Hur långt kan ni åka för rätt hund?

Sv: Hur långt kan ni åka för rätt hund?

*svar till alla*

Tack för alla era svar! Skönt att höra att så många är beredda att åka ordentligt långt, jag började fundera på om det var mig det var fel på efter allt ifrågasättande när jag hittar intressanta kennlar ca 100 mil bort. Men då är det inte bara jag som tycker det är en tänkbar sträcka, alltså :)

Får känna mig skamsen och säga att jag helst vill ha det så nära som möjligt..

Alltså jag KAN åka långt för att få tag i en hund jag vill ha, men samtidigt föredrar jag närmre.

Nu är jag ingen tävlingsmänniska som måste ha den "bästa" hunden varken som utställning eller träning/tävling, men ha en trevlig individ hemma. Jag anser med mina "krav" att jag inte letar land och rike runt för att hitta den "perfekta" hunden för mig.

Jag fick "krav" på mig när jag skulle köpa, att det måste bli minst si och så många valpar av olika kön för att jag skulle få köpa just en tik. Nu fick jag det och är nöjd:). Skulle dock inte åka till annat land för att få köpa en hund, men tror det handlar om VAD man vill med hunden sen.

Vi hämtade vår nuvarande ca 110 mil bort. Eftersom vi inte ville köra bil så långt med en liten valp mitt i vintern så tog vi nattåget ner och flög sedan hem på eftermiddagen. Hälsade inte på innan pga kostnaden.

Jag skulle eventuellt kunna göra samma sak igen för en mycket speciell hund, men annars - nej.

Inte för att resan i sig var något större problem, det gick jättebra. Men med nästa hund vill jag dels kunna hälsa på flera gånger innan födsel/leverans och verkligen få lära känna uppfödaren och mamman, dels vill jag kunna träffa uppfödaren efteråt om det skulle uppstå problem utan att behöva åka över halva landet.

Säg att ni ska skaffa en hund. Av någon anledning (t.ex. att ni vill ha en vuxen i en viss ålder, en ovanlig ras eller liknande) finns det inte jättemånga att välja på, hur långt kan ni då tänka er att åka som mest för att träffa och eventuellt köpa en kandidat som verkar lämplig?
Och om det är långt, åker ni då bara en gång (hälsa på och ta med hem) eller vill ni inte ha längre än att ni kan åka först för att hälsa på, sedan för att hämta?
Skiljer det sig för en vuxen hund respektive en valp?

Om det var så "smalt" utbud som du nämner i exemplen och jag hade resurserna för att vara så noggrann som jag önskade för att få rätt individ......då hade jag kunna åka mycket långt.

Nu har jag en ganska vanlig ras, ett stort utbud av uppfödare och rasen är rätt sund osv av sig så jag behövde inte "gå över ån efter vatten" sas. Den skulle dessutom mest vara till sällskap. Det gjorde det lätt att hitta en frisk och trevlig individ nära. Behövde bara åka 6 mil.

En sak som var viktigt för mig var att uppfödaren skulle kännas lika rätt som hunden för jag ville ha kvar en kontakt med valpträffar osv. Min uppfödare trimmar även min hund. Jag tycker det är väldigt trevligt och tryggt att ha min uppfödare så nära. Men hade det inte gått att hitta rätt individ OCH rätt uppfödare i ett och samma paket så hade jag valt bort närheten.

Äsch, jag tror de flesta väljer nära framför långt bort. Men det jag ville ha fanns inte närmare. Fast visst är det lite synd att det är så pass långt. Jag har varit uppe hos uppfödaren på läger varje sommar sedan jag fick hem Sarek, plus MH:t. Men hade hon bott närmare så hade jag varit där oftare!

Jag korde 109 mil till kenneln ... och lika langt hem for att fa hem min lilla Diva. Tur var val det da hon inte alls ar lika stadig som sin moster, Miss Mandy. Mandy flogs ner, hon var mycket lugn och samlad nar hon kom. Inte ett pip eller ett harstra fel som kunde tyda pa stress. Princess Diva ylade, pep och i storsta almanhet skrek de forsta dagarna ... Hon har slutat yla ... men piper och gnaller hela tiden fortfarande.:p

Den dagen jag vill ha en briard igen blir det nog att leta nere i sydeuropa. Hade kunnat tänka mig att åka till usa med, men blir för långt för valp att flyga och jag tror inte det jag vill ha finns där.

(varför jag inte ställer mitt hopp till närheten är för att jag vill ha en blå, är man så kräsen som jag är när det kommer till färg så får det kosta och ta tid. Men självklart så ska det dessutom vara en bra och snygg hund, så från det jag börjar leta räknar jag med att det kommer ta minimum två år innan jag kan hämta en hund)

Vi åkte ca 60 mil enkelresa för vår ena hund. Tog med honom hem samma dag :) Jag åker den sträcka som krävs, tar inte första bästa för att det är närmast.

Om några år planeras att importera hund, då blir det en resa till Peru eller Spanien innan.

*kl*

Vi åkte 70mil enkel väg för att hämta våran.
Åkte ner ena dagen, andra dagen hälsade vi på hunden, skrev på papper och åkte hem.

Anledningen: En relativt ovanlig ras och kenneln som fanns närmre (36mil) tilltalade oss inte. Så när vi fick ett mejl från en person som frågade om vi var intresserade av en av deras valpar så kollade vi upp föräldrarna, fick bilder på valparna och det kändes bara rätt.

Och tur är väl det, för jag skulle inte byta honom mot något i världen :love:

I framtiden så vill vi åka till USA och hämta hem en tik med de amerikanska linjerna.

Europa kan jag tänka mig. I dagsläget har jag dock bara svenska hundar. Tiken hämtade jag i Råneå som inte är långt ifrån Haparanda (bor i södra sthlm). Terriern hämtade jag i Helsingborg och schäferhanen i Småland/Värnamo.

kl

Jag är extremt kinkig med mentalitet och på några av mina raser även andningen,så jag åker dit det behövs och har därför hämtat hund i Belgien,Holland,Danmark,Tyskland (dobbis o rottis),Ungern och slovakien (mops,fralla,bulldog och så lilla nya DP valpen)

KL

För rätt hund vid rätt tillfälle hade jag lätt kunnat tänka mig att flyga till USA. Europa känns som nästgårds, så dit hade jag självklart kunnat åka om det verkligen kändes rätt :).

KL

Jag åker så långt som det behövs för rätt hund om jag så behöver åka till andra sidan jorden.
Men jag tror inte att jag kommer att behöva det som tur är :)

Nu har jag hittat "min" uppfödare där jag gärna köper hund och dem bor ca 25mil från mig i dagsläget men sånt kan ju förändras.
När jag köpte hund från dem första gången var de bara drygt 5 mil från mig.

Så långt som det krävs, i princip. Senaste hunden var inte direkt av nån ovanlig ras, men vi åkte närmare 40 mil för den hunden och då var vi dit och hälsade på uppfödaren innan valpen ens var påtänkt, sen hälsade på när valparna var små och sen igen för att hämta hem valpen. Det skulle vara ett mycket speciellt fall för mig om jag inte skulle åka och träffa uppfödaren innan jag köper valp därifrån. Rent spontant känns det viktigare att träffa uppfödaren och dennes vuxna avelshundar än valparna i kullen som små.

Sen är det klart att det är lite trevligare och roligare att ha uppfödaren relativt nära, inte för hämtningens skull, det är ändå bara en engångsföreteelse, utan för kontakt och ev. hjälp, råd och stöd under hundens liv.

Sen är det klart att det är lite trevligare och roligare att ha uppfödaren relativt nära, inte för hämtningens skull, det är ändå bara en engångsföreteelse, utan för kontakt och ev. hjälp, råd och stöd under hundens liv.

Fast kontakt, hjälp, råd och stöd kan man ju få av uppfödaren ändå även om man bor långt från varandra och sällan kan ses fysiskt.

Min uppfödare tar jag mycket hjälp av trots att hon bor långt ifrån mig numera.
Det finns ju både telefon och internet :)
Sen om hon ska på utställning eller liknande i närheten av mig så passar jag på att åka dit så får vi ses irl.
Men visst ibland kan jag ju önska att hon bott granne med mig, det hade ju ibland varit lite enklare så.

USA skulle jag nog tänka mig eftersom det är betydligt mer Pitbull kennlar där så att säga.

Senast ändrad:

Ja vi åkte ju 500 mil tur och retur för vår första hund. Så känns det rätt så är avståndet inte ett problem.

Jag åkte 80 mil enkel väg först för att hälsa på och sedan för att hämta hem.
Så 80 gånger 4.
Skulle inte ha några problem med att åka längre heller

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?