Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Oj så fin hon är :bow:
Hon är mkt mera självgående än calle, han får man driva o hålla igång mest hela tiden känns de som.
Dessutom blir han så "stel" när han kommer in i ridhuset,speciellt i galoppen.
Försöker få honom att komma på tygeln i galoppen både ute o inne men han har inte kroppskontroll nog ..känns de som iaf.
Känns som han tappar balansen när han försöker o inte orkar hålla ihop.
Men de blir säkert bättre med tiden.

Både Calle o Q har fått hoppa några skutt idag.

Superrunda av dej o peia!!

Grattis :bump:
Såg ju jättefint ut! Hon verkar ha en väldigt fin galopp!

Oj vad jag blev hoppsugen :d Men båda mina 04or ser dräktiga ut fast det bara är den ena som verkligen är det :rofl: Antar att hoppningen får vänta tills formen infunnit sig ;)

Snart kanske jag får skriva i den här tråden också :D Om man vågar efter alla skador.
För idag besiktade vi en 04 som jag ska låna en månad för förhoppningsvis köp efter det. Han var så lugn och cool hela tiden på kliniken.

Han är e.cortus ue.dammen. Fast dressyr ryttare som jag är, blir det mest dressyr på han. :D

Kom på att det kanske bara är egna uppfödningar som gäller här? :o

Senast ändrad:

FT_ryttare & Sass, Tack så mycket :bow::bow:
Ja, hennes galopp är absolut hennes bästa gångart! Hon är lätt att kort och länga och hon känns ganska luftig i galoppen :)

Mne ska inte säga för mkt, hoppas att denna form och glada häst håller i sig ett tag till ;)

nejdå här är de en salig blandning av egna uppfödda och köpa hästar, ponnier, överväxta ponnier och stora hästar.
Så välkommen till tråden du oxå!

Giinne: i helgen ska jag träna för tränare med mina två igen , ska bli kul o se om han ser nån skillnad sen förra gången (en månad sen).

en annan grej som är mindre kul..är att min utprovade sadel (utprovades i nov) nu börjar bli för smal för calle.. blir liiiite ruggad i pälsen Suck.
Dock går de o bredda den så ska bara få tag i sadelprovaren så han kankomma hit o fixa :p Mera utgifter.

Knapplån...

Igår var hon så himla fin och duktig, jag är så stolt över henne!

Egentligen gjorde vi bara en skitsak som att skritta runt byn (tar max 20 minuter...), men hon gjorde det så himla bra så jag blir alldeles rörd.

Öronen framåt, avspänd skritt, gjorde klockrena halter när jag bad om det (vid vägkorsningarna), stod kvar tills jag bad henne gå igen, stannade och tittade på ett läskigt hus men gick coolt vidare, blev omkörd av bilar utan att vingla vare sig ut i vägen eller ner i diket.

Ah, ibland krävs det så lite för att älska sin häst, som ibland verkligen kan vara "Madame Trots".:love::love::love:

Det händer inte så mycket hos mig nu för tiden, så jag fottade bara några bilder i hagen på Carisma för att ha någon "mag-bild" att jämföra med, sedan när hon blir tjockis på riktigt. ;) (tre månader kvar) Slänger in dem här i brist på annat intressant från mitt håll

C.jpg

Carran.jpg

Carran1.jpg

Carransmage.jpg

Min lilla lovika-vante :love:
Om ni undrar över de fyrkantiga fläckarna på rumpan så är de från i höstas när jag rakade bort lite päls pga att hon hade början till regnskållor. Pälsen var så tjock så jag inte kom åt att rengöra :o

KL

Idag har jag ridit på Carex, som han heter, för första gången under låne perioden. Han skötte sig exemplariskt. Han hade stått i en vecka men var i alla fall som om han hade gått som vanligt.
Jag är super nöjd, han är så cool men ändå nyfiken. :love:

Vad härligt! Hoppas det fortsätter att gå bra!
Jag tömkörde min lilla tjej igår, och det känns som om jag tagit mig vatten över hunudet.. Allt är ju på hennes villkor, visst, hon svänger när jag ber om det, eller, nja, hon svänger när hon vill, efter att jag bett. Vill hon runda den stenen så gör hon det, jag får rycka rejält för att få henne "ur kurs" när hon bestämt sig får nåt.. Känns så tråkigt.. Känns inte som hon vill.. och mitt självförtroende dalar. Ska snart kontakta tränaren, det är begravning för hans fru helgen, sen så kanske det kan gå bättre när vi får hjälp..
Ibland funderar jag nästan på att sälja henne och köpa en lite smidig shettis, men jag kommer ju aldrig göra det. Om jag så bara ska behålla henne o ha borsta på hela livet.
Ursäkta deppinlägget..

:love:Hon är ju sååå fin:love:

Verkligen fotogenisk häst alltså, precis som att hon vet att nu ska det knäppas så nu ska jag se alert och glad ut och titta rakt in i kameran:D

knapp

Hoho önska mig lycka till, idag ska jag tömköra min nykomling för första gången! Har fått tränsen jag beställt så nu kan vi äntligen göra annat än att promenera i grimma :) Det är ju inte första gången han tömkörs, men vem vet när han blev det senast med tanke på att han knappt blivit riden på hela hösten.

Vågar mig nog inte upp barbacka dock :p Skickar lite lyckönskningar till mig själv att han är duktig och snäll haha.

Känner igen det där! Att tömköra och rida in min nordsvensk var halva tiden som att försöka samtala med en vägg.
"Vill jag gå hitåt så går jag hitåt" och ja, vad ska man göra?

Nu har jag bara det problemet när han tycker stigen/vägen är tråkigt och drar rätt in i skogen :p Går ju fort att få honom på andra tankar dock. Hoppas det lossnar för er snart!

Kanske har det nåt att göra med att det är kallblod vi har? Men det blev bra till sist? Hur gammal är hästen idag? *känner ett litet hopp*

så fin hon är o vad ljus hon blivit.
Inte mkt till mage ändå... 3 månader kvar, spännande.

Jadu, vad ska man säga. Han är hatisk mot ridbanor och träning på fält, han drar mot utgången och bockar på bortre sidan av spåret man rider på, är skitsur och såsar alternativt tokspringer, alltid med full kraft mot utgången.

Tycker dock han är snällare när vi tömkör, går man på lite serpentinspår går det bra. Men vi håller oss till skogen vi. Han har mycket bestämda idéer för sig och han inte inte någon liten nordsvensk direkt. En grej är att han surar/bockar när man rider med andra men inte när vi är ensamma, eller att vägra hoppa över diken när vi tömkör men hoppar direkt så fort jag hoppat över först :smirk:

Jag vidareutbildade hans mamma, lärde henne hoppa hyfsat och hon var riktigt duktig i dressyren, men med honom tar det bara stopp tyvärr. Därav - ett annat hem är nog ett måste för honom. :( Just det, han är 8 i år! *suck*

Måste ju skriva om arabkillen också! Nordisen är ju ingen 04a, han ska inte diskuteras här egentligen :p

Måste säga att det är en toppenhäst jag fått tag på :bow: Så SNÄLL. Den andra hästen i stallet togs ut i hagen medan jag fipplade med tränset och Hazze stod i boxen. Inte en gnäggning, inget nervöst vandrande. Så himla skönt med en häst som kan vara ensam inne.

Det märktes att han är van vid att bli tömkörd, jag fick gå vid sidan och bakom och byta sida utan problem. Saker på rumpan är lite läskiga taget ur sitt sammanhang, typ i boxen, men när vi tömkörde var tömmarna inte alls farliga. Han har dock en förkärlek till att krulla ihop sig och gå massor bakom lod, men det är bara att kämpa vidare :)

Hoppas de går bra på träningen :)

Är så jäkla jobbigt de där med sadlarna alltså! Hade min förra sadel i knappt 1 månad innan det var dags att byta igen.
Denna har jag haft mer tur med :smirk: haha
Nu är Peia igång och växer igen.. suck, de slutar visst aldrig :crazy: Ja som inte ville ha så stor häst :p
Så snart får väl jag byta sadel igen antar ja..

*kl*

Nu har vi varit på vårt första återbesök sedan operationen.

När jag skulle lasta honom för att åka dit så sprang han in i transporten :D han hade väl hört att matte mummlade att han kanske skulle få gå ut i hagen om allt såg bra ut...

När vi kommer fram så sköter han sig hyfsat med tanke på att han stått på boxvila i 7 veckor. Lite tokig blev han när hästar travade förbi boxen och veterinären fick ge honom en droppe lugnande för att vi skulle kunna göra böjprovet lugnt och sansat.

Böjprovet visade 1,5 grad halt på ena benet och 2 grader på andra men veterinären sa att detta var inget jag skulle oroa mig för eftersom de vanligtvis brukar visa den reaktionen efter en sådan stor operation. Nu sprutades han i bägge bak och fick ytterligare 3 veckor boxvila :cry:

Men det possitiva var att veterinären nu med alla bilder inifrån kotorna och yttrandet från PB tror att han kommer att bli helt frisk eftersom allt såg så jättefint ut och inget var skadat av frakturena.

Själv vågar jag inte ta ut något i förskott pessimist som jag är.

Den dag då jag får börja rida honom igen då kommer ni att få höra det :D

Ja sadlar är ett dilemma, men som tur är så kan jag bredda min..dock finns utprovaren typ 30 mil från mig. De är lite lurigt!

Jobbigt att hon växer mer.. hoppas verkligen att calle står stilla för hela livet nu men misstänker att han tänker växa nån cm till.
Q ser högre ut bak igen så han växer nog lite då o då fast de inte märks så mkt på honom. Fast han får o andra sidan växa hur mkt han vill.. han är ju bara ca 153;)

scilla: skönt att de ser bra ut, även om de blev mera boxvila.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama