Sv: Hur långt åker ni varje dag till er häst?
Jag har haft både nära, 6 min bilväg, och så långt som 2,5 mil till stall jag stått i genom åren, och jag har konstaterat att tänka mig jäkligt noga för nästa gång jag överväger ett stall långt bort.
Ju längre bort, desto mer av planering och "evenemang" blir det av tiden i stallet. Man blir låst för man kan inte heller åka dit mer än just den gången man MÅSTE dit typ.
Jag har haft hästen nära jobbet en period också, då stod den 2,5 mil bort, men 5 km från jobbet och man passerade på vägen. Tänkte att det skulle vara kanon och det var det också - alla dagar man jobbade, men när man var ledig, för att inte tala om sjuk, var det apjobbigt.
Jag har de senaste åren haft hästen i stall som ligger 10 min bilväg bort från där jag bor, dock i motsatt riktning från jobbet som ligger 3 mil i motsatta riktningen. det är helt underbart och uppväger STORT att hästen är så nära hemmet. När man är klar för dagen är man strax hemma. och kniper det kan man åka ut en morgon innan jobbet, sen tillbaks igen på kvällen för att bara rida. samma sak på helgerna - har man utsläpp men är morgontrött och inte orkar rida då, åker man bort och släpper ut, gör iordning allt och sen hem och äter frukost och piggnar till, gör annat under dagen och sen tillbaks 10 min resväg och rider sen när det passar.
för att inte tala om när hästen är sjuk, behöver medicineras eller stått i sjukhage och behöver ledas några gånger om dagen tex. då MÅSTE man ha nära för att orka med.
det är mina erfarenheter. Min måttstock är att det ska vara ROLIGT att åka till stallet, inte ett projekt. så tänk över noga vad som verkligen passar dig och hur det kommer se ut i realiteten.