Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

du ska inte stressa.
Dom är väldigt läraktiga i denna ålder och du kan ju inte rå för att hästen varit skadad.
Du har gott om tid på dig att hinna få henne i ordning till 3 års om de är ditt mål.

Oj vad jag känner igen mej!!

Har märkt att min går stabilare i ökad trav... men samlad trav är vinglig, kantig och obalanserad. Tror det kommer ju mer muskler dom får. Sen att dom breddar bak när dom ökar är nog något vi får lära oss leva med. Dom har de ju ändå i blodet. Men gissa om min kompis höll på att skrattaihjäl sej när hon såg mej å Lynette bakifrån när hon ökade på traven :rofl: hon tyckte de såg himla lustigt ut!

Kanske är typiskt travare då. :love: :) Jo att de breddar bak kan jag leva med min 6 åring är dessutom travtränad så han breddar på duktig när han travar. Men min lilla breddar inte så mycket vilket jag tycker är trevligt givetvis.

Får hoppas att traven stabiliserar sig lite annars gråter jag nog.

det hoppas jag med! men hon har så fin trav när ingen sitter på, så ddet är nog balansen och musklerna som fattas.

KL

Åhhhhhhhh!!!!!!!!! Wiiiiii, nu är jag på väg, guuud vilken känsla!!

Jag hängde på saga idag oxå ledde min kompis henne typ 40 meter och vände och tillbaka. Vinglig men huuuuur duktig som helst!!! Sen hoppade jag av och sen upp igen och då stod jag i stigbygel mer upp så att det lätt var att ta över benet bara oxå satte jag mig upp! Kändes helt naturligt och hon brydde sig inte alls!!!!!!!!!!!

Sen hoppade jag av och var nöjd, nästa gång ska jag skritta på henne!!!

Gud vilken känsla det är alltså, skulle ju offra hur många julaftonar som helst för det här :love:

Min lilla älskling!!:love: :love: :love:

Jag ska försöka leta fram något kort. Har inte tagit några direkta kort under vintern då han ser så tråkig ut med vinterpälsen (går ute från tidig morgon till sena kvällen). Var ute igår och skulle ta kort på honom i hagen men kameran var uppenbarligen ett hemskt monster så han sprang mest omkring med svansen upp i vädret :rofl:.

Va ute med min tös idag. I vanliga fall är hon orädd av sej, men idag så va allt farligt! Känndes att man satt på en unghäst! Hopp å stuts nästan hela turen. Tror vårkänslorna börjar göra sej påminnd. Hade +4 och sol idag, riktigt vårväder :p
Hon stressade tillåme upp en nordis så han skummade! haha =) min dam vart bara lite svettig på halsen. Är förvånad över att hon har så bra kondis! Kan de kanske bero på alla milslånga promenader samt lösdrift?

oj vad mycket en del av er andra verkar ridit...jag ska iaf sätta igång min snart. ska bara köpa nytt träns först....men jag längtar :smirk:

Många ska ju delta på treårstestet så då gäller det ju att en viss grund sitter;)... Själv ska jag på clinic 24/3, 14/4 och 26/5 och sen blir det underhåll av det till midsommar ungefär. Därefter blir det långvila över sommaren och en bit in på hösten...så det är ren grund jag jobbar med henne nu + en hel del kondition.:cool:

Hur lång vila rekomenderas? Jag började rida min i december så tänkte att sommaren blir bra att ställa av henne.

Min kommer att få gå på bete från midsommar till i mitten av augusti. Hon kommer att gå på ca 5 ha bete. Ca 2 månader blir det...sen sätts hon igång stilla för att endast underhållas i vinter och sen tar allvaret vid på vårsidan-08.

Men visst kan man träna andra saker under vilan? är det bara ridningen dom ska vila ifrån eller allt arbete?

ÄNTLIGEN!

Efter all sjukdom (min), Lill-pojkens skotappningar och anat otyg så är vi äntligen igång på riktigt.

Jag tömkörningstränar honom en gång i veckan för instruktör. (Han ser ut som värsta sporthästen. *skratt* )
Nu har jag även ridit 10 gånger och travat på i mycket frisk takt. Idag skall vi prova att rida ut en sväng själv. Nu när både bromsen och gasen och ratten fungerar.*blink*

3-års testet närmar sig med stormsteg, den 13 Maj i Gävle skall allt gå som ett rinnande vatten. Hmmm....hoppas jag!

Imorgon är det löshoppning igen! Jag skall se om jag kan fixa lite bilder och en film.

Är det någon mer som skall åka till Gävle på 3-års testet? Vet ni kanske om de har någon förberedande löshoppning? Jag tror de hade det förra året....

Men oj vad roligt det är att äntligen få rida!

Kul att du ska till gävle. Vi hade tänkt visa där men åker till sundsvall istället där vi kan visa ponnyn oxå.

Gävle har löshoppningsträning och även visa häst för hand träning. gå in på gävleborgs avelshästförening så hittar du info där.

vad har du för häst ?

*kl*

Försökte tömköra på banan idag men de va skottat och jättehalt, så jag va tvungen att ge upp. Men hon gick riktigt fint några steg!

Ska prova rida henne o ridhuset nån dag å känna hur hon känns där. Har varit så fint väder nu så man vill bara vara ute :)

Senast ändrad:

KL

Ja... efter den väldigt lyckade första uppsittningen i torsdags så skulle jag sitta på och skritta idag, blevinte så.. min lilla totta förklarade för mig att "du ska ju inte tro att du kan slappna av eller :smirk:

Gick en sväng först och sen ner på banan oxå tänkte jag hänga lite och åka lite så innan jag satt mig upp.. jag hoppade upp hängde och blev ledd. När hon började gå kände jag att hon spände sig mer än förra gången och vips så var hon i full bock karriär och jag var tvungen att släppa för att jag hade slagit bröstet. Hon slutade, vi stod och filosoferade lite över vad som gått fel och sen hoppade jag upp igen, hängde och hoppade ner, inga problem..

Sen upp igen, hängde och gick en liten bit, inga problem, oxå upp igen, hängde, gick en bit, stannade, gick en bit oxå av oxå nöjde jag mig så eftersom det givk så bra igen då..

Det var precis som att hon var tvungen att dra en rövare och sen var det ok igen. Det som var så roligt var att hon gjorde samma ljud när hon bockade iväg som hon brukar göra när jag tränar NH och hon blir arg och försöker stå emot.

Men jag är endå nöjd eftersom det gick så bra efter när jag hängde..

:bump:

Man jag tänker fort som fan skaffa mg en säkerhetsväst för jag sätter mig inte på henne utan..:o

Men visst kan man träna andra saker under vilan? är det bara ridningen dom ska vila ifrån eller allt arbete?

Jag låter min vila helt med undantag för daglig hantering då hästarna kollas upp så att inga skador uppstått på betet...men inget jobb annars, nej;)

Ska oxå låta mina vila helt, minst två månader helst tre. De har ju hela livet på sig att bli arbetade sedan.

Verona! Jag rekomenderar verkligen säkerhetsväst. Jag sitter inte ett steg ens på mina unghästar utan den. En olycka sker så snabbt och jag tycker att man får liiite bättre självförtroende med den på!!

Red Lasse i skogen idag skritt, trav å galopp med en "stabil ;) " haflinger som sällskap! Gick kalas, spände sig lite i traven i början så det kändes som om vi flög fram :rofl: Men mot slutet släpade han fötterna i marken och var lite svettig *snutten*

Nu e Carisma frisk igen, så ska longera henne lite imorgon och ev vara med på tömkörningslektion på måndagkväll. Har ju lite att ta igen nu.
Hon har iaf fått sitt svenska regnummer så nu kan vi utan problem anmäla oss till treårs :banana:

Red Lasse i skogen idag skritt, trav å galopp med en "stabil ;) " haflinger som sällskap!
:rofl: Han e nog mest bara stabil i kroppshyddan!!!:rofl:

Gick kalas, spände sig lite i traven i början så det kändes som om vi flög fram :rofl: Men mot slutet släpade han fötterna i marken och var lite svettig *snutten*

Lasse var ju kanonduktig! Uppförde sig som en riktig gentleman! :love: :bump:
Inte konstigt han blev trött med alla nya intryck och all spänning! :D
Är mycket imponerad över den unga herren! :D :banana:

FT_ryttare:
Jag har en fullblodsvalack efter e.Barrier Reef, ue. Old Vic.
Det är ju ingen dressyr stam direkt *skratt* men han rör sig jätte fint. Har du visat någon i Gävle tidigare?

Här är en bild från i höstas.
http://web.comhem.se/~u57400974/dino_10-10.jpg

På samma sida kan man följa honom sedan hans 2 årsdag, då jag köpte honom. De första bilderna är ifrån uppfödaren och då är han bara en bebis.

http://web.comhem.se/~u57400974/dino.htm

Skall se om jag kan få upp lite bilder i eftermiddag från löshoppningen.

Igår var jag ute och travade på fälten. Det gick mycket bra bara för att vara han 2:a dag i trav med mig på ryggen. Däremot så hade han grymt svårt att trava rakt åt ena hållet. Jätte konstigt med tanke på att vi inte hade några direkt "varv" som vi höll oss i.

jag har bara visat en häst tidigare o de var för 2 år sen i gävle.
Men har varit där 3 år i rad för att hålla koll på länets unghästar och självklart för att se och lära.

Han ser trevlig ut i modellen iaf. Tänkt som dressyr eller hopphäst ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama