött 20/5).

Här i Tyskland betalar man nästan alltid hela avgiften i språng och då är det väldigt tråkigt om stoet inte tar sig. Har min blivit dräktig nu så kommer jag därför sannolikt att låta henne gå tom nästa år pga av det är för stor ekonomisk risk för mig att börja seminera först i juli. Tar hon sig inte får jag 50% rabatt nästa år och då tänker jag börja seminera så fort hon går i brunst på våren.

Maj är annars en käck månad för fölen att födas i tycker jag.

I Tyskland stänger nästan alla stationer 31.7. Men där börjar man säsongen 31.1..

Men det är ju skillnad på Tyskland och Sverige! Inte minst klimtatmässigt.

Visst är det så att vissa hingstar slutar tappas, men eftersom vi i Sverige inte betalar nästan hela avgiften i språng så kan det verkligen vara värt att byta hingst. Man betalar ändå rätt mycket till veterinären/seminstationen per säsong så det skulle kännas surt att inte få fortsätta.

Min station (pratade med henne om detta igår) har öppet så länge det finns märrar kvar. Hon ser det som en självklar service.

Här i Tyskland betalar man nästan alltid hela avgiften i språng och då är det väldigt tråkigt om stoet inte tar sig.
Fast det måste ju finnas några garantier så stoägarna faktiskt väljer en hingst. Tex att man får komma gratis nästa år ifall det inte blev något levande föl?

På Irland betalar man 100% av avgiften i språng, men får man inget föl får man komma tillbaka gratis nästa år.

Jag då flika in med en fråga?

Om det står 100% fölgaranti, vad menas då?
Tar inte stoet sig så får man komma åter utan kostnad lr betalar man ännu fler språngavgifter?

Om stoet kastar under dräktigheten får man komma tillbaka då med? Kostnadfritt lr vad?

Jag förstod inte det där riktigt, jag menar tänk om stoet inte tar sig på flera ggr men sen tar sig till slut men kastar under dräktigheten får man iaf komma tillbaka då?

Det står liksom inget mer än att det är 100% fölgaranti

Fast det måste ju finnas några garantier så stoägarna faktiskt väljer en hingst. Tex att man får komma gratis nästa år ifall det inte blev något levande föl?

På Irland betalar man 100% av avgiften i språng, men får man inget föl får man komma tillbaka gratis nästa år.

De flesta (kanske alla, det vet jag inte) erbjuder 50% rabatt nästa år om stoet inte blir dräktigt, men ofta bara under förutsättning att man inte börjat betäcka alltför sent på säsongen. Men då har man ju liksom ändå betalat 150% procent + alla veterinäravgifter.

KL
PÅ ponnyhingstar ska man rapportera in språngrulla i slutet av september så då ska man helst vara klara. Vi tar inte emot nya ston from 15 augusti och det ska vara av väldigt speciella skäl som vi tar emot så sent. Det är synd om stoet inte tar sig pga att man kommit för sent på säsongen och stoet slutar brunsta. Inte kul varesig för stoägaren eller hingstens statistik.

Själv kör jag ev iväg ett sto till helgen till annan hingsthållare. Sent på säsongen men pga stoets ålder så måste vi betäcka henne i år. Hingstägaren nekade på ena hingsten men tog emot på sin andra hingst.

De flesta (kanske alla, det vet jag inte) erbjuder 50% rabatt nästa år om stoet inte blir dräktigt, men ofta bara under förutsättning att man inte börjat betäcka alltför sent på säsongen. Men då har man ju liksom ändå betalat 150% procent + alla veterinäravgifter.

Vi och många fler erbjuder 100% rabatt på språngavg om stoet inte tar sig säsong 1, till säsong 2.

Det är ju smart! Det tycker jag skulle vara ok även om det vore fr o m 31 juli. Men att stänga helt sista juli, det kan inte vara kundvänligt.

För ca 5 år sedan i alla fall så hade Flyinge samma att de inte tog emot nya efter antingen 1/8 el 15/8 är osäker på vilket datum det var men fortsatte att tappa till den sista för påbörjade ston.
(Höll på med ett krångelsto och precis när vi behövde semin för sista försöket så åkte hingsten (utan förvarning) utomlands och tävlade (ej Flyinge hingst) men när vi då hastigt och lustigt fick ändra på stående fot så försökte vi få ut från QE med tanke på hans fertilitet men det var för sent.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 390
Senast: Digbil
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 173
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 971
Senast: Nirvana
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 473
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka