M
Mariika
Sv: Hur långt får jag gå för att freda mig och min hund?
Jag satt själv och funderade på frågan hur jag ska tolka lagen, dvs vem som bär ansvaret. Av den anledningen kontaktade jag en av SKK:s juridiska ombud och diskuterade frågan med henne. Hon menade att lagen skall tolkas på sådant vis att den hund som hugger först är den vars ägare som bär ansvaret, detta oavsett koppel. GIVETVIS kan situationen te sig annorlunda om den attackerande hunden tidigare påvisat extrem aggressivitet och det finns polisanmälningar på det, dvs dokumenterade händelser som påvisar ägarens oförstånd att hålla hund. Jag svarade däremot utifrån ditt första inlägg och då upplevde jag inte situationen som så extrem som den nu ter sig vara.
Jag vill dock rekommendera dig att inte läsa Djurskyddsmyndighetens lagtolkningar, den myndigheten existerar inte idag. Bl a just av den anledningen att deras lagtolkningar inte går hand i hand med svensk lag. Dvs, deras lagtolkningar har i flera fall visat sig vara felaktiga. Titta hellre på jordbruksverket, som idag har det ansvar som djurskyddsmyndigheten hade under de få år som de existerade.
Och lagen om tillsyn över hundar som du länkade till är en upphävd lag, den nya kan du finna på www.notisum.se klicka sedan på sök därefter skriver til Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Då finner du den nu gällande. Tyvärr är det ofta så att Riksdagen inte är så bra med att rensa bort gamla lagar och det är lätt att falla in på dem.
Jag tror faktiskt inte riktigt på din tolkning av lagen.
OM olyckan varit framme i det fall jag beskrivit med vår hanhund, kan man lätt dra slutsatsen att händelsen ALDRIG kunnat inträffa om den andra hundägaren haft sitt djur i koppel. Jag kan då se att det KAN tänkas ses som vållande att ha hunden okopplad och inte under kontroll.
Saxat från http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=146
---
Måste jag koppla hunden?
Under tiden den 1 mars till den 20 augusti ska hundar inte springa lösa där det kan finnas vilt. Under resten av året ska hundar hållas under uppsikt och förhindaras från att driva eller förfölja vilt. Bestämmelserna ovan styrs av jaktlagen och innebär inte att hunden per automatik alltid måste vara kopplad. I praktiken är det dock få hundägare som kan uppnå lagens hårda krav utan att hunden hålls i koppel.
...
Aggressiva hundar
Hundar som visat benägenhet att bita människor eller andra djur får inte vara lösa utomhus, såvida de inte hålls inom ett område som är betryggande inhägnat och till vilket utomstående inte har tillträde.
---
Hunden ska ALLTID hållas under kontroll som vore den kopplad. Se översta klippet.
I vårt fall har det ju varit fråga om en känt hanhundsaggressiv hund (den blir inte hanhundsvänlig för att ägaren nekar till att den är hanhundsilsken, många är vi som kan intyga tillståndet i det här fallet!), varpå det nedre klippet är applicerbart.
Hittade f ö matnyttig länk till lag som jag just nu plöjer igenom... http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1943:459
Intressant klipp om ersättning:
---
6 § Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan.
---
Jag satt själv och funderade på frågan hur jag ska tolka lagen, dvs vem som bär ansvaret. Av den anledningen kontaktade jag en av SKK:s juridiska ombud och diskuterade frågan med henne. Hon menade att lagen skall tolkas på sådant vis att den hund som hugger först är den vars ägare som bär ansvaret, detta oavsett koppel. GIVETVIS kan situationen te sig annorlunda om den attackerande hunden tidigare påvisat extrem aggressivitet och det finns polisanmälningar på det, dvs dokumenterade händelser som påvisar ägarens oförstånd att hålla hund. Jag svarade däremot utifrån ditt första inlägg och då upplevde jag inte situationen som så extrem som den nu ter sig vara.
Jag vill dock rekommendera dig att inte läsa Djurskyddsmyndighetens lagtolkningar, den myndigheten existerar inte idag. Bl a just av den anledningen att deras lagtolkningar inte går hand i hand med svensk lag. Dvs, deras lagtolkningar har i flera fall visat sig vara felaktiga. Titta hellre på jordbruksverket, som idag har det ansvar som djurskyddsmyndigheten hade under de få år som de existerade.
Och lagen om tillsyn över hundar som du länkade till är en upphävd lag, den nya kan du finna på www.notisum.se klicka sedan på sök därefter skriver til Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Då finner du den nu gällande. Tyvärr är det ofta så att Riksdagen inte är så bra med att rensa bort gamla lagar och det är lätt att falla in på dem.