Hur långt får jag gå för att freda mig och min hund?

Lovisaleonora

Trådstartare
För tredje gången på hyfsat kort tid har jag och tiken blivit attackerade av lös hund under vår promenad.

Vi bor på landet och förlägger promenaderna till grusvägar. Jag har min hund kopplad större delen av tiden, de gånger hon är lös är det under hård uppsikt och stor dicplin. Under dessa kopplade promenader har vi alltså blivit attackerade.

Jag vet att bägge våra hundar är aggressiva mot andra hundar som stormar oss, och de är därför kopplade och under kontroll. Men när vi blir attackerade - hur långt får jag gå för att freda oss? Får jag ha ihjäl hunden som anfaller om det behövs?

Behöver jag säga att jag är hjärtligt trött på trasiga kläder, sönderbitna fingrar och hispig hund när jag faktiskt tar min del av hundägaransvaret?

Sv: Hur långt får jag gå för att freda mig och min hund?

Jag är skitdålig på det här med lag och rätt..men visst finns det nödvärn?

Den går ju att tolka på olika sätt..jag skulle tolka den som så att jag inte ska behöva gå som en söndersliten trasa utan att få försvara mig och min hund..jo,kanske en gång,men inte flertalet gånger!

Ta ett ridspö med dig,och klappa på,du har ju inte haft ihjäl hunden då..ännu!

Jag själv skulle bli galen att flertal gånger bli påhoppad av en och samma hund,till slut hade bägaren runnit över,och mycket av för att ägaren ej lyssnar!

Senast ändrad:

Svaret är som vanligt, så lite som möjligt men så mycket som behövs. :)

Om du verkligen behöver slå ihjäl hunden för att inte din egen ska döden dö eller du själv bli svårt skadad är det säkert OK. Men inte "bara för att". Koppla upp hunden och ta den till polisen!
Om din hund klarar biffen, varför inte låta den sköta det hela själv?

Effektivast är antagligen att lämna en rejäl räkning till hundägaren, täckandes dina omkostnar plus sveda och värk osv. Inget annat alternativ för att komma tillrätta med den här typen av puckon är så effektivt, som när dom måste öppna plånboken.

LIA

Nej, plånboksalternativet är nog det vettigaste.

Jag har starkt övervägt att låta mina djur ta hand om saken, jag vet att det hela är över på rätt kort tid, men det känns inte som ett bra alternativ att de ska bli skarpare än de redan är. De markerar inte, de hugger för att döda direkt... (en föregångare till dessa fick ju ta och tugga på inbrottstjuv och efter den vändan var det svårt att hantera hunden som annat än dödligt vapen)

Seden kommer ju den juridiska biten. Vad händer om min kopplade hund äter upp en lös hund? Om jag inte missminner mig har jag ansvar för min hund ÄVEN när den är kopplad och käkar upp en lös våldsverkare.

Inte mer våld än vad sittuationen kräver. Men man kan göra polisanmälan och då utreds det om hundägarna varit/är oansvarliga. Vilket dom uppenbarligen är. Inget du skall godta att hundar som är lösa hoppar på dig och din hund när ni är ute på promenad.
Du har din hund under kontroll om/när den är lös samt harden kopplad. Så en kontakt med "lagens långa arm" är vad jag hade gjort.

Effektivast är antagligen att lämna en rejäl räkning till hundägaren, täckandes dina omkostnar plus sveda och värk osv.

Det är nog det bäst alternativet enligt mig med :D
Låt det gå via konofogden så har de inget annat val en att betala.
En vän till mig har gett en räkning på 10 000 kr till den fodervärd
som lät hennes häst svälta i flera månader, och konstnaden täcker
all veterinärvård, stulna saker, och som "plåster på såren" för hästens
(och ägarens) lidande.
Det är visserligen inte samma sak, men iallafall, det är ett bra alternativ! :grin:

Och vad gäller dig och rätten att försvara din hund, så har jag ingen aning. Men mina hundars säkerhet går före allt annat, och jag skulle förmodligen ha ihjäl den om det Verkligen behövdes.
Vi har en schäfertik i trappen som försökt döda min Jack Russell (och som attackerar Genom balkongräcket när det går förbi en hund), och om det händer igen kommer både hund och ägare att få veta att de lever.. :mad:
Men kontakta polisen först, och se vad de har att säga om saken.
Det är trots allt ägarens fel och inte hundens, även om det är den som biter.. :)

Lycka till!

Vet av tråkig erfarenhet att just polisen är rätt verkningslöst här. De utreder inte ens, utan nöjer sig med att berätta att det får man ta - lösa hundar - när man bor på landet.

Jag kommer absolut att anmäla fortsättningsvis, då finns det i alla fall ett underlag när jag stämmer vid senare tillfälle *trött*

Förra gången hanhunden blev attackerad bedyrade ägaren att det ALDRIG hänt innan. Sedan kommer det fram att hunden är notoriskt hanhundsilsken och har bitit både hundar och andra människor och jagat ryttare (till häst givetvis!) tidigare. Den gången blev jag huggen i lillfingret och den leden kommer aldrig att återhämta sig.

Det är nog det bäst alternativet enligt mig med :D
Låt det gå via konofogden så har de inget annat val en att betala.
Det är inte så det går till, om man vet vem som äger hundarna så kontaktar man dem o ber om upplysningar om deras hemförsäkring, sen skickar man kravet till bolaget. de gör skäliga utbetalningar o kräver hundägaren på dennes självrisk.
Har ingen skada inträffat som kräver veterinärvård så har man ingen ekonomisk kompensation att vänta.
Däremot bör dessa tillfällen polisanmälas då det kan leda till koppel o munkorgstvång på hundarna.

Visst kan jag begära ersättning för förstörda kläder! Nu är det inte det som är frågan i det här fallet, jag är i mitt yrke bra på att driva in pengar om det skulle behövas.

Frågan var om jag ska uppgradera till lemlästare av hund.

Visst kan jag begära ersättning för förstörda kläder! Nu är det inte det som är frågan i det här fallet, jag är i mitt yrke bra på att driva in pengar om det skulle behövas.

Frågan var om jag ska uppgradera till lemlästare av hund.
Självklart, var lite för snabb där.

mvh

Ingen fara, jag vet själv hur effektivt det är att begära pengar när det händer något och man vill påvisa att det faktiskt är någons ansvar.

Jag hade dock helt klart ställt fakturan/kravet till hundägaren, om de vill göra upp utom försäkringen är det upp till dem. Vill de blanda in försäkringsbolaget, fine by me.

Rottweiler (vad det skulle ha för betydelse för den juridiska bedömningen?).

Jo, det gäller ju att ens egna jyckar kan hantera både situation och framtiden.

Seden kommer ju den juridiska biten. Vad händer om min kopplade hund äter upp en lös hund? Om jag inte missminner mig har jag ansvar för min hund ÄVEN när den är kopplad och käkar upp en lös våldsverkare.
Kan inte se några problem därvidlag. Hunden måste ju få försvara sig, du har säkert gjort vad du kunnat för att mota bort angriparen, men när den ändå flyger på din hund så ...
Alla har ansvar för sina hundar, men i det här fallet så kan jag inte se hur du skulle kunna läggas till last.

LIA

Jag VET inte, men jag skulle tro att det är som vid andra hotbilder, ungefär. Man får försvara sig så mycket som behövs, men inte mer än situationen kräver. Och om man försvarar sig ska man vara beredd på att den andre hundägaren kanske tyckte att man tog i för mycket och anmäler en. Det är då man måste kunna visa att man inte tog i i överkant. Att ta med sig ett ridspö skulle väl kunna ses som en "planering i uppläxning av hund", vilket nog inte ser bra ut om den andre anmäler?

ALLA har ansvar för sin egen hund, så även du. Om din hund skulle slita den andre i stycken blir du precis lika ansvarig som om den andre om dens hund slitit din hund i stycken, tror jag? INGEN hund får slita en annan hund i stycken, oavsett provokationen.

Som jag började, jag VET inte, men detta är vad jag kommer fram till om jag sätter ihop den information jag har från olika håll. Det kan också vara på ett helt annat sätt. Om jag var du skulle jag ställa frågan till Polisen, ditt försäkringsbolag eller annan juridiskt sakkunnig.

Och anmäla varje gång det händer. Ta namn och nummer av ägaren (följa efter hela vägen till bilen/hem till huset om nöden tvingade mig). Samla historik så att det den dagen det händer något riktigt illa finns en dokumentation.

/Syrsa

Eftersom hundarna räknas som din egendom har du rätt att försvara dem och ja, t o m döda den andra hunden i extremfall, enligt lagen om nödrätt i brottsbalkens 24 kapitel(ej att förväxla med nödvärn).

Men det är viktigt att påpeka att handlingen måste vara försvarlig i förhållande till värdet av det du skyddar, nödrätten är tänkt att användas restriktivt. Så fort faran inte längre är överhängande, d v s så fort angreppet avbryts i ditt fall försvinner också din rätt att med våld skydda dina hundar. Dock är faktiskt just det fallet att någons djur anfaller ett exempel som brukar tas upp på när nödrätten kan göras gällande.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 338
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 487
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka