Hur långt kvar på säsongen?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FAVORA
  • Startdatum Startdatum
F

FAVORA

Hej!

Vi har funderingar på att låta betäcka ett sto, antingen nu i år eller nästa. Vi har spånat i flera veckor och har nu kommit fram till ett mindre antal hingstar som intresserar oss. Men hur långt in på säsongen är det brukligt att betäcka?

Har en känsla av att de flesta brukar föredra att få det gjort ganska tidigt på säsongen. Stona brunstar förstås olika länge in på sensommarn/hösten - men hur länge kan man tänka sig att vänta? Finns särskilda fördelar med att fölen föds tidigare på året än senare? Vilka i så fall?

Upplys en "gröning"!

Sv: Hur långt kvar på säsongen?!

Här är en till gröning :) Letar själv lämplig karl åt mitt sto :)
Vilka tittar du på?

Som jag har läst så är bästa tiden april-augusti (på några ställen står det april-juli) och allra bäst runt midsommar.

De vanligaste fölningsmånaderna är ju april + maj, detta mkt för att fölen hinner växa på sig lite inför betet och kan tillgodogöra sig det mer. Det är även ur infektionshänsyn både vad gäller sto och föl bättre med fölningar innan högsommarvärmen kommer och därmed även rötmånaden. Det är även praktiskt att ligga i fas med andra föl när det gäller avvänjning.

Med tanke på att stona går dräktiga i nästan 11 månader så gör det att bästa betäckningstid blir maj-juni.
Julimånad ut brukar väl de flesta försöka om det strular, har själv en unge som är tillverkad in i augusti (född 7/7) pga hon köptes in så sent, men jag kan säga att hellst vill jag inte ha föl så sent igen, både sto och föl åkte på infektioner, extremt varmt det året och massor av insekter vilket inte var så kul med litet nyfött fölis. Flugor som inte ville låta naveln vara mm.

Här är en till gröning :) Letar själv lämplig karl åt mitt sto :)
Vilka tittar du på?

Hej kollega!:D

Jo, tjejen i fråga är ett arabsto och jag överväger antingen en pre-hingst (i 1:a hand Guantero) eller en lipizzanerhingst (Pluto Brezica II om möjligt, fast han kanske inte kommer i avel förrän nästa år). Båda dessa skulle komplettera henne väl exteriört men förhoppningsvis ge lite mer massa och kraft åt avkomman. Är själv intresserad av klassisk dressyr också, så det vore önskvärt för den skull. Ett tredje alternativ är att låta betäcka med en arabhingst och då få en fin renrasig häst. Där ligger Jamb eller Preference bra till. Så det är alternativen!

Vad har du själv för häst och hur långt har du kommit i jakten på den perfekte "mannen"? Visst vill man gärna ha fölisen på en gång när man väl börjat fundera i de här banorna?:bump::bump:

Men - gylle - du har en poäng! Kanske är det ändå bäst att "hålla sig" ett år och då vara ute i god tid. Vill ju ge både mamman och fölet en så bra start som möjligt.

Eller hur.. ut med fölet.. NU :D

Jo velar på att vänta till nästa år med. Har ett halvblodssto :)

jag har precis lämnat iväg mitt sto för betäckning. hoppas att det blir ett föl till nästa år.:bump: hade tänkt betäcka henne mycket tidigare men hon ville inte bli brunstig :crazy: tycker väl inte att det är så faligt sent än. men om man väntar längre så föds ju fölet väldigt sent.
om du har bestämt hingst och det, så skulle jag betäcka i år.

Nå, det finns också oss som försöker fortfarande, har dock börjat redan i maj. ;) Det finns också begränsningar från hingstägares sida. De mesta hingststationer har avelssäsong som slutar i början av augusti eller till och med sista juli.

Tänkte också att ni har läckra fullblodshingstar där i Sverige. Angloaraber passar till alla möjliga grenar, dock kan de vara en aning skarpa. Men om jag hade ett arabsto skulle fundera sånt. Vår familjens absolut finaste häst ngnsin var polsk angloarab, pappan var ren angloarab och mamman xx-malopolsk. Han gjorde allt (vi prövade tom körning men det var han inte så förtjust i) och var en verklig familjehäst med perfekt lynne.

Risken med mycket maffigare hingstar är ju det att avkomman får pappans rejäla ram men mammas finfina ben.

I Sverige tycker jag att det är helt ok att betäcka hela juli ut. Då får man fölet i juni. Bättre ett sent föl än inget föl alls.

Vi får våra föl i februari. Jag tycker det är sent att betcka nu. Vårat sto får stå över och kommer att betäckas i mars. Vi kommer även nu att skicka iväg våran hingst. Så hos oss är säsongen över nu.

No, jag nog räknar att här i Norden är sommaren ungefär från maj till augusti. Bäst är det säkert att betäcka enligt stoets bästa brunster.

Februari-fölar kan få lösa benbitar pga deras långa boxtid, de kan inte motionera tillräckligt så att skeletten skulle växa optimalt. Och det här är inte bara mitt åsikt, det finns vetenskaplig data bakom..

Jag gjorde en rövare förra året och hoppades på det bästa (fick ett jobb lite för långt bort och ville sänka mina krav på träning). Stoet fick en brunst på sig, jag visste att hon tagit sig på första försöket förra gången, och hingsten jag valde har jättebra fertilitet. 5 augusti betäcktes hon sista gången och föling kom ut 29:e juni, välväxt och grann..stor som ett hus.
Nu ska jag inte betäcka om i år och jag tror det är skillnad om jag skulle sätta ett sto i peranent avel, då kan jag tycka att det är lite sent att betäcka så sent. Jag kan tycka att idealet är att få födas tidigare och hinna få fler sommardagar innan vintern kommer. Svåra val..
U

Mitt sto seminerades sista gången runt sista juli-första augusti. Kändes som att mitt föl kom "sent". Föddes 10 Juni. Men vi började tidigt, i mitten av april, men fick problem med tvillingdräktigheter, som gjorde att det hela blev så sent. För mig känns det som att det var bättre med ett sent föl än inget alls, nu var ju inte mitt jättesent, men ändå... ;)

Risken med mycket maffigare hingstar är ju det att avkomman får pappans rejäla ram men mammas finfina ben.

Ja, där har du en poäng! Fast de hispanoaraber jag sett har varit välbalanserade och fina. Stoet i fråga är heller inte den "taniga" typen av arab, utan har lite mer massa.

Nu ser det dock ut som att vi antagligen kommer vänta med betäckning till nästa sommar ändå. Så kan jag vela mellan om det ska bli en lipizzaner-, pre- eller arabpappa till fölet i 10 månader till!!!:D

No, jag nog räknar att här i Norden är sommaren ungefär från maj till augusti. Bäst är det säkert att betäcka enligt stoets bästa brunster.

Februari-fölar kan få lösa benbitar pga deras långa boxtid, de kan inte motionera tillräckligt så att skeletten skulle växa optimalt. Och det här är inte bara mitt åsikt, det finns vetenskaplig data bakom..

Vilken långa boxtid menar du då? Varför skulle dom inte kunna motionera menar du?

Om fölet föds i februari (ung. -20 grader kallt) kan man inte ha det ute med mamman. Saken är förståss annan med stora ligghallar eller i Central Europa där våren börjar redan i mars på riktigt. Men här är det först maj-, juni- juli-fölar som kan gå på bete genast efter födseln och börja lära sig hästlivet genast. Också fysiskt. Det är inte bra för fölets skelett om det måste stanna inne de första månader. Nog blir de hästar också, men med ökat risk för osteochondros.

I vinter har vi inte haft en dag med -20 grader. Ja, jag bor i sverige. Men jag fattade som om att alla som föds tidigt på våren blir kassa i benen. Då undrar man ju hur sjutton travare och galoppörer kan klara sig så bra som dom gör.

Jag har mina föl ute dagligen trots att dom föds tidigt på året.

Då undrar man ju hur sjutton travare och galoppörer kan klara sig så bra som dom gör.

Jag, som har seminstaiton för travare, har nog aldrig seminerat ett sto i mars. Vi brukar vara inne i andra halvan av april innan stoägarna vill börja.
Det var förr folk hade för sig att travarna blevv bättre om de var några månader äldre. Nu vet man att tidighet som tävlande unghäst inte har att göra med i vilken månad de föds, utan vilken härstamning de har.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 390
Senast: Digbil
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 173
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 971
Senast: Nirvana
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 473
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka