Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

vad kul med tävling :)
Vi har småhoppningar 40-60 cm nästa helg o jag ska nog åka ner med båda då.
Q får gå 60 men calle är jag tveksam på ... egentligen kvittar höjden men fundera på o låta honom gå 40 bara för att jag ska hinna rida fram båda och oavsett vad osm händer så kommer han kunna kliva över ;)
vad tror ni ?

Har precisk ommithem från träning med calle o de gick bra. Han är duktig men idag hade vi lite böjda linjer med korta avstånd så han hinne rinte riktigt med o svänga alla gånger :angel:
Men han försöker hela tiden trots att de blir lite vingligt.

Känns ju inte som om höjden spelar nån större roll nu i början utan jag skulle nog också tycka att det var skönt med ordentligt med tid mellan starterna och bara se det som en ren miljöträning :)
Kul att det är dags för lite "tävling" iaf! :bump:

Nä höjden spelar ingen roll , precis min tanke.
Utan bara gå in på 40 för att han ska få vara ensam i ridhuset med publik och hinderbana o så försöka ta oss runt utan att bli hysterisk...om han nu kan bli de ;)
Igår var han ganska bockig o framåt, vilket välkomnas av mej. mera energi är alltid bra :D
Dock tenderar de till att bli rätt vingligt o överhoppar sej så då är nog 40 bättre , kan han gå över stillastående.

idag är de Q´s tur.. ska plugga lite till sen är de dax o åka vid 10.

Tänkte hoppa in och ställa en fråga
Hur planerar ni sommaren för eran -04? Hur lång vila? Bete?
Känner mig lite osäker på hur lång vila de egentligen behöver. Min har just haft 1½ månads vintervila, men ska självklart vila i sommar med. Men hur länge är egentligen nödvändigt? Förstår självklart att det är individuellt, men om man tänker på att den ska hinna hämta andan men samtidigt vill man ju inte förlora all kondition man byggt upp...eller?

Min har vilat hela hösten hos sin förra ägare. Men jag ger hellre kortare viloperioder kontinuerligt, när vi har jobbat på något och nått våra mål.
Han är väldigt bra inriden så jag tror mer att det är saker runt omkring vi kommer få öva på och också behöva vila ifrån. Som sagt har han vilat hela hösten men när man sitter upp är det precis som om han inte vilat alls.
Jag ger hellre lång vintervila, på sommaren vill jag passa på medan det är ljust och undvika att han blir en fetknopp ;) De får gå på gräs så fort det kommer fram, så från maj ungefär är det gräs som gäller och i juni/när vädret tillåter kan de gå ut på natten.
Så han kommer nog få 1-2 veckor här och där istället. Men så tror jag på skynda långsamt också, så det är knappat så att han matchas mot några unghästtävlingar eller nåt.

Våra kommer nog att vila minst en månad iaf.. troligast i Juli då det är som varmast och ändå inte är så många tävlingar :) De brukar mogna så bra när de har fått vilat en längre period, då de har bearbetat alla nya intryck och det tackar vi inte nej till ;)
Sen tror jag att deras kroppar behöver en lite längre sammanhängande vila också, då ev. små "skador" kan läka ut..

Våra går ute dygnet runt på bete på sommaren (men stall finns i närheten om det skulle vara extremt dåligt väder el.dyl.)
Och jag tror/tycker inte att de tappar så mycket i kondition på den tiden :)

hm ok! fler som kan berätta om sina planer:)
vet inte om jag kommer att ha möjlighet till dygnet runt bete tyvärr:/

Jag har inte planen klar än men förmodligen blir de ca en månads vila/lugnare period i juli då de inte är tävlingar.
Sen får man se, dom kanske börjar växa eller behöver vila tidigare/senare.
Allt styrs över hur dom utvecklas o vilken fas dom är i.

Vi har inte dygnet runt bete , ofta mkt småkusar här och även rovdjur, så de blir stallet på natten. Upplever att dom vilar mkt bättre då oxå.

Jag vågar inte ha några planer :cry:

Mer än att låta honom få all den tid han behöver för att läka ut.

Han är iaf inriden och inhoppad så lite av det borde ju finnas kvar i honom om vi får rida honom igen.

Tiger är väldigt lätt. Är mkt noga med att ha stadigt kontakt på ytter, lätta i inner ioch skjuta fram/ned inner sittben, då blir det rätt för oss oftast.

Tänkte hoppa in och ställa en fråga
Hur planerar ni sommaren för eran -04? Hur lång vila? Bete?
Känner mig lite osäker på hur lång vila de egentligen behöver. Min har just haft 1½ månads vintervila, men ska självklart vila i sommar med. Men hur länge är egentligen nödvändigt? Förstår självklart att det är individuellt, men om man tänker på att den ska hinna hämta andan men samtidigt vill man ju inte förlora all kondition man byggt upp...eller?

Ingen vila/bete för Tiger så där mkt. Han vilar ju på hösten när jag är i skolan och det blir mörkare. Kommer få ngn vecka då och då beroende på hur han växwer o känns i ridnignen. Men han hålls alltid "fit" sas. Ute i sommarhegen på dagarna, inne på nätterna pga knott.

Kan ju säga att i somras efter treårs fick han helvila 1 mån o skrittades som längst 3 km i 1 månad. Han tappade ingen kondition alls. orkade precis lika mkt om inte mer när vi red samma rundor efter vilan.

*kl*

Kan uppdatera om Tigers helg.

I fredags blev det ridhuset, kändes mer ojämn än vanligt men fattade fina galopper, flyttade lite undan skänkeln i skritt första gången inne, satt ned lite i traven för att känna (:love:). Sedan skrittades han av helt lös, han gick som en hund efter mig :D

lördagen gick tiden till manryckning inför söndagen - såg ju för jävlig ut :eek:

Söndagen NH-kurs. Det mest skrattretande jag var med på. Han gjorde allt exemplarisk fastän jag bara gjorde som jag alltid gör, tränaren var imponerad redan innan hon hörde hur gammal han var. Även en problemhästryttare från klubben var med och hon erkände villigt att hon alltid band upp sina hästar och aldrig ens gick på promenad med dem. Hade med en "slakthäst" som på alla vis varit okontrollerbar när hon fick den och den skuttade väl runt och så men den lyssnade hela tiden och mellan skutten gjorde den övningarna helt rätt typ direkt. För mig blev det bara bekräftat att NH är till för folk utan sunt förnuft.

*Kl*

Att alla ni har hållt tummarn verkar ha haft stor inverkan!

I fredags åkte vi till kliniken med min ”redan utdömda” 3,5 åring, som jag berättat mycket om tidigare i tråden.

Vi visste att han aldrig skulle kunna bli bra och att om behandlingen ens hjälpte skulle han kunna bli typ promendhäst om ens det.

Men någon måste ha tyckt synd om oss eller något för på åter kollen upptäcker vi att hästen har svarat otroligt bra på behandlingen så nu ska jag bara tömköra i en månad sen ska vi testa att försöka rida in honom igen sen. :D
Så om en månad ska vi upp igen sen efter det tillbacka till kliniken för en sista koll och hon tror att om detta går bra kan han även kanske tävla i framtiden :)
så allt har blivit en riktigt hel omvändning.
Kan nämna att hästen var utdömd av tre veterinärer men försäkringsbolaget ville inte låta honom gå pga av hans ålder vilket vi kan vara riktigt glada för idag:D

18375441.jpg

Men va roligt att höra!!! Jättekul!:banana:

KL

Saga har varit frisk i en vecka nu och i lördags började jag lite med henne igen, tömkörde lördag och tog promenad söndag. Tänkte att jag ska upp och rida igen nästa helg, längtar för jag har varit så himla taggad nu sista tiden!

Konstigt nog har Hawk, andra hästen klarat sig även fast han var mitt i grundvaccinationen!

Här går det fort framåt.
Idag fattade han rätt åt höger på första försöket, och en gång fel åt vänster, sen rätt åt det hållet också :banana:
Jag som inte riktigt visste hur jag skulle göra idag med galoppen, för han var rätt bongstyrig när jag longerade honom, ville inte att det skulel bli pannkaka av allt när vi redan haft svårt för att fatta rätt galopp. Men det kanske bara var positivt att han var lite på hugget idag :D

Superkul för er. Vi fortsätter att hålla tummarna.

I såna här lägen vill jag passa på att ge försäkringsbolagen en eloge som försöker och ger unga djur en chans. Mkt händer i kroppen på unga hästar och tiden kan läka många sår.
Nu hoppas vi att din häst blir helt bra :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama