Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Min ska nog gå skodd över sommaren. Är nyss skodd inför treårs så han går ju skodd över nästan hela vilan (1 mån helvila) men sedan ska jag rida lite resten av sommaren tills jag börjar i slutet på aug. Sen åker skorna nog. Han har fina hovar. Får se hur det blir till vintern... Vi har inte såvärst halkigt så det stör.

Hur ska ni göra med skoning av era hästar till hösten/vintern?
Funderar på att sko Nettan fram iaf, de blir ju så halkigt annars!

Jag kommer att sko Etan på alla fyra till hösten/vintern som det ser ut nu. Fast vi får se, jag vill vänta så länge jag kan.

Ja, jag skulle inte gråta direkt om hon växte en deci till :smirk:

Men vi får se vad som händer. Hon ska få vila två månader i sommar, då kan de hända mkt!
Näe, en dm hade ju inte skadat men jag tror knappast att min växer så mkt, möjligtvis 4-6 cm o då blir jag supernöjd.. Inte för det spelar nån större roll för min del eftersom jag är ganska kort men de kan ju bli begränsade om de är mindre o nån gång kanske man ska sälja, det vet man ju inte....

Red förresten min skitunge i hagen idag, har inte ridit på 2 mån för han har varit slö o loj men han hade inte glömt nåt i alla fall. Knatade på fint o gick över några bommar :)

Senast ändrad:

Va skönt att det satt kvar!
Red Nettan idag, lite slö i början, men sen jämorns! Hon fick gå först, de tycker hon är allra roligast! Då far man hålla i sej :p

KL

Idag skulle jag rida ut på saga igen. promenerade uppe i skogen och skulle sen sitta upp. Hoppade upp och det gick jättebra sen vart hon arg och skulle inte ha fyra ben i marken... fick övertyga henne att det här var det bästa och sen gick vi före den andra hästen istället så att hon skulle få ännu mer att tänka på. Efter en liten stund så slappnade hon av och det gick såå bra så, jätte duktig. Svängde och donade och drar mycket mindre i bettet nu.

Men jag förstår inte riktigt varför hon blir så arg typ varannan gång och inte vill ha mig där. När ska hon börja acceptera mig...?

Sen undrar jag om era hästar har svårt att hitta bromsen i nedförsbackar? När jag leder saga så måste jag hela tiden säga åt henne att hon inte bara kan rulla på utför, hon snubblar och far lite då och då och jag kan inte sitta på henne och skritta nedför även fast det bara är lite lutning för hon har absolut inte hittat någon broms-muskel :crazy:

Har ni nått råd till det? Har era hästar varit så?

Jag har en akut fråga till Er här inne. Har ni haft Era hästar sen dom var föl? Är dom mammiga? Har ni skött dom på egen hand hela tiden eller har ni låtit andra sköta dom och sånt emellanåt?

Min häst är "extremt" mammig och det har börjat märkas en hel del nu när syrran rider honom på egen hand. Jag kan stå mitt på ridbanan eller förflytta mig under tiden som syrran rider och han har stenkoll på mig exakt hela tiden. Han dras emot mig och jag försöker totalignorera honom under ridpasset när han håller på så.

Jag vågar ju inte lämna dom ensamma än men det kommer ju med tiden, frågan är hur det ska gå. Hur ska det gå när jag ska rida honom?

linafina: Jag har haft min 04:a sen hon var föl & har även mamman kvar. Hon är dock inte minst mammig på vare sig sin biologiska mamma eller mig. En riktig tuffing är hon, går glatt ensam ut på tur eller tar täten om hon rids med andra hästar. Kan stå själv i hage & stall utan knot. Hon är riden av både mig & min sambo och beter sig likadant med båda.

Lite nyare bilder på Shira. Hon ska visas i Sundsvall nästa helg.

8703112.jpg

9550081.jpg

Snacka om att hon breddat sen december då vi startade inridningen!
6236702.jpg

Ryttaren är 187 cm lång, hästen rúnt 1,60 m i dagläget (mindre på decemberbilden).

linafina: Jag har haft min 04:a sen hon var föl & har även mamman kvar. Hon är dock inte minst mammig på vare sig sin biologiska mamma eller mig. En riktig tuffing är hon, går glatt ensam ut på tur eller tar täten om hon rids med andra hästar. Kan stå själv i hage & stall utan knot. Hon är riden av både mig & min sambo och beter sig likadant med båda.

Min står utan problem i hage och i stall ensam samt går före på turer med andra hästar osv, så det är inte alls så jag menar.

Det är när någon annan hanterar honom, exempelvis rider som han bara vill till mig. Jag tror det kommer att gå över när han börjar förstå vad det handlar om men just nu är det ganska jobbigt.

Det där med broms i nedförsbackar känner jag igen! Första gångerna vi red i en lite brantare backe klättrade hon nästan på hästen framför :eek: Det har tagit några gånger, men nu kan jag rida henne på lång tygel nedför utan att hon försöker börja trava. Förr va de bara att hålla henne kort så hon inte skulle gå över i trav.
Antar att de har med balans/muskelatur att göra. Kommer nog ju mer du tränar backe med henne :idea:

Du skrev att hon surara när du rider. Verkar vara en bestämmd dam du har att göra med :p Brunstar hon nu? Min dam brukar bli riktigt grinig då. Annars släpper det nog ju oftare du rider! Lycka till :banana:

Jag har faktiskt funderat på det men hon visar nästan aldrig något när hon brunstar så det är så svårt att veta. Men det finns ju en möjlighet...

Hur ofta brunstar hästar egentligen? Bara haft valacker innan :o

Min brunstar typ varrannan vecka :angel: Inte så normalt men... Annars är det väl bara 4 gånger per år?? Jag vet faktiskt inte, bara att min brunstar alldelens för mkt! Sen har vi ju massa hingstar på gården oxå, det gör ju inte saken bättre direkt!

Jag skulle ha gått in i stallet om ryttaren rider på ridbanan t.ex. Har han ingen att ty sig till så måste han ju vara självständig. Jag har aldrig varit inne på ridbanan om sambon ridit mer än om jag fotat. Jag hjälper honom upp, sen rider han själv. Var väl första två gångerna som jag ledde bara. Samma sak om jag ridit. Hjälp vid uppsittning, sen ensam. Prova?

Jag skulle ha gått in i stallet om ryttaren rider på ridbanan t.ex. Har han ingen att ty sig till så måste han ju vara självständig. Jag har aldrig varit inne på ridbanan om sambon ridit mer än om jag fotat. Jag hjälper honom upp, sen rider han själv. Var väl första två gångerna som jag ledde bara. Samma sak om jag ridit. Hjälp vid uppsittning, sen ensam. Prova?

Hon har precis börjat rida honom på egen hand så jag vågar inte lämna dom riktigt än. Men sen är det ju meningen att hon ska rida honom helt på egen hand. Då tror jag att det automatiskt blir bättre för då är det ju som du skriver att han inte har nån att ty sig till :).

Kul med bilder. Hon är jättefin, jättefint huvud och säkert ännu finare utan skägget:angel: (drog nyss loss de sista från min då de envisades med att sitta kvar:p ).

:banana: :banana: :banana: (lyckodans)
Igår visades min Carisma på 3årstestet och det blev kanon! DUBBELDIPLOM!

Poäng:987987 och 88 i hoppning!

Glad att jag inte visade själv, jag var nämligen supernervös :rofl: Och de som visade gjorde ett kanonjobb!
Glad är jag att ha min tjej hemma igen, har saknat henne mycket! :love:
Lägger upp några bilder som jag laddat upp på photobucket, fler kanske kommer så småningom...
Bilder:
carry3rs2.jpg

carray3rs.jpg

carry3rs4.jpg

Carry3rs3.jpg

Nu när hon fick diplom så får man ju rabatter när man betäcker, så det blir nog betäckning för henne nästa.... Frågan är bara med vilken hingst :confused: Ni har inga förslag?

GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!

Gud va roligt!! Förstår att du är suuuper stolt! Hon såg ju jättefin ut!!

Men hon såg stor ut! Har hon växt mycket eller var det karln som visade som var kort :angel: Hur hög nu?

Återigen, jättegrattis!!!:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama