Hur långt åker ni varje dag till er häst?

Harbor

Trådstartare
Funderar på att byta stall. problemet är bara att alla bra stall är så himla långt borta. Ca 17-25km. Eftersom jag då har en tonåring som behöver både skjutsas dit och hem, och det inte går bussar dit så blir det ju ett himla kuskandes, dit går tid, bensin och bilen samlar kilometrar så att den är slut efter några år. Hur gör ni andra?

Sv: Hur långt åker ni varje dag till er häst?

jag har ca 1 mil till stallet men jag kan åka dit med buss ibland. Slutar jag senare åker jag till farmors jobb (farmor som skjutsar).

Edit: Jag flyttar snart tillbaka till stallet jag stog i tidigare och då har jag ca 3,5-4 km. Då åkte jag moppe men mitt tålamod för 25km/h håller inte och jag vill inte riskera körkort så jag ska börja cykla

Senast ändrad:

Jag åker ca 3 mil enkel resa till stallet och tycker att det är lite långt men det är svårt att få tag på bra stall (eller hagar egentligen) nära mig. Bil är ett måste för min del, dock kan jag ju köra själv.

Tonåringen kanske kan köra moppe? :)

Jag har haft både nära, 6 min bilväg, och så långt som 2,5 mil till stall jag stått i genom åren, och jag har konstaterat att tänka mig jäkligt noga för nästa gång jag överväger ett stall långt bort.
Ju längre bort, desto mer av planering och "evenemang" blir det av tiden i stallet. Man blir låst för man kan inte heller åka dit mer än just den gången man MÅSTE dit typ.

Jag har haft hästen nära jobbet en period också, då stod den 2,5 mil bort, men 5 km från jobbet och man passerade på vägen. Tänkte att det skulle vara kanon och det var det också - alla dagar man jobbade, men när man var ledig, för att inte tala om sjuk, var det apjobbigt.

Jag har de senaste åren haft hästen i stall som ligger 10 min bilväg bort från där jag bor, dock i motsatt riktning från jobbet som ligger 3 mil i motsatta riktningen. det är helt underbart och uppväger STORT att hästen är så nära hemmet. När man är klar för dagen är man strax hemma. och kniper det kan man åka ut en morgon innan jobbet, sen tillbaks igen på kvällen för att bara rida. samma sak på helgerna - har man utsläpp men är morgontrött och inte orkar rida då, åker man bort och släpper ut, gör iordning allt och sen hem och äter frukost och piggnar till, gör annat under dagen och sen tillbaks 10 min resväg och rider sen när det passar.
för att inte tala om när hästen är sjuk, behöver medicineras eller stått i sjukhage och behöver ledas några gånger om dagen tex. då MÅSTE man ha nära för att orka med.

det är mina erfarenheter. Min måttstock är att det ska vara ROLIGT att åka till stallet, inte ett projekt. så tänk över noga vad som verkligen passar dig och hur det kommer se ut i realiteten.

Till ett "bra" stall kan jag tänka mig en lite längre resväg. T.ex, har stallet direkt tillgång till ridhus slipper jag ju traila iväg mitt i vintern för att få bra underlag. Bra stall kan ju även vara stora hagar, lång utevistelse eller hur man nu prioriterar.

Jag tittar inte bara på faktiskt avstånd i kilometer/mil till stallet utan även på vilken typ av väg det är: liten snirklig grusväg som kanske inte plogas så hurtigt på vintern eller större "90-väg"?

Avstånd till stallet för mig mäter jag helst i restid. Jag har i dagsläget 12 minuter enkel resa i bil till stallet. Förra stallet hade en resväg på cirka 15-20 minuter i restid i en riktning. Båda stallen ligger på samma avstånd från mitt hem, men till nuvarande stallet med kortare restid är det motorväg.

Om det känns jobbigt att skjutsa varje dag, kanske kan det finnas någon i nya stallet att samåka med? Turas om att köra olika dagar?

Kan lägga till att min maximala restid är 20 min till stallet, allra helst max 15 minuter. Och det gäller alltså när/omjag letar nytt stall, nu har jag ju ännu kortare restid.

Senast ändrad:

Nu har jag ca 6km till stallet och det är sååå skönt tar typ 6-7 min att köra dit :)
Perfekt om man ibland behöver åka ut 2 ggr då tar det varken speciellt lång tid och jag blir inte ruinerad över att åka ut flera ggr heller.
Nu kan jag åka ut en gång extra till stallet bara för att pussa och titta på min älskade häst :)

Tidigare har jag haft 1,3 mil, 2mil och ca 4 mil.
Det gick det med men man åker inte gärna mer än max 1 gång om dagen till stallet då.
Det stallet som låg 1,3mil bort var helt underbart så det vägde upp att det låg lite långt borta :)
De andra ställena var inga ställen som jag trivdes superbra på och då blev det såklart jobbigare att åka så långt.
Hade jag trivts lika bra där som i de övriga stallen hade det inte varit några problem med avståndet även om det är i längsta laget.

Har ca 10 meter just nu ;) haha. nej men otroligt skönt !!

Förr hade jag häst 3-3.5 km bort, cyklade varje dag i alla väder. Mamma har ingen bil så kunde inte skjutsa. Men tycker inte det var så farligt, tog ca 10 min att cykla. Dock jobbigt på vintrarna och när det blåser storm. Men man får bita ihop de dagar.

Jag har 1 mil till stallet och det tar 10 minuter att åka ungefär. Jätteskönt!

Jag körde moped när jag inte hade körkort och då hade jag minst 2.5 mil till stallet.

Nu har jag körkort och kör 3 mil till stallet. Både ponnyn och jag trivs mycket bra,
och det finns inga stall här i stockholm som är lika bra som där jag står. Så det är helt klart värt det.

Jag skulle inte kunna tänka mig att åka så långt till stallet, själv har jag nu 4km till stallet, flyttar om 2 veckor och har då 2km till stallet. Åker moped under den säsongen, mor & far skjutsar vintertid.

Jag har 18 km till stallet där jag har hästen jag tränar och rider, men det är ett riktigt bra stall, med paddock, ridhus, vinter/sommarhage och massor med ridvägar.

Förut hade jag 6 km och brukade cykla dit på 20-25 min (bor i världens backigaste stad) , nu blir det dock buss (och då promenad på 3,5 km) eller bil. Då jag inte har körkort är det ganska bökigt ibland så jag är glad att jag inte har hästen varje dag :p

Senast ändrad:

Jag har 13 km till stallet hemifrån. Jobbar i grann staden och därifrån är det nog ca 3 mil. Det är i längsta laget och det blir mycket åkande MEN jag står i världens bästa stall med världens bästa människor så jag kommer inte flytta på läänge! :)

Det tar en 22 minuter för mig att köra kanske.. lite väl långt kan jag tycka men det finns knappt närmare stall än så. Var ganska segt i somras när hästen skulle ha medicin två gånger dagligen och gå på små promenader :p Innan jag hade körkort skjutsade mamma och pappa :love:

Jag jobbpendlar, så jag åker inte ut till mina hästar varje dag. :p Har 1,5 mil till den ena hästen och något längre till den andra. I vinter har plogningen dessutom varit fruktansvärt dålig, så jag kommer inte köra bil vintertid i fortsättningen. Istället blir det buss och bara helgbesök. :grin:

Jag hade tidigare 3,5 mil till min unghäst, det var ganska drygt att åka men då var det ju sällan jag gjorde annat än borstade och pussade. Mest bara helger också.

Drömmer fortfarande om när jag hade häst på egen gård, men jag förtränger gärna allt extra jobb som blev. :angel:

jag har 3,7mil enkel resa!:/
Ingen höjdare.. men det blev så i samband med att jag flyttade in hos PV och hästarna står på min pappas gård! så dom står ju där typ gratis därför väger det upp att flytta dom hit där det kostar 2000 för spån och utsläpp på schema, per häst och jag har två stycken så blir ändå billigare att sitta och åka! plus att hästarna har jätte stora hagar och det hemma där som står nu! så hästarna har det jätte bra och jag måste inte pka varje dag då dom står på lösdrift och pappa kollar till dom!

Nuvarande stallet ligger 1,7 mil bort och tar 20min att köra till. Kör alltid bil dit. Känns inte så jobbigt för det är ett väldigt trevligt stall där jag trivs super.
Som längst har jag haft 3,5 mil enkel väg till stallet och då tog det ca 30 min att köra vid bra förhållanden (ca hälften av vägen var motorväg), vid dåliga förhållanden = eftermiddagstrafiken med köer (i göteborg) tog det 1 timme dit. Trevligt stall det med så det var värt det, bara jobbigt om man pga jobbet hamnade i köerna.

Har ca 3 mil från mig, och då åker jag buss. Ett byte och sen får jag hämtning sista biten. :) Innan stod jag i två stall som det tog 20 min att gå hemifrån mig till, men det är helt enkelt värt att stå 3 mil bort för att få allt jag och min häst vill ha.

Har ca 2 mil till min häst. Men då står han kvar hemma hos mamma och pappa. Så det är ändå värt att ha honom 2 mil bort och dessutom är mina föräldrar guld värda som ställer upp och hjälper mig så mycket med hästen :love::love:
Får se i framtiden om jag flyttar in honom till stan så jag kan ha närmare till stallet men just nu tillåter inte min ekonomi det

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka