Hur länge?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur lång tid(veckor, månader) badade ni era babys i vatten med olivolja? Fetheten/ flagnigheten från hårbotten hur fick ni bort den?

Sv: Hur länge?

Typ aldrig, de blir ju hala som ålar! :D Jag tog lite olja i hårbotten ett par timmar innan han skulle bada och gned in och det blev oftast bättre till nästa dag.

Ibland får Rasmus de ibland inte. Nu duschar han oftast och på babysimmet finns de ingen olja i vattnet ;)

Han är känslig mot mineraloljor så jag undviker de så mkt som möjligt.

Mot skorven smörjde jag med rapsolja efter badet, ordentligt, och skrapade sen loss skorvet för hand.

Alltså jag tvättade bort oljan sen med hans schampoo. Första veckorna tvättade jag utan någonting i vattnet, sedan hade jag ett par droppar babyshampoo i vattnet för hans fotsvett var :eek:. Nu har jag inget i vattnet utan tvättar honom med hans tvål och schampoo.

På BB sa de åt oss att bada med vatten som hade några droppar olivolja i sig och sedan ska de självtorka. Oljan har vi märkt är bra för henne, hon flagnar mindre, men olivoljan luktar inte så gott. Kan man använda annat istället som inte heller behöver sköljas av?

Sa de åt er att bada med olja i vattnet för att hon var torr, för att hon har skorv eller bara för att?

Man kan använda vilken olja som helst, mandelolja är jättemysig.

Mina barn har ALDRIG badat i vatten med olja i.
Rent vatten duger utmärkt.

Har den mjölkskorv i hårbotten ? För oss hjälpte inte olja, så vi använde Salsyvase. Gick bort nästan omgående då. Bada i olivolja har jag aldrig hört talas om :confused:

Inte just för torrheten eller skorv utan just med bara när vi badade så skulle vi använda helst lite olivolja i vattnet. Hennes hud har blivit bättre, det är just hårbotten som inte ser så festlig ut när hon har torkat.
De sa åt oss att bada henne 1-2 ggr / vecka så här.

Senast ändrad:

Mjölkskorv? :confused:
Hon ser flagnig ut i hårbotten eller vad man nu ska säga. Ser ut som gammalt fett som legat en stund. Men olivoljan har gjort underverk på resten av kroppen, där ser hon mycket bättre ut.

Ett slags mjällexsem spädbarn får. Det är ett kladdigt och gulbrunt lager av flagor/mjäll i hårbotten. Troligtvis är det det hon har. Prova salvan Salsyvase, den funkar jättebra.

Inte olivolja men badolja, det gör hon fortfarande och hon är snart 13 mån. Dessvärre har hon ärvt min Atopiska (tror det var så läkaren sa till mig en gång) hud som är väldigt torr och väldigt lätt bildar exem. Oljan gör att hon inte torkar ut lika lätt. Smörjer även med miniderm varje kväll.

Skorvet det brukade jag pilla bort lite då och då, använde inget speciellt till det.

Senast ändrad:

Har inte olja i vattnet.
Tycker han blir hal nog ändå.

Använde en spec kräm till skrovet köpt på apoteket.
Minns inte namnet på den nu dock

Jag använder kallpressad rapsolja från minimundus med lite lavendel i. Luktar jättegott och inga mineraler i! Man kan även köpa kallpressat i livsmedelsbutiken. Olivolja luktar som sagt och är tyvärr ofta utblandad med vanlig olja. Nu har jag riktig hemmagjord olivolja från kroatien hemma oxå men som sagt, det luktar ju...

Olivolja? Det har jag aldrig hört talas om att man skulle använda?

Jag använder ialla fall babyolja i badet fortfarande och William är 14 månader, fast jag funderar på att sluta för att han är flottig i håret 2 dagar efter bad, så jag får inte bada honom allt för ofta. Jag använder även något schampo/tvål från barnängen. Det gör att han inte blir riktigt lika flottig.

Såhär har jag badat honom sen har var ett par månader. Först hade jag dock barnängens oparfymerade barnolja. När han var något halvår hade jag tröttnat på den och började med parfymerad barnolja (tror det är natusans). Sen tröttnade jag som sagt på flottigheten i huvudet och lade till schampot också...

Emil fick ha olja rätt länge, var nog över 1.5 år. Han blev så hemskt torr i huden av enbart vatten och att tillsätta tvål eller liknande var inte att ens tänka på. Fast vi hade inte badolja utan olivolja ibland och ibland nån annan. Den bästa för hans torra hud är jojobaolja, helt överlägsen!

Jag brukar (brukade, när vi hade badkar...) bada mig själv i olivolja! Finns inget bättre för min torra hud. :)

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 896
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 163
Senast: Sassy
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar