Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

knapplån.
i lördags var de löshoppning.
Båda hade varit ute på en gansak rejäl tu rpå fredan så lite trötta var dom.
Calle skötte sej utmärkt men något loj. Q skötte sej ovanligt bra o var jättelugn så galoppen på fredag var nyttig :D
Dock hamnar han lite väl nära väggen när han hoppar så fick skruva bak för att inte ta med sej hinderstödet...
måste öva mera o få honom från väggen.
återigen står dom som ljus i transporten o går in själva.

Jag tycker att det låter som en bra ide att ha en liten "buketräff" i Sundsvall vi verkar ju bli några som ska dit både med och utan häst. Jag själv ska dit för att se hur det går till (inför nästa år).

Försöka kolla vad det är domarna vill se, det lär väl inte räcka med att man ser hel och ren ut, inte att man lägger på det stora flinet :D heller för att man ska få bra kritik.

har ridit ut på henne någon gång tillsammans med en annan häst. hon är skrittad travad och galopperad i ridhus. men bara skrittad ute. ska börja på mera nu :)
hon är 1.68 efter da la gardie-royal

jag är oxå med på buketräffen "mellan" mina visningar.:D

Måste träna på att visa för hand. Calle har inga gångarter så måste slipa ordentligt så vi iaf kan visa någorlunda godkänd trav :angel:

Var ute i skogen i dag. Ensam var vi också. Red i alla gångarter och oj vilken härlig galopp denna dam har. :love: Så det är bara traven just nu som är bedrövlig. Stöttig, kantig och helt obegriplig. Går inte att rida lätt ens utan det bara dunsas omkring då så jag får snällt stå upp i traven. Tror ni att detta kan rätta till sig när hon musklar sig lite bättre? Skritten är ju också bra med kraftigt och långa steg. Hon är ju travare men hennes trav påminner inte om någon travartrav heller även om jag ser när hon springer i hagen att hon har en antydan till att bredda sig bak.

Passa på och njut!!! Min lilla fröken fick plötsligt ett anfall av trots häromdagen och studsade som en studsboll genom skogen under nåt som skulle vara "galopp"... och idag RESTE sig det lilla livet i ett försök att slippa undan det hårda jobbet av en stilla skrittur på täkten...Dock, hon gick inte segrande ur det hela (plötsligt kom hon ju ihåg vad som var vad igen och gick som en klocka...) och nu blir det upp till tränaren att lotsa oss igenom denna trotsperiod...:cool:

JO av skritten och galoppen njuter jga traven är inte så njutningsfull ännu i alla fall. Får se hur det går i morgonnär vi ska ut igen. :)

*KL*

Igår hängde jag upp min kompis på Saga oxå gick jag med henne. Det gick super! Jag har ju bara häng när hon stått stilla förut. När hon hängde på vänster sida så var det inge konstigt alls men när hon hängde från höger sida så tyckte saga att det var lite konstigt men skötte sig ändå bra!:banana:

Jag har hållt på så mycket med hanteringen nu så det känns så overkligt att jag verkligen ska börja hoppa upp nu. Men hon verkar ju ta det riktigt bra så nu får jag sluta mesa :p

Just det... hur gjorde ni andra första gången ni satt upp. Tränade ni på att sitta upp och ner några gånger innan ni gick iväg och satt upp eller gick ni iväg första gången ni satt upp helt?

Vi var 3 st när vi skulle upp på mina.
en som höll i hästen och en som lyfte upp mej så jag hängde över ryggen.
Sen ledde mamma o pappa omkring mej medan jag hängde där o dinglade o klappade dom på magen o så för att dom skulle bli van skänklar.
Sen gjorde vi halt när vi märkte att dom inte brydde sej om mej som hängde där.
då satte jag mej upp på dom långsamt. framåtlutad först o sen reste jag även upp ryggen o sen skrittade vi omkring och jag klappade dom på rumpan,halsen o viftade omrking lite där uppe på ryggen.

så jag gick väldigt snabbt fram. hade aldrig hängt på dom tidigare.
Sen blev calle lite orolig precis vid uppsittningen så då tog vi några gånger då pappa bara kastade upp mej i sadeln o så hoppade jag ner o sen upp igen tills han stod lungt o tyckte vi var urtrista :D

Så gjorde jag oxå! ^
Hängde några varv över sadeln medans mamma ledde mig. Hoppade upp i sadeln helt och reste sakta upp ryggen. Satt ett litet tag, sedan ledde mamma oss runt i skritt med mig uppe på. Allt gick på ca 10 minuter.

Jag är oxå en mesare, så jag vet hur du känner! Men det gäller att bara bestämma sig för att IDAG gör vi det. basta :D Och ha någon trygg person med dig som du litar på, så kommer det att gå kanon :banana:

Jag var så stygg så jag hade övat på att låta henne ha ungarna på ryggen först. SEdan hade jag själv och sambons stått och hoppat brevid samt hängt lite när hon varit på promenad. Övade jättemycket på att jag stod på en stor sten så jag kom upp i den höjden jag nästan skulle hamna i när jag satt på henne sedan.

Så när det äntligen var dags så fick jag uppkastnings hjälp och satte mig som på vilken häst som helst. Sambon ledde typ 2 varv på stallplaan och sedan var det klart.

Nu har min dam iofs taget det mesta med ro hade hon reagerat annorlunda under tiden vi hoppat och klängt omkring runt henne hade jag nog varit försiktigare

"KL"

Har ridit unghingsten i skritt o trav men inte galopp. Går lite långsamt med allt men, men. Ska vara med på 3-årstest i maj så det kommer att bli spännande o se om vi hunnit klart med all träning. Han är löshoppad 145 cm så det behöver vi inte träna på. Är snäll att hantera och greja med men ganska bekväm av sig men han reagerar inte på att ha ryttare men väl på att ha ett bett i munnen.

Han är e: Feliciano-Little Q-Racot, mamman är från stostam 46.

Var ute i skogen i dag. Ensam var vi också. Red i alla gångarter och oj vilken härlig galopp denna dam har. :love: Så det är bara traven just nu som är bedrövlig. Stöttig, kantig och helt obegriplig. Går inte att rida lätt ens utan det bara dunsas omkring då så jag får snällt stå upp i traven. Tror ni att detta kan rätta till sig när hon musklar sig lite bättre? Skritten är ju också bra med kraftigt och långa steg. Hon är ju travare men hennes trav påminner inte om någon travartrav heller även om jag ser när hon springer i hagen att hon har en antydan till att bredda sig bak.

Oj vad jag känner igen mej!!

Har märkt att min går stabilare i ökad trav... men samlad trav är vinglig, kantig och obalanserad. Tror det kommer ju mer muskler dom får. Sen att dom breddar bak när dom ökar är nog något vi får lära oss leva med. Dom har de ju ändå i blodet. Men gissa om min kompis höll på att skrattaihjäl sej när hon såg mej å Lynette bakifrån när hon ökade på traven :rofl: hon tyckte de såg himla lustigt ut!

Knapplån
Usch vad jag blir stressad! Ni har ju hunnit hur långt som helst! Min 3-åring e. Hohenstein har varit skadad hela hösten så jag har bara hunnit rida på henne i skritt och några gånger i trav (totalt 9 gånger). Löshoppning har det inte blivit något med sen Juni, innan betet, men mycket innan det, är löshoppad låga hinder sen 1 års ålder! Hoppas jag hinner! Hon är i alla fall cool och framåt! Men jag har märkt att ju äldre man blir ju fegare blir man, så jag tar det nog mer försiktigt än vad jag gjorde när jag red in hästar förut :crazy:

*Knapplån*
Var ute med Ior idag, red ut o min kompis red mitt sto som sällskap (och draghjälp tänkte jag). Draghjälpen behövdes definitivt inte och Ior skötte sig jättebra trots att jag inte longerat eller nåt innan. Red i skritt och lite trav o ingen tendens till att busa o han lyssnade direkt när det var dags att sakta av så jag är himla nöjd! Blev ju bara ca 15 minuters
runda men man måste ju börja nånstans :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10