Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man behöver ju inte överdriva heller. Jag som bott på Irland där vi fått våra avkommor i mars tycker att jag betäckte mitt sto hur sent som helst i år (detta är min första betäckning i Sverige). Men egentligen är det ju inte det! Så länge fölet föds innan midsommar är jag hur glad som helst. Föds det i början på juli är det också ok, även fast det blir lite tråkigt att avvänja i juletider.Det håller jag inte med om. Jag skulle då inte vilja ha ett föl i november bara för att liksom.![]()
Vad är det för skillnad på hästarna när de är 3-4 år? Det är i så fall MYCKET marginellt. När de är 10 år är det ingen skillnad alls.
Jag påstår att man inte ens ser nån skillnad på hösten som 1-åringar, även om en är född i mars och en i juli.
Fast oktober är ju också väldigt sent! Det är långt ifrån alla hingstar som ens betäcker så sent som november. Klart man såg skillnad på henne som åring då, hon är ju ett halvår yngre än de flesta andra som själva bara är året gamla.Vi hade ett HBL sto som var född i slutet av oktober. Henne såg man stor skillnad på tycker jag.
Fast det måste ju finnas några garantier så stoägarna faktiskt väljer en hingst. Tex att man får komma gratis nästa år ifall det inte blev något levande föl?Här i Tyskland betalar man nästan alltid hela avgiften i språng och då är det väldigt tråkigt om stoet inte tar sig.
Fast det måste ju finnas några garantier så stoägarna faktiskt väljer en hingst. Tex att man får komma gratis nästa år ifall det inte blev något levande föl?
På Irland betalar man 100% av avgiften i språng, men får man inget föl får man komma tillbaka gratis nästa år.
De flesta (kanske alla, det vet jag inte) erbjuder 50% rabatt nästa år om stoet inte blir dräktigt, men ofta bara under förutsättning att man inte börjat betäcka alltför sent på säsongen. Men då har man ju liksom ändå betalat 150% procent + alla veterinäravgifter.
Vi tar inte emot nya ston from 15 augusti
Det är ju smart! Det tycker jag skulle vara ok även om det vore fr o m 31 juli. Men att stänga helt sista juli, det kan inte vara kundvänligt.