Hur långt är ok att åka?

Fideli

Trådstartare
Hur långt tycker ni att det är ok att åka med en häst för en dags tävling? Om man tänker att hästen ska gå en klass på fm, sedan får stå i box ett par timmar och sedan gå en klass till på em och sedan åka transport hem igen. Givetvis med en häst som är van att åka och inte blir stressad i transporten.

Sv: Hur långt är ok att åka?

Nu har jag aldrig box på tävlingsplatsen om det inte är 2-dagars, så hästen får stå i transporten emellan.

Men jag försöker hålla mig inom;

10 mil för hopp och dressyrtävlingar, åker dock runt 15 mil om det är en tävlingsplats jag tycker är bra och som brukar ha bra arrangemang.

25 mil för fälttävlan, kan åka uppåt 30 mil men helst inte mer. Här beror det mycket på tävlingens storlek också och hur höga klasser det är. Är det bara debutant med unghästar så försöker jag åka till de tävligarna som ligger närmast (snarare 10-15 mil) först.

Riktlinjerna har jag snarare för att jag vill hålla körkostnaderna nere än för hästarna. De skulle nog gladligen åka längre men det blir så jävla dyrt, och sedan måste man ha någon form av krav när man letar tävlingar och sätter ihop tävlingsterminen.

Är det total åksträcka eller enkel resa? Är det alltså 10 mil från dig till tävlingsplatsen (vid hopp/dressyr), eller 5 mil till tävlingsplatsen?

Som längst har jag åkt ca 22 mil enkel resa, det går bra om man har en häst som är väldigt lugn o transporten och inte stressar runt på tävlingsplatsen utan kan slappna av ordentligt. Men jag åker inte längre än så om jag måste åka samma morgon, både för att jag tkr att det är för långt att åka när hästarna ska prestera, men också för att det tar så lång tid :P

Men det tycker jag också beror på hur långt man brukar åka när man tävlar. Där jag bor så åker vi vanligtvis 20 mil enkel resa för att tävla och hästarna blir vana vid det, jag skulle inte åka 20 mil för en 1dags tävling om vi vanligtvis inte åker så långt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Celinehenn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka