Hur långt åker ni varje dag till er häst?

Sv: Hur långt åker ni varje dag till er häst?

KL

Vad många det är som har så korta restider! Låter superlyxigt.

Jag har 1 tim och 10 min dörr till dörr enkel väg med tunnelbana och buss, har inget körkort så jag tänker aldrig i km eller mil utan i hur lång tid det tar. Hade jag haft egen häst hade det kanske varit rätt jobbigt, förvisso. Nu är jag ute 3 dagar i veckan (medryttare). Jag är uppvuxen med att det tar tid, runt en timme, att ta sig till stallet och har aldrig sett några problem med det. Jag fick förvisso aldrig skjuts av föräldrar el liknande utan det var bussar och promenader som gällde :)

Vet inte hur långt jag åker, 15 eller 20 km tror jag. Åker kollektivt och får promenera 1-2 kilometer från buss till stall. Allt som allt tar det ungefär 70 minuter enkel väg, det är klart att det är drygt ibland men det känns ändå helt okej.

På nåt sätt känns det väl ok att åka nån timma för att själv åka och rida (och lika mkt hem) Men att köra sin tonåring till sin häst, åka hem tillbaka för att nån timma senare åka tillbaka och hämta igen är ju absurt. Andra alternativet är ju att köra dit, vänta de där 2 timmarna och sen då köra tillbaka. Men dit går ju då typ 4 timmar per kväll!! Med tanke på att man då hemma har ett hus, resten av familjen , egen möjlig hobby så känns det nog nästan omöjligt. Accepterar man då närstallet istället (8km), dit tjejen kan ta bussen, men hästen bara får gå ute 4 timmar om dagen, manegeunderlaget är dåligt och en del andra saker som man är missnöjd med.... Det finns så mkt bättere stall om man kan åka 2 mil bort. Men dit går inga bussar och tjejen kan inte köra bil. Suck.

Jag har 8 km till stallet och det går relativt många bussar. Annars går det att cykla också :)

Kan inte dottern åka moped?

Jag har bara ca 3 km till stallet, men en massa uppför och nedför genom skogen varav flera lååååååånga uppförsbackar (tror inte vägen är plan en enda meter faktiskt så jag hade dött om jag försökte cykla dit, hehe ;) ), så kör bil.
Ev att jag cyklar till sommaren.

Moped tycker jag var ett bra tips :)

*KL*

Har ca 20 sekunder till stallet då det står på gården:laugh:. Dock är ju nackdelen att man måste sköta precis ALLT när man har eget stall:)

Nej inte skulle jag vilja skjutsa så långt som du gör, speciellt inte med nuvarande bensinkostnad. Det blir ju nästan 8 mil om dagen á ca 14.30 kr/mil !!!! Bara bensinkostnaden blir ju jättestor då !!!
Men å andra sidan finns inget stall närmare så har man ju inget val, men annars skulle jag föredra att ställa hästen närmare.
Finns det ingen i stallet som hon/han kan samåka med ?
Skulle jag ha en häst uppstallad så långt bort vet jag inte om jag skulle orka åka varje dag.
Har man däremot ngn man litar på som kan hjälpa en, så kan det ju kanske gå att lösa.

Nu har jag knappt 6 km till stallet, på bra väg (nästan hela vägen är 70-väg). :)

Kl.

Jag har 2 km :) nära o bra, fast förut var det ännu närmare, tror det var 50 meter :P Men sen flyttade vi till ett annat hus och då blev det så långt till gamla stallet.
Ska göra om gamla ladugårn till stall nån gång i framtiden, och då blir det precis bredvid huset :D

jag har ca 15-20 m till stallet :) med det ligger inte på våran gård, utan på grannens ;)

Jag har 4.5 miles. Det går fint att cykla förutom när det snöar. Härlig uppvärmning inför ridpassen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka