Hur långt får chefen gå?

beppe

Trådstartare
Nu har chefen bestämt att vi jobbar i region syd. I region syd finns fyra kontor. Om man är sjuk ska man sjukanmäla sig mellan 7:00 - 7:15. Arbetstiden börjar 7:30. Man har ett schema där man är placerad på sitt "hemma" kontor. Men om ett eller flera kontor blir kort om personal kan man bli omplacerad. Inte så kul om man kommit fram till det ursprungliga kontoret eller sitter på bussen och måste vända om med kort varsel där det saknas personal. Man är tvingad till detta förutom chefens favoriter. Ibland tycker chefen man ska ta taxi som man får betala själv och får sedan lämna in kvittot till lönekontoret. Vilket innebär att man får ligga ute med pengarna i värsta fall 2 - 3 månader. Hur är det på andra arbetsplatser? Får det gå till såhär?

Låter galet med så kort framförhållning. Och ni borde väl ha vikarier att ringa in? Om ordinarie personal förflyttas till annat ställe lär det ju bli kort om folk på nästa plats? :confused:
Kontakta facket.
Dom har några som jobbar på timme men dom studerar och kan bara på lov och semestrar. Man får försöka pussla när någon flyttas. Jobba snabbare eftersom "verksamheten är sådan" som chefen säker. Folk går in i väggen.

Nu har chefen bestämt att vi jobbar i region syd. I region syd finns fyra kontor. Om man är sjuk ska man sjukanmäla sig mellan 7:00 - 7:15. Arbetstiden börjar 7:30. Man har ett schema där man är placerad på sitt "hemma" kontor. Men om ett eller flera kontor blir kort om personal kan man bli omplacerad. Inte så kul om man kommit fram till det ursprungliga kontoret eller sitter på bussen och måste vända om med kort varsel där det saknas personal. Man är tvingad till detta förutom chefens favoriter. Ibland tycker chefen man ska ta taxi som man får betala själv och får sedan lämna in kvittot till lönekontoret. Vilket innebär att man får ligga ute med pengarna i värsta fall 2 - 3 månader. Hur är det på andra arbetsplatser? Får det gå till såhär?
Om jag hade blivit ombedd att sitta på ett annat kontor när jag redan var på plats eller att den förändrade resrutten vid så kort varsel innebär att jag inte kan börja min arbetstid i tid enligt vad min påbörjade och tilltänkta rutt tillåtit hade jag sett till att jag får betalt för alla timmar ändå. Får jag betalt så är det upp till arbetsplatsen om de tycker det är rimligt att betala för en att resa mellan kontoren. Taxi hade jag nog inte lagt ut för mer än typ någon enstaka gång och beroende på vad för belopp vi pratar om. Är det återkommande hade jag krävt att jobbet löser betalningen på annat sätt. Annars hade jag nog sett mig om efter nytt jobb.

Vad säger chefen om du helt enkelt säger nej till att åka till annat kontor? Vad säger facket om det hela?

Det låter delvis lite som på mitt brevbärjobb, där kan det ibland bli att man, när arbetsdagen börjat, får frågan om att åka till annat kontor för att jobba där istället pga personalbrist. Men då går det att säga nej och säger man ja så får man såklart betalt för hela dagen som vanligt. De frågar inte heller personer som de vet att inte tar bil till jobbet (inte när arbetdagen redan startat).

Att behöva sjukanmäla sig så tidigt som möjligt för att underlätta för övrig personal att få dagen att gå ihop ser jag inget konstigt med, men såklart går det att bli sjuk/skadad när som helst. Det är nog ingen som skulle säga något illa om man tex råkade ut för en trafikolycka i sista korsningen på väg till jobbet och pga det sjukanmälde sig precis när arbetdagen börjat. Däremot om man vet redan på lördagen att man är för sjuk för att jobba på måndagen och inte hör av sig förrän sent på måndagen om det, då blir det väl viss irritation hos folk, just för att det ställer till det för andra.

Utöver taxin så ja, jag har haft jobb där du kan bli flyttad på pga kort om folk.
Tillexempel var när jag jobbade som lokalvårdare på HSB så kunde jag bli skickad till andra ställen vid kort om folk.

Jobb jag har haft där det inte varit att en får byta arbetsplats vid kort om folk är när det inte finns fler ställen i landet eller som nuvarande när den andra arbetsplatsen som ligger över 30 mil bort.

Vad står det i ditt anställningsavtal. Är du placerad på en viss ort eller är det ospecificerat? står det att arbete på annan ort kan förekomma?
Utlägg är det ganska vanligt att man lämnar in kvitton för, men 2-3 månader känns inte acceptabelt. Vi får utbetalningen max 2 veckor efter att vi lämnat in utläggsrapporten. Då kan man ha ett kreditkort utan avgift för utläggen men det funkar ju inte om det tar så länge att få tillbaka pengarna. Vi gör utlägg för allt utom flyg så både hotell och mat vid resor lägger vi ut för själva.

Alltså om du får besked på att du ska ta dig till en annan arbetsplats så ska du 1) ha betalt även för restiden dit och 2) arbetsgivaren ska ordna så du tar dig dit. Avtal men taxi är ju ett sätt, kreditkort ett annat. Men arbetstagaren ska inte behöva låna ut sina privata pengar till arbetsgivaren!

Alltså om du får besked på att du ska ta dig till en annan arbetsplats så ska du 1) ha betalt även för restiden dit och 2) arbetsgivaren ska ordna så du tar dig dit. Avtal men taxi är ju ett sätt, kreditkort ett annat. Men arbetstagaren ska inte behöva låna ut sina privata pengar till arbetsgivaren!

Särskilt inte om det är återkommande och som chefen uttrycker en del av verksamheten. Enklast vore att fixa fakturering hos ett större taxibolag så är saken biff.

Hos oss får man välja om man vill ha ett företagskort eller om man vill ha ett kreditkort med privat betalningsansvar (dvs man redovisar utgifter och får pengar innan faktura ska betalas) som AG betalar årsavgift för. Man kan också välja att få ut förskott men det är omständligt och måste till sin natur vara planerat. Jag har valt att ha privat betalningsansvar eftersom man då får använda kortet även för privata inköp.

Att lägga ut pengar och behöva vänta 2-3 månader på att få tillbaka är absolut inte acceptabelt som en rutin.

Vad står det i ditt anställningsavtal. Är du placerad på en viss ort eller är det ospecificerat? står det att arbete på annan ort kan förekomma?
Utlägg är det ganska vanligt att man lämnar in kvitton för, men 2-3 månader känns inte acceptabelt. Vi får utbetalningen max 2 veckor efter att vi lämnat in utläggsrapporten. Då kan man ha ett kreditkort utan avgift för utläggen men det funkar ju inte om det tar så länge att få tillbaka pengarna. Vi gör utlägg för allt utom flyg så både hotell och mat vid resor lägger vi ut för själva.
Måste du ha utrymme i din budget för detta eller får ni själva stå för kreditkort? Hur resonerar arbetsgivaren om dina privata pengar inte räcker till utgifter som du har i tjänsten?

Låter ganska mycket som att vara kommunalt anställd inom vården.
Vi kan bli skickade till samtliga enheter i kommunen samma dag. Är några mil mellan vissa.
Dock försöker planerarna tänka till vem de skickar. Tex någon som trivs på andra enheten eller gynnas i form av avstånd till bostad osv.
Går det så får man ta en jobbil.

Men är det verkligen så? Det måste ju bero på vad som står i kontraktet och vad man jobbat med.

Om jag har utlägg i arbetet så lämnar jag in kvitton till löneansvarig samt redovisar i tidrapporteringssystemet. Pengarna får jag tillsammans med lön. Har jag utgiften de sista dagarna i månaden kan det släpa till nästkommande lön.

Hotell flyg och liknande har bokats genom företaget. Så för sådant har jag ej legat ute med pengar.

Måste du ha utrymme i din budget för detta eller får ni själva stå för kreditkort? Hur resonerar arbetsgivaren om dina privata pengar inte räcker till utgifter som du har i tjänsten?
Jag har ett eget privat kreditkort utan avgift så för mig funkar det bra, har aldrig hamnat i att maxa det. Jag vet att när vi hade kontor i Bucharest och de skulle åka till London som ju är extremt dyrt med en Rumänsk lönenivå fick de utbetalningar för utläggen i förväg. Tidigare arbetsgivare har betalt årsavgiften för ett personligt kreditkort, och jag tycker själv det absolut är smidigast.

Jag har ett eget privat kreditkort utan avgift så för mig funkar det bra, har aldrig hamnat i att maxa det.
Så det är ok att bara de som får skaffa kreditkort skall kunna jobba på företaget? Jag vet en gång svågern jobbarkompis stod vid macken och skulle tanka lastbilen och företagskortet inte gick att använda av nån anledning. Han fick ta sitt privata tankkort.

Så det är ok att bara de som får skaffa kreditkort skall kunna jobba på företaget? Jag vet en gång svågern jobbarkompis stod vid macken och skulle tanka lastbilen och företagskortet inte gick att använda av nån anledning. Han fick ta sitt privata tankkort.
Var har jag skrivit det att bara folk med kreditkort ska få jobba? Jag har skrivit att det funkar för mig. Det är långt ifrån alla som reser och som det står längre ner som du valt att inte citera så har jag ett exempel på de som inte haft den möjligheten fått utbetalningar för att kunna betala.

Var har jag skrivit det att bara folk med kreditkort ska få jobba? Jag har skrivit att det funkar för mig. Det är långt ifrån alla som reser och som det står längre ner som du valt att inte citera så har jag ett exempel på de som inte haft den möjligheten fått utbetalningar för att kunna betala.
Det spelar ju ingen roll om jag har kreditkort skulle aldrig komma på tanken att ligga ute med pengar för att jobba.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 226
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 854
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 155
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Tanken har dels funnits i huvudet ett tag, och dels väcktes den igen nu av tråden om sambo som inte söker jobb. Ni som jobbar inom...
2
Svar
20
· Visningar
2 475
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar