Hur länge står hästen ute?

T

Tooveee

Om denna tråd ligger fel ber jag någon snäll moderator att flytta den. :bow:

Som överskriften lyder: Hur länge låter ni häst/-arna stå ute på dagarna?

Själv har jag låtit dom stå ute nu från 7.00 på morgonen till 19.00-20.00 på kvällen. :)

Sv: Hur länge står hästen ute?

Just nu har vi bara en häst som fortfarande vill gå in på nätterna och han står inne ungefär mellan 22 och 6.30, vilket innebär att han alltså är ute mellan halv sju och tio och de andra är dygnet runt.
Det är ungefär samma tider som de stått inne hela vintern när det varit fler än han som stått inne. Men då ska det tilläggas att de har tillgång till ligghall i hagen under vintern och även nu, dröjer nog ett tag till innan vi stänger den och firar sommaren...

Våra går ute 06-20 (tidigare vid riktigt skitväder) under vintern.

Nu går de ute dygnet runt, tas in om det regnar..

Till sommaren när bromsarna är som värst lär de stå inne på dagarna för att slippa odjuren.

I mitt stall har vi haft hästarna ute dygnet runt nu i nästan en vecka. De kommer in om det regnar. De får hö ute i hagen nu som jag ger dem inne på vintern.

Ute dygnet runt sedan förra veckan.

Våra hästar står ute från ca: 06.30 till 21.30 då står de vid grinden och vill in :) Vi släpper ut dom på sommarbete ungefär den 1 juni och då går de ute dygnet runt tills runt den 15 september.

KL
Vad skönt era hästar har det! Tyvärr är inte min ute så mycket än, det är sen jag flyttade till nytt ställe som allt har ändrats. När jag hade mitt eget stall gick dom ute mellan 06.00-21.30. Det trivdes han med som fisken i vattnet!

Men så är det inte längre tyvärr, men försöker få dom att släppa ut honom tidigare när inte jag har utsläpp, det är inte lätt för dom tror tydligen att hästarna vill ha sovmorgon men det är det sista min vill ha :devil:
Jag driver på, men tyvärr går dom just nu bara ute mellan 09.00 och 17.00, men det blir annat om jag har utsläpp/insläpp. Hoppas verkligen dom får gå ut längre snart, annars får jag faktiskt ta mig i kragen och se mig om... Tråkigt eftersom jag trivs i övrigt.

Men än tänker jag inte ge upp!

Nu går våra hästar ut mellan 06.30 och 07.30 (beroende på vem som släpper ut) och tas in mellan 20.00 och 21.00, lite beroende på väder och när man har tid/möjlighet att åka ut. Om det är riktigt, riktigt pissväder får de komma in vid fem-fodringen, men det har inte hänt sen i vintras.

Ska få frukost mellan 06.00 - 07.30 sen ut i hagen, kmr sen ofta in runt 6 och rids sen så brukar bli inne för natten 20-21...

KL
Vad skönt era hästar har det! Tyvärr är inte min ute så mycket än, det är sen jag flyttade till nytt ställe som allt har ändrats. När jag hade mitt eget stall gick dom ute mellan 06.00-21.30. Det trivdes han med som fisken i vattnet!

Men så är det inte längre tyvärr, men försöker få dom att släppa ut honom tidigare när inte jag har utsläpp, det är inte lätt för dom tror tydligen att hästarna vill ha sovmorgon men det är det sista min vill ha :devil:
Jag driver på, men tyvärr går dom just nu bara ute mellan 09.00 och 17.00, men det blir annat om jag har utsläpp/insläpp. Hoppas verkligen dom får gå ut längre snart, annars får jag faktiskt ta mig i kragen och se mig om... Tråkigt eftersom jag trivs i övrigt.

Men än tänker jag inte ge upp!

Så är det i "mitt" stall också(tyvär:cry:), utsläpp 8.00-9.00 och insläpp 16.00-18.00. För någon vecka sedan bestämde jag och två andra tjej oss för att ha våra hästarute till ca:21.00:laugh:. Nu har hon mååånga trivsel fläckar:D, roligt att veta att hon trivs(lite grann i alla fall;)).
//Farrebarre

Lösdrift nu, men sen vid stall blir det 06.30-22.00

Våra är ute på lösdrift året runt och de stormtrivs! Inne såklart vid riktigt dåligt väder eller så. Ligghallar givetvis och fri tillgång på grovfoder.

Hästarna går ut kl 6 och äter frukost. De kommer in när det börjar mörkna ca 20.

Skönt att du har någon med dig! Jag är helt ensam om att vilja ha ute hästen längre, verkar också tydligen livsfarligt att fodra hö i hagen på dagen men det går bra när man har bråttom på morgonen.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, hade gärna haft honom ute ensam men det vill inte min pålle. Då blir det ett jäkla liv :)

Har ni några jättebra argument att komma med? ;)

Ute dygnet runt sen snart en månad... kommer endast in om det är riktigt skitväder..

Våra går ute från 07-21, det vill säga in i samband med kvällsfodring. Tycker det är för kallt för att ha de ute dygnet runt än för luften är rätt rå fortfarande.

Nu när det är varmare och ljusare ute så står våra hästar utte från ca 7,00 till ca 20,30. Vid dåligare väder tas dom självklart in tidigare. lika så på vintern då det är mörkt och kallt.

Våra går ute 06.00-22.00, och har gjort hela vintern. Vid dåligt väder har de kommit in tidigare.

De släpps på bete om ca 3-4 veckor. Dvs om de förbannade elledningarna har blict nergrävda i sommarhagen då, annars får grävfirman f-n betala höt som vi måste köpa in extra. :cool:

från ca 6 till ca 20 :) nudå, går in tidigare på vintern och när det börjar bli varmare på natten går dom ute hela dygnet!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar