Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

KL

Aldrig tar det visst slut med skador, har dom börjat så verkar dom fortsätta:crazy:

Fick åka ner akut till Helsingborg idag då mitt sto på något sätt fastnat med käken och trasat sönder den totalt. Var bruten på 3 ställen och såg inget vidare ut alls. :cry:
Men det blev operation och dom ringde för ett tag sedan och sa att hon höll på att vakna nu. Så nu är det bara vänta och se hur det går var allt dom kunde säga..

Var ju nere med henne förra fredagen p.g.a hälta, som visade sig vara hovledsinflammation. Förmodligen för hon har gått med för lång tå, det skulle nog ordnas snabbt däremot trodde dom. Men så händer detta..
Det enda jag hoppas på nu är att hon ska kunna leva med det och må bra trots allt.. :cry:

Usch, vad allt känns deppigt. Vi som skulle börja träna på riktigt nu och kanske komma iväg på nån liten minihoppning nu när hon skulle igång. Nu lär det dröja ett tag, om det ens blir av någon gång..

nämen åh!! :cry:
Varför ska det va massa strul för alla helatiden..!? *suck*
håller tummarna för att operationen lyckades!

Å herregud, du kan inte mena allvar!!:cry: Fastnat med käken?? Låter ju jätte otäckt. Det är fyraåringen alltså?

Håller alla tummar att operationen gick bra!!

Man blir så olycklig av alla dessa skador... och va mycket som kan hända alltså... :(

Kl

Måste bara säga att jag håller tummarna och hoppas att det går bra med alla skador hit och dit på allas hästar.. :)

otur du har.
Fast jag har hittills bara goda erfarenheter av käkfrakturer, iofs hade din häst 3 stycken brott? men vi håller alla tummar o tår för att de ska funka.

Igår helrakade jag calle, han har så himla mkt päls o har gått halvrakad hela vintern men igår rök all päls. SÅ nu är han sååå fin.
Skönt o slippa all fällning oxå *liten baktanke*

delvis kl

tack så jättemycket för all uppmuntran.. det värmer.
Pratade med dom igår på förmiddagen och som sagt så hade hon då vaknat från operationen iallafall. Narkosen hade gått bra, återstår fortfarande att se hur det går med käken.

Jo, det brukar vara god prognos på detta. Men nu var den helt av.. Om du tänker dig att du sågar av halva din käke, på mitten hälften av tänderna alltså.. Sen hängde ena halvan 2cm längre ner.. en del i mitten var snurrad.
Hade den "bara" varit bruten som "vanligt" hade jag inte vart jätteorolig, men det här såg riktigt illa ut. :crazy:

Hon har förmodligen bitit antingen mellan boxdörren och lite av väggen (har skjutdörrar, där de normalt inte ska kunna va en cm mellanrum, men så är hästen kråfingrig) eller så har hon bitit i täckeshängaren och fastnat där. Veterinärerna sa också att dom varit med om ett antal fall där hästarna har bitit i sina egna täcken, i framspännena och sedan fastnat och dragit till. Vilket också resulterat i brutna käkar.. Suck!

Bara hoppas och vänta nu.
Önskar er lycka till med alla era pållar.. verkar ju som att oturen förföljt de flesta i den här tråden. men hoppas på ändring nu.

Men stackars häst! Och dig, som får gå och oroa dig nu. Hoppas verkligen, verkligen att det löser sig för er. Jag själv har aldrig hört om en häst som brutit käken, det låter i mina öron helt galet. Men enligt er verkar det ju vara ganska lätt-läkt, så får hoppas på det!

*kl*

Igår gjorde jag en liten fuling. Jag hade ont i mitt knä och orkade bara inte gå ännu en promenad, det är inte så bra när det gör ont heller. Så jag åkte tidigare från jobbet för att få lite dagsljus och bestämde mig för att rida lite :D
Så nu har jag ridit pålle för första gången sen provridningen, och barbacka dessutom. Var ensam i stallet men tänkte att det får bära eller brista.
Och han är som en dröm :love: Så mjuk, böjbar, snäll och framåt. Lyssnar direkt på förhållningar och flyttade sig (rätt mkt förböjt) för skänkeln. Red omkring lite på en åker i skritt, det kliade i fingrarna att rida massor mer men 15 minuter fick räcka. Gud vad jag längtar efter en sadel nu!

delvis knapplån...

Men usch vad det är mycket skador och sjukdomar i den här tråden!:(
Hoppas verkligen att det slutar väl för alla, så att det blir fina ridhästar av bebisarna till sist.

Elvira är åtminstone frisk fysiskt sett just nu, men mentalt vete katten...:crazy:

Red i ridhuset en kort stund igår, tänkte skritta dit, trava lite där inne och sedan skritta hem igen.

HAH!!

Vi hade sällskap av en annan häst där, som hade galoppfattningar på sitt schema. Elvira har haft stora problem att fokusera på mig tidigare, men blivit mycket duktigare på sista tiden.
Igår hade vi dock stort bakslag!:mad:

Varje gång den andra hästen fattade galopp skuttade hon iväg, tokspänd och bockande. Till sist var hon så spänd att det inte gick att trava, jag fick istället koncentrera mig på att få henne att göra halt, gå fram, sidvärtes och inte, inte, inte bocka eller resa sig!

Jag åkte åtminstone inte av, men usch vad trist att inte få ut något positivt av ett ridpass.:(
(Ok, det kanske går bättre nästa gång, men det är ju nu jag känner mig besviken.:cool:)

Usch de där lät inge vidare.
Jag har hört om flera hästar som fastnat i just täckeshängaren , aldrig täckeshängare i mitt stall.

Jag hoppas verkligen de går bra för din pålle.

Känner lite igen det där från när Tiger var i ridhuset o det var 2 stora hästar där. Han har bara varit själv innan (ehh ja, de typ 2 gångerna tidigare han vart i ridhus med ryttare ;) Fast han var nog mest en kombination av lite överskottsenergi och mycket förvirring. När man rider ute så rider man ju i samma gångart (iaf hade vi bara gjort det då) så fattningarna komemr ju per automatik i samband med att den andra fattar (inte exakt eftersom vi fattar när det passar oss men följden blir ju alltid att man galopperar ihop). Så Tiger puckot trodde i början att "aha, när de galopperar ska jag med göra det :idea:". Dessutom höll båda på med galopparbete när jag satt upp o han var lite glad i hatten :D Men sedan förstod han snabbt att vi inte hade något med dem att göra.

*kl*

Har nog förresten glömt uppdatera om förra helgen. Nu minns jag knappt vad vi gjorde :o

Men på fredagen kom jag oväntat hem, dock sent. Så jag sprang en kortis med honom i lugn trav på asfalten 2 km. Det var kolmörkt o jag såg stundtals knappt vägen :D Och han var på BUShumör. När han går efter mig brukar han gå o pilla lite i mitt hår emellanåt och nu duttade han lite med nosen på axeln. Vad jag dock inte såg var att han gjorde sitt allra bästa för att få med mig på lek, inte förrän jag kände en tand som duttade till mig på axeln! Då stannade jag tvärt o kollade in hästen som hade öronen slickade bakåt o nosen i vädret :rofl: Viftade till med grimskaftet o röt åt honom o sedan lekte han för sig själv bredvid mig hela vägen :bow: Han hade uppenbarligen försökt få igång mig ett bra tag o blev ju mer och mer enträgen när jag inte reagerade, jag såg ju inget.

På lördagen hade vi terränghoppning :D Tiger är ingen naturbegåvning. Han fick stora ögon när vi kom travande o det låg en murken stock över vägen, typ 10 cm hög :rofl: Lite vingel o ett snett hopp men sedan var det jättekul! Gjorde några byten fr vänster till höger eftersom det väldigt lämpligt i en sväng rann lite vatten som han eg bara klampar i men som lätt gav en liten markering att byta vid.

På söndagen testade iaf att galoppera honom efter mammas pålla på vägen hem ut med ån. Han brydde sig INGENTING! Bröt av o travade ngt steg o fattade andra galoppen 2 gånger (ville testa om han kunde ta båda) och det bekom honom inte det minsta att hon galopperade före. :love:

Ikväll ska vi till ridhuset, på lördag springa om det är mörkt eller cykelkondisträna om det inte är för mörkt (kunskapsmässa om träningsrelaterade på häst skador hela dagen) och på söndag ska vi vara med på en NH/Säkerhanteringskurs som klubben arrangerar. Teori på fm o sedan övningar enskilt och i grupp från marken på em. Ska bli intressant!

Nu ska jag stressa hem o till tåget, ha en trevligt helg gott folk! Pussa lite på alla stackars skadade pållar från mig o Tiger :)

Låter onekligen som en lyckad helg :)

Själv passar jag på nu under helgerna i dagsljuset. Men det har börjat bli ljust på kvällarna också, snart går det ju att se vart man sätter fötterna även efter klockan 17 :)

Igår fick han vila, tänkte att han kanske behövde smälta ridningen på torsdagen. Men idag vart jag upp på honom igen och är jättenöjd. Skrittade omkring på en åker, vill inte riktigt riskera liv och lem bara för att jag inte har en sadel :p Han är lugn och stabil men fortfarande arab, nerverna och reaktionshastigheten kommer man liksom inte ifrån :p Är ju inte skodd än heller och lite öm, så det känns onödigt att skritta omkring och han får ha ont hela tiden.

Men han kommer bli kanon i dressyren, eller iaf inom western-dressyr eller akademiskt, för han knäcker av nacken så fort jag har korta tyglar. Ibland känns det att han jobbar på ändå (här är det ju bra utan sadel, man KÄNNER allt), men på längre tyglar är han lika duktig men mer aktion i rygg och bakben, istället för att han koncentrerar sig på att nosa sig själv i bogen... Han flyttar så fint för skänkeln, och vi travade pluttelite och han är precis lika duktig där, lyssnar, flyttar, böjer och rakställer. Iiiih, jag är så kär :love:

knapplån...

vart ute och ridit i den fina vårvädret idag.. inte ridit han sen i höstas, så vi var ute i 1½ timme han, jag och sambon, fast red bara i 15 minuter, resten gick vi.. I höstas så skrittade jag endast utan ledare, travade några meter utan ledare, idag kunde jag både skritta och trava utan ledare och han bjöd framåt jättebra :) sökte sig ner oxå..

några bilder från ritten..

18329336.jpg

18329337.jpg

18329338.jpg

Skönt med klippt häst. Jag hatar fällningen nu på våren :devil: Funderar själv på att raka Lasse iaf på halsen....
Dock är det väl petitessermed hårfällning jämfört med all otur och sjukdom i denna tråden :( Håller en tumme för alla skadade.

men gud vilken söt :love: Vad är det för ras? Själv langade jag precis ut en massa bilder på gnägg, har dock inga ridbilder. Får muta nån snart tror jag.

Vilken sötnos.:D Hur hög?

KL

Idag red jag i ridhuset precis efter att det hade vart träningar där så det var flera hästar när jag kom in. Bl.a hans gamla hagkompis. Han gnäggade lite när jag longerade men sen var det inte mer med det.:love:
Han var jätte duktig när jag red, har trängt ganska mycket innåt i högervarv i trav. Men kändes mycket bättre idag. Har lite svårt med att fatta rätt galopp. Men det kanske kommer. Hur har ni andra det med att fatta rätt gaopp?? lätt, svårt,?
Han fattar förvänd i båda varven, så det var inte att han bara ville fatta höger i båda varven. Kanske har mycket med piloten att göra. :angel:

Uh-oh :eek::o
Vad har jag nu gjort :angel:
Jag anmälde precis mig och Lasse till en träningstävling i dressyr den 9e mars på grannklubben :rofl: En LC2, så nu är det till att sätta igång ordentligt med den lilla galningen :banana:

MaryMary: Båda mina fattar rätt galopp 99% av fattningarna, men så är jag också mycket noga med vikt och hjälper, och överdrev väldigt mycket i början.
Ett tips är att fatta galopp när det är som lättast för hästen att ta rätt.
Tex om man gör en volt i trav så när man precis rider ut på spåret igen gör man fattningen och får då stöd från väggen till att hästen tar rätt galopp naturligt.

Gupello: Jättesöt häst! Är det arab?

Jo, jag har faktiskt testat det att rida på en volt och precis när jag går ur den fatta, och jag försöker vara övertydlig med vikten. Men det går bara kanske 20% av gångerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama