Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

kl*

Har en 04 som jag red in i våras. Hon är en korsning mellan paint och halvblod. Allt har liksom gått som på räls med henne. I början tog vi bara små korta skritturer på kanske max 10 minuter, och sedan ökade vi allteftersom. Hon har dessutom fått stå och vila i perioder och tänka över vad vi har gjort, sedan har jag varvat med lite tömkörning för att bygga upp ryggmuskulaturen.

Nu tränar vi på skänkelvikning, samling i alla gångarter och framdelsvändningar. Hon är en liten pärla och snappar allt på direkten. Jag har bara behövt göra en övning ett par gånger, så fort hon visat tecken på att förstå och försöka så slutar jag, berömmer och gör något hon redan kan. På så sätt har jag en häst som nästa gång jag försöker samma övning förstår precis vad som väntas av henne.

Skulle kunna skriva ett milslångt inlägg om hur duktig hon är, men jag nöjer mig med att sammanfatta: Jag har aldrig ångrat att jag köpte en unghäst som första häst, både jag och min häst har utvecklats och lärt oss enormt mycket tillsammans. Och det är jätteroligt att läsa såna här trådar och få tips på vad mer man kan göra, och se hur långt alla andra har kommit!

MVH//Ebba och Mardi Gras

Jag kunde se första länken, de andra fungerade inte. Men såg väldigt söt ut på första bilden :)

Kan oxå se första inlägget , men inte bilderna i det andra!
Vad inspirerad jag blir att alla har kommit så långt!!
min lilla tjej är inte gjord mkt alls med. Är 3,5 nu. Insutten, en inte riden direkt, påbörjad tömkörning. Men det kommer!
Men nu har jag inte ridit på snart 3 år, så det börjar klia i fingrarna att få göra nåt "vettigt" med djuret! Ska kontakta tränaren i nästa vecka o äntligen komma igång hoppas jag.

Vet hur det känns! Mitt kallblod växte väldigt sakta så först när han var runt 3,5 kunde jag börja sitta på honom. Allt tar liksom lite längre tid på dem, de mognar rätt sent (tycker jag).
Men sen var han en pärla, han var så van vid att ha mig överallt så han var aldrig dum. Vi har fortfarande våra problem på ridbanan men annars var det bara att köra på, han fattade snabbt vad det handlade om :) Lycka till!

----

Och jag måste lägga till att jag är så jävla glad att ÄNTLIGEN ha fått fatt på en häst som inte är rädd för brevlådor, soptunnor, plåttunnor, annatskitsomkanliggaliteöverallt! Igår gick han nästan rätt in i grannens soptunna utan att bry sig nämnvärt. Han går utmed staketet till ett hus som nästan alla hästar skyggar för. Och häromdagen råkade jag backa honom snett, från marken, rätt på en plåttunna på ridbanan, han spratt till men tunnan blev inte farlig för det.
ÄNTLIGEN!! :D

Har smygit runt ett tag i den hät tråden men inte riktigt presenterat mig. Jag köpte min prins i november efter Camiell flamingo Z mörkbrun svart man och svans 166 hög. Med ett helt underbart psyke! :love: Vet inte riktigt hur man lägger ut bilder men så fort jag förstår det så ska jag lägga ut ett par på honom.
Han har haft vila nu i vinter pga växtvärk och lite trassel i munnan, vargtänderna åker ut om två veckor. Har ridit på sidepull nu ett par veckor och det är ju spännande, man kan säga att jag är ute och åker häst:D, glad att jag har en snäll häst framför som stoppkloss.

Man blir så inspererad av alla fina hästar ni har, är oxå jätte sugen att börja hoppa lite mer. Men det får bli när paddocken har tinat. Målet är väll att kunna visa på 4 års testet. Hur många mer här har det som mål? Har ni någon planering för våren? Kul att bli lite inspererad av er andra.

Kul med en ny här :) Ska kolla in dina bilder sedan med :)

Tiger ska ridas reglbundet men lite under våren (2 ggr/vecka), och ngra gånger för tränaren var det tänkt. Mest vikt läggs vid styrka o konditionsträning. Vid ridningen med fler galoppfattningar och på marken som handhäst i backarna och så småningom ska vi ta upp körningen oxå för långa travpass på grusvägarna.

Har tänkt visa honom på kvaliten, dock utom tävlan eftersom han är över ponnymåttet nu :)

Jag måste bara fråga. vad har ni gör nosgrimmor på era småttingar?

Hade först ingen men det funkade inte alls. Sedan remont men den bråkade han mest med (oavsett om den satt lööööst eller 1 finger hårt) så nu rids han på engelsk som sitter 2 fingrar löst. Han är fortf rätt knepig i munnen studntals och då vill jag ha en nosgrimma som hindrar värsta gapen och håller tränset på plats. Under koncentrerad ridning fungerar han dock mycket bra men typ om man måste bromsa/svänga undan hastigt, korrigerar för ngt bus eller liknande. Tränaren tyckte i somras att han enbart ska ridas på engelsk (igen rem under bettet) eftersom han är väldigt känslig i munnen och släpper kontakten med bettet om det blir för mkt krångel.

Måste fråga - hur har era hästar varit med pullarnosgrimma? Jag tycker det är himla snyggt, och har inga problem med hästen så den sitter ju löst åtspänd, men han var så knepig när jag testade med pullarnosgrimma. Gick jättedåligt med tömkärningen den dagen, och har också upplevt andra (vuxna) hästar som mer konfunderade när de får på sig en pullargrimma.
Vad säger ni?

Just nu har jag nog främt en vanlig engelsk, varierar med aachenrem ibland men det är mest för syns skull, så allt sitter lagom löst. Blir nog mycket utan nosgrimma i framtiden, fyller ändå ingen funktion, och jag börjar snegla på western :angel:

*uppdaterar*

Lilly har nu varit barfota i en vecka... Inte visat det minsta hältmarkering ens... Hon far runt i hagen som en tok då och då eftersom jag skiljt av henne från Raketen nu när han fått en fyraårig shettishingst (Tornado) som kompis. Hon gillar inte riktigt den ordningen även om hon kan se pojkarna nära då hagarna ligger nära varandra.

Skulle ha börjat jobba alla tre men kom av mig då min stallsheriff...katten Sir Vääs... blev förgiftad och har legat på kliniken i drygt en vecka. Igår åkte jag in och konfererade och beslutade av avsluta det hela. Nu ligger han under sitt älskade körsbärsträd med favoritfilten över sig.:(

...får se om jag hittar lite energi i dagarna...

Ush vad tungt det är verkligen nackdelen att ha djur att man måste ta dessa svåra och jobbiga beslut. Tröst kram

Tack för alla svar.
Jag undrade för jag har bara en vanlig engelsk nu, men vet inte om jag ska testa nått annat, för ibland är han lite stretig och grejar med bettet. Fast han gör det bara ibland så jag står lite på gränsen om jag ska göra nått eller låta det vara och kolla om det blir bättre.

Om det inte är ett bett/munproblem brukar remontnosgrimma fungera, för att stabilisera bettet lite mer på dem. :)

18418768.jpg

18418769.jpg

18418770.jpg

Provar igen
Har tyvärr inga när jag rider jusst nu men ska lägga ut det i helgen.
Vad det gäller nosgrimma så har jag ridit med engelsk vilket har fungerat bra men jag funderar på att byta till remont. min kära häst är helt knäpp på att bita på saker har hittils gått två par tyglar. Vet att han har ont i munnen därför rider jag nu med sidepull och ska till tandläkaren om två veckor. Men funderar på om remont grimman kanske kan hindra honom lite mer från att nå tyglarna så man kan rida på långa tyglar.

Det är nog inget i munnen, i alla fall inget som vet. kunde se när han bes. förra måndagen.
Har funderat på remont, men efter som att det bara äe ibland. Grejar i nått varv sen är det lungt i 5-10 min sen grejar han lite till. Det är ju min första 4-åring så jag har inte så stor erfarenhet av vad dom kan hitta på osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama