Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

oj oj oj idag var de nära att jag fick markkänning.. haha :D
Var ute i skogen med calle, själv som alltid.
Kommer de en orre/tjäder o flaxar upp bredvid oss.. tur att calle är hyfsat cool och bara skuttade upp och åt sidan sen stanna .

jag satt i heeelt anda tankar o funderade så var inte alls med på den. Men jag lyckades hålla mej kvar sen konc. jag mej på ridturen istället för allt annat. hihi.

Åh, vad duktiga ni e allihop! -Här går det sådär för tillfället! Jag har suttit på henne men tyvärr fick vi ett rejält bakslag förra veckan, känns inget vidare nu faktiskt. Hon exploderade ca en min efter jag spänt sadelgjorden så jag förmodar att det är sadeltvång, precis i rätt tid?:cry: Urrs, vi som had kommit så långt i utbildningen, hade räknat med att visa henne på 3 års med men nu vet jag inte. Hon visar panik känslor även när jag har resårgjorden på henne, SYND!

Lycka till allihop (Tips mot sadeltvånget mottages tacksamt!)

Har du spänt sadelgjorden förr och hon har inte reagerat?

Mitt tips är att bara ta lungt.
Spänn jätte löst först.
Låt hon röra på sig några steg och känna efter.
ta hon fram och bak några steg i stallgången.
Dra nått hål till. osv osv.

Sen att göra det till en naturlig sak i vardagen.
Fast än du inte ska sitta upp och rida så kan du ju lägga sadel på henne ändå.
Ta små steg.

Lycka till!

*kl*

Va ut till min lilla idag. Hade riktig mysdag i stallet. Blev ingen ridning trots de fina vädret. Hon gick igår så de vart vila idag. Klickertränade henne iaf. Gick kanonbra. Hon fattar va de handlar om-GODIS! Om hon gör rätt för den såklart ;)

Fyllde på halm i ligghallen och satte mej i solen och smorde träns. Helhärlig dag i stallet :p

Din lillla hings är bara :love: :love: :love:
Påminner jättemycket om min lilla snart 3 åring.
Vilken är han efter?
Ska du visa på futurityn?

KL

Måste höra av er andra...

När jag longerade Saga i helgen så la hon sig plötsligt!:eek:
Hon skrittade och stannade till, jag skulle just till att tänka "tänker hon lägga sig nu tro" men hann inte ens tänka klart så hade hon vikt in benen och lagt sig!

:eek: nej, nej, nej... hon hade ju sadeln på sig som jag dessutom precis är på väg att säja :crazy: Så jag skyndade mig att dra upp henne...

Vad tror ni andra, kan det ha varit för att hon blev trött? Ex, nått som många unghästar gör om dom blir lite less eller trött... och tänker hmm.. jag rullar lite.. :) Har era hästar hållt på så nå?

Hur var hon efter att du fått upp henne?
Min har rullat sig när vi jobbat i ridhuset men inte mitt under träning men vid pauser och så och det är mest bara för att han blivit svett (svett+vinterpäls=jobbigt o kliar).

Tackar..:o
Han är efter HG Skipster.
kommer inte vara med i futurityt, för de kräver väl att hingsten har anmält sig till det??? För det tror jag inte han är.
Han har du för nån då? Bild???

Först blev hon skitförbannad! :devil: Men bara några sekunder sen var hon som vanligt bara men hon var ganska trött så det var kanske det. Det var ju inte mitt i trav utan hon skrittade bara. Vi hade tagit en promenad innan och gick sen ner på banan för att leka lite. Jag lät henne skritta nått varv runt mig bara efter att hon la sig ifall att det var hennes sätt att säga att hon inte orkade nå mer... för jag ville inte bara sluta helt plötsligt heller så att hon lär sig att om hon rullar sig så är det slut sen...

Fast hon har varit på väg förut också men då har jag hunnit på henne så att säga och det har känts lite som en protest oxå, när vi har bråkat någon gångoch hon inte fått som hon velat t.ex...

*kl*

Min lillkille skulle iväg och löshoppa igår, för första gången på bortaplan :) . Vi har lasttränat några gånger och det har gått bra men inte kört iväg tidigare (första gången han åkte transport var när jag skulle hämta honom och då hade han fått lugnande). Han gick rakt upp i transporten, stod jättefint hela tiden, var lugn och sansad när vi kom fram, traskade ur och in i ett främmande ridhus :love:, jätteduktig var han!

Sen blev det tyvärr ingen löshoppning för "löshoppningsledaren" var på betodlarmöte (han är lantbrukare :) ) men Sigge fick springa runt och busa en stund i hans ridhus (och i det finns det mååångga saker att titta på; big bags med foder i ena änden, storbalar halm i andra, dunkar, filtar, bommar osv, osv.) Sigge hade jätteroligt! :) När vi skulle åka hem uppförde han sig lika väl, traskade upp och stod stilla tills vi kom hem, hade t o m ätit lite av sitt hö så han kände sig nog ganska lugn :) . Cool kille jag har :love: !

*knapplån*

Idag är det dags igen. Min syrra kommer ut för att sitta upp igen. Hon har suttit på honom i november ca 8 gånger med och utan sadel och det har gått lysande. Nu är det dags igen och jag hoppas det går bra.

Själv håller jag mig på marken och håller koll :).

*kl*

Va ute på den underbaraste ridturen med Lynette idag. På vägen hem bestämde jag mej för en galopp. å hon tog galoppskänkeln på en gång!! Bröt av efter ett tag och fattade ny och hon tog den med :love:
+ 12 grader här i dag. ska inte klaga :)

Min lilla Etan var så duktig idag. Skrittade på med syrran utan problem. Några travsteg till och med utan att han rörde en min. Man kan ju hoppas det går lika bra på söndag med sadel :).

Nu är man SÅ stolt över sin prins :).

KL

Bakslag idag... jätte tittig på promenaden i jämförelse med hur hon brukar va då vill säga och sen kunde hon inte koncentrara sig så jag satte aldrig upp utan hängde bara och gick lite oxå tänkte hon bocka av mig men min kompis som ledde han ta tag i henne och stanna. Sen hoppade jag av och hoppade upp och hängde igen oxå nöjde vi oss så...

Har ni också dagar då allt går sämre och ni väljer att inte hoppa upp tex..?

Jag vill så gärna komma upp och styra lite...:(

Det går båda framåt och bakåt här. Var ute o red för första gången utomhus utan ledare igår och då reds han tillsammans med ett sto och det gick ganska bra förutom att det blåste så båda var väldigt pigga och på hugget. Gjorde några konstiga krumelurer nån gång men annars gick det finfint.
Däremot har han blivit lite jobbigare i sättet nu på sistone. Känns som det slog över på en dag. Han är väldigt orädd av sig så det är inget sånt men ska ändå hålla på och krångla. Bara att hoppas att det går över snart, är säkert bara vårtider och hormoner:crazy: .

*kl*
Lilla Ior får ta det lite lugnt nu, tror han är inne i en växtperiod för han ligger jättemycket, hänger med läppen och är allmänt loj.

*kl*

Har inte gjort så mycket med min-04 eg. Lillhusse (sonen på 9) har skrittat på henne i två tre minuter eller nåt och jag har provsuttit två ggr men det är allt. Hon går mest och är häst men annars så knallar vi i skogen eller liknande. Fick chansen nu i veckan att testa att ha henne med som hand häst och det var kul med underligt tyckte hon.

Lite bilder:
Jag och Perla
Sittap2.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y21/Ankan/Perla/Sittap2.jpg

Skitbild men har ingen bättre från då
Perlahandhst1.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y21/Ankan/Perla/Perlahandhst1.jpg

Går lite med lillhusse
CasperoPerla.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y21/Ankan/Perla/CasperoPerla.jpg

Mina älsklingar :love:
CasperochPerlamys.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y21/Ankan/Perla/CasperochPerlamys.jpg

Perla är väldigt enkel att ha och göra med.. eg har inget varit ett problem utan hon går med på det man vill, är nyfiken på nytt och vill gärna med och hitta på saker (försöker stoppa huvudet i grimmn i hagen). Pigg och vaken men ändå lyhörd och stabil.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama