Hur långt har er bil gått?

Sv: Hur långt har er bil gått?

Hur långt har era gått? Vilket märke?
Generellt försöker jag undvika att köpa bilar som gått mer än ca 20 000 mil.

Vi har en Volvo 855 '96 som gått ca 45 000 mil, en Passat 1,9 tdi som gått ca 24 000, och en VW LT31 '02 som gått ca 17 000 mil. Förra pendlarbilen, en A3 tdi, gick runt 34 000 innan den gick hädan i en kökrock.

Min Peugeot 406 -01 hade gått 26000 när jag sålde den. Då var det massor att fixa men nu rullar den igen.

Nuvarande V70 D4 -13 hade gått 14km när vi köpte den. :p Skulle vara bra om den gick till 50,000 iaf.. ;)

Har en diesel Citroën c5, köpte den i januari i år, då hade den gått 28 000, nu är den nära 40 000, går fint och har blivit väl ompysslad så jag tror att den håller många mil till.

Har också: Mitsubishi bensinare 2st, 37 000, resp 28 000. Gammal saab nära 50 000, audi kring 40 000.

Jag funderar på att köpa mig en SUV men den ska vara begagnad. Sitter och kollar runt på annonser och tänker lite på hur långt en bil ska ha gått för att ha gått långt sas. Vad säger ni? Hur långt har era gått? Vilket märke?

Det beror helt och hållet på vilken prisklass och märke du har tänkt, tycker jag. Dessutom kan det spela in vilken typ av bil det är, tex en diesel, bensin eller miljöbil. En diesel sägs generellt klara fler mil och fortfarande hålla bättre kvalitet och andrahandsvärde än en bensindriven bil. Förutsatt att den är ordentligt servad såklart!

kl

Jag tänker en del på märke när d gäller det där. Min gamla Mercedes Benz hade rullat >40000 mil och inte sett en service på år och dagar när jag skaffade den som fattig artonåring, och det enda den "fick" var ett nytt batteri de tre år den rullade. Den var verkligen sjukt misskött och jag fick den för typ ingenting eftersom man inte trodde den skulle klara besiktningen, men tji fick de.. mammas nya fina bil fick anmärkningar men min pålitliga skrothög gick igenom till allas förvåning :D Med en del egenheter som att dö av elfel nu och då och att man inte fick ha för mkt grejjer igång för att inte provocera det där felet, så rullade den ändå kanon även i fukt, snö och kyla.
Jag hade däremot inte köpt vissa märken som gått över 20, en del verkar ju knalla finfint medan andra har ett tydluigare "bäst före" datum..

Sålde nyss en Toyota rav4 som gått 19000+, tyckte det började bli läge. Den var väldigt pålitlig och startade alltid, billig att ha och hade jag haft råd med två bilar hade jag aldrig sålt utan haft den som vinterbil (men behövde en som drog mindre soppa då jag kör mycket året om).

Köpte en Toyota Prius som gått 3300, det kändes lyxigt, men hade inte köpt en som gått mer än 10000. Allt beror ju på vad man ska ha den till och den här ville jag försöka ha några år..

Ford Focus flexi fuel kombi 2004 - 20000 mil lite drygt
Saab 9-5 kombi 13000 lite drygt

kl
Sambon sålde sin 740 -90 i år, då hade den gått kring 16000 mil. Tror den hade gått strax över 11´ när han köpte den. Den var himla fin för att vara så gammal :)

Våra nuvarande bilar är en Honda Civic Type R -07 som gått kring 6000 mil och en Volvo V40 -13 som strax slår över på 1700 mil.

kl

Vad många som kör volvo här! Och vad långt mångas bilar har rullat!

Jag har en audi a6 som har rullat drygt 12 000 mil nu, jag tycker det börjar bli mycket, kanske dags att tänka om :D

Vi har en Ford S Max 2009, har rullat 10 500 mil. Den säljer vi nu och köper en ny Nissan Qashqai 2013, 0 mil, levereras 1/12.

Sen har vi en Nissan Juke 2013 som precis har rullat sina första 1000 mil.

Vi är första ägarna på båda bilarna. För oss är det extremt viktigt att vi har bilar som tar och från A till B, VARJE dag. Går en av bilarna sönder måste vi ta taxi till Statoil och hyra en bil. Därför har vi som policy att byta när bilen är 4 år eller 10 000 mil. Det beror även på att vi inte har tid att mecka bil.

Du får ställa dig frågan hur mycket tid, råd och ork du kan lägga på en bil. Många bilar behöver större och dyrare servicear ju äldre de blir och ju längre de gått. Även vanliga slitagegrejer får man ju räkna med, bromsar, avgassystem, gummiprylar, leder, styrprylar. Vi har varken tid eller ork för sånt.

Mvh Miks

*hoppar in från ÄU*

Äger en Saab 9-3 Turbo från 2000, gått 25500 mil snart, köpte den i juni å då hade den gått strax under 25. Köper du en äldre bil ska du vara noga med att kolla att den är regelbundet servad. Min bil har förra ägare misskött vilket gjort att jag har missljud på ventillyftarna. Annars så går bilen grymt bra. Köpte den för 6000 kr, lagt ner ytterligare 6000 kr då startmotorn pajjade förra veckan samt en massa smågrejer som jag passade på att få fixat, en massa slitsaker. De som är kvar till nästa sommar är att få tyst på ventilyftarna (de går med hjälp av starka medel, gammal olja som fastnat som cement) samt fixa AC:n som inte alls är så dyrt att fixa, sen displayen till färddatorn har pixelfel men de är standard Saab. Kamkedja istället för kamrem så den behöver man inte byta lika ofta.

Min volvo 855 -96 står still på runt 25 000 (mätarna har stannat haha) och har stått still iaf sen förra året om inte längre...

Mammas Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -14 som haft 1 ägare: 7 200 mil
Pappas Volvo 740 GL -90 som haft 4 ägare: 10 250 mil
Min Volvo 850 2.5 SE -96 som haft 4 ägare: ca. 24 000 mil (dock har mätaren stannat på 22 972 mil...)

Edit: Ser nu att tråden visst var rätt gammal :o

Jag funderar på att köpa mig en SUV men den ska vara begagnad. Sitter och kollar runt på annonser och tänker lite på hur långt en bil ska ha gått för att ha gått långt sas. Vad säger ni? Hur långt har era gått? Vilket märke?

Min Audi A6 från -96 har rullat 27500 mil, men då hade han ett lättsamt liv hos min morfar i början + att jag enbart kört sommartid senaste åren. Men nu är kamremmen bytt och han kommer få jobba hårt framöver.

Min Ford Fiesta från -09 har gått 7700 mil, han hade bara körts lite stadskörning innan han blev pendlarbil hos mig. Tror han hade gått 3900 mil när jag köpte i oktober -14, nu ska han säljas på torsdag (snyft).

Min förra bil, en saab 9000 -97, hann slå om och gick drygt 39 000 mil innan motorn plötsligt rasade. Tycker det är myycket, men ser att det inte är det mesta här :D (vet ju att saab och volvo i allmänhet är mångmilare). Köpte den lite hastigt och lustigt för att ha en bil att köra med efter att jag hade krockat med min gamla golf och iväntan på om de skulle dra körkortet eller ej (gjordes inte) så ville jag inte lägga alltför många tusenlappar på en bil, detta var hösten -13 och den var rostig och hade redan då gått drygt 34 000.

Samma kväll den rasade lyckades jag köpa en annan saab i stan; en 900 -97a men hade inte slagit om på 20 000 mil ännu. Hur fräsch och fin som helst och mycket välvårdad! Nu har den passerat 21 000 och jag hoppas min fina gamla pärla rullar länge till! Dock borde jag eg. vara mer noggrann med att tvätta den då den hade en pytteliten rostfläck bara när jag köpte den (som växt lite. Måste måste måste). Jag brukar också undvika bilar som rullat mer än 20-25 000 mil....

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Fordon Jag skulle vilja ha ett annat nackstöd på min bil för det som finns passar inte min rygg. För mig som har ryggproblem skjuter mitt...
Svar
18
· Visningar
828
Senast: Seaside
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
519
Senast: Windy
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 044
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix