Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

det blev tyvärr inga bilder.
Men hon skötte sig utmärkt.
Vi skrittade bara runt några varv sen fick det vara bra.

Jag har börjat plocka lite i munnen på henne både när jag rider och tömkör.
När jag tämkör ger hon efter klockrent för bettet.
Men när jag rider är de lite mycket för huvudet än och tar mamma i bettet så tar jag tillbaka säger hon :rofl:
Men det kommer nog komma snart :D

mätade min med tumstock i dag. 149,5. De ni :smirk:
Hon är nog de minsta varmblod jag träffat.

Ett dansande knapplån!!!!:banana:

Jag har suttit på Saga och skrittat idag!!!:bump:

Hoppade upp två gånger och satt där en stund först, bryr sig inte alls. Sen upp igen oxå gick vi typ 80 meter. Jätte duktig!! Inte alls lika vingligt som när jag hängde, hon tyckte det gick jättebra! :)

Min lilla pärla!!!:love:

Nästa gång blir det att ta lite i tyglarna när vi går!

ja tyckte han såg liten ut.
min är 166-167... hihihi.
Linade honom igår och ska ut i skogen idag tänkte jag.
Måste kolla tänderna oxå och se hur dom sitter.misstänker tandlossning.

Lasse är ju bara så läcker :love: så det är klart att ja ska hjälpa dig på 3-års!

*kl*

Vi har gjort ett stort framsteg!!:bow:

Igår kommunicerade vi för första gången som häst och ryttare!

Elvira gick stadigt framåt och sög lugnt på bettet, slickade sig lite om munnen och var allmänt nöjd med att ha mig på ryggen kändes det som.

Hon var mycket följsam och fin, stannade fint om jag bad henne och gick t.o.m. fram för skänkeln.
Hur hon lärt sig det har jag ingen aning om, för jag har medvetet bara smackat igång henne tidigare... :o Kanske markarbetet gett resultat?

Så går det för min 04:a just nu.:D

Tastade hackamore på min pålle i dag. Tror hon tappar tänder just nu så de kan ju vara bra med bettlöst ett tag.

Det gick iaf jättebra :) Ska prova rida ut med det i morgon å se om det går lika bra :confused:

Nån fler som rider sina ungisar på hackamore? Eller annat bettlöst alternativ?

de funderade jag på igår. Calle hade lite blod i skummet.. hittade inget sår nånstans så kanske nån tand som krånglar ?
Han verkade iofs inte nå brydd över bettet ochkan ju ha råkat bita sej oxå.
Men är lite tveksam mot hack... dels att mankanske får problem med svänga och broms. men även att de kan bli väldigt starkt...
vad tror ni andra ?

Hackamore skulle jag inte använda på någon häst -oavsett ålder- som jag inte skulle kunna tänka mig att rida på blank stång.

Har provat förr om åren, och det har inte fungerat särskilt bra.
Det kunde funka på vissa som nödbroms på uteritter, men aldrig till någon ridning. Pinky gick inte att varken svänga eller bromsa, t.ex...
Nuförtiden är jag lite mer påläst på området bett och då förstår jag plötsligt varför det inte funkade.:angel:

Kapson eller sidepull är alternativ som känns betydligt säkrare och mer "utbildningsvänligt", tycker jag.:idea:

Jag har jobbat Elvira en hel del i kapson, och det har funkat mycket bra. Allt jag gjort i kapson har hon i princip förstått direkt när jag kopplat över till tränsbettet.

Senast ändrad:

Tyckte de gick mkt bra att svänga med hackamoret. Kan hålla med om att det kan vara lite väl skarpt. Ska skaffa mej ett sidepull framöver. Men ska prova ute i skogen i morgon (skritt) och se hur det går. Sen blir aldrig ett bett/bettlöst skarpare än handen som håller i det :)

Senare ska jag även prova att bara rida i rep å repgimma, de kan bli hur spännande som hälst :rofl:
Kanske ska skaffa en säkerhetsväst innan :smirk:

Tycker hon kändes konstig i munnen när jag red med bett här om dan. Försökte titta, men vet man inte riktigt vad man letar efter är det ganska svårt. Sen höll hon på att äta upp mej när jag höll på :smirk:
Vore enkelt om man kunde hitta en tand, men då min går på lösdrift är de lite svårt. Man har ju lite mera koll på sånt om man har dom på box.

Jag har använt mig av sidepull och kapson mestadels och det har fungerat jättebra. Sidepullet använder jag mycket när jag tömkör. Han älskar det.

Nu varvar jag bett med sidepull lite beroende på vad vi gör, plus att jag vill att han vänjer sig vid bettet också.

Man får kika i munnen lite då och då så man håller lite koll nu när dom tappar tänder och så där. Efter betet tar jag tandläkaren till stallet för en årlig koll utav tänderna.

har funderat på att ta ut en hästtandläkare... såg när vet raspade på andra hästar. tog de 1 minut så va de väl bra! känns som att de inte vart riktigt gjort.

Snart ska jag ut å rida i de härliga vädret! (blå himmel å +5 grader :p )

*kl*

Här är min fiiiiina häst. HELGE --> http://www.jsonjson.com/gpage4.html
Andra gången jag satt på honom idag, skrittade en runda i skogen efter att Stefan hade tömkört honom.

(fotot är dock i från förra veckan)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama