hur länge skrittar ni fram& av????

manpila

Trådstartare
Jaa som rubriken lyder, hur längen brukar ni skritta fram & av ett vanligt ridpass. Och hur länge rider ni,& hur gammal är era hästar:)???
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Jag brukar skritta fram i ca 15 minuter & skritta av lika länge, brukar gå med hästen när den skrittas av.
rider i ca 1 h 15 minuter (fast det varierar) & hästen är snart 8 år
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

jag skrittar fram typ 25-30 minuter med uppvärmning och lösgörande skrittar av 10 minuter uppsuttet och sen 10 minuter avsuttet :)
Hästen är 17 år :)
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Häst 1, 16 år.
Vid träning på bana skrittar jag fram ca 15-20 min utanför banan, sen börjar träningen (övriga gångarter osv.) inne på banan, rider då ca 30-45 min. Sen skrittar jag av 30-45 min (runda i skogen)

Häst 2, 7 år.
Skrittas varken fram eller av någonting att tala om. Eftersom själva ridpasset (på bana) består av nästan bara skritt.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Det är olika- det handlar ju helt om individen och vad man gör. Ett konditionspass ute kräver ju en helt annan nervarvning än om man tränar framdelsvändningar på ridbanan t.ex
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Skrittar inte fram alls mer än ngt varv runt banan. Travar o galopperar på lite halvlånga tyglar i minst tio minuter istället. Mycket mer effektiv sätt för min stora häst att komma igång o bli mjuk.
Avskrittning är jag dock noga med, minst 20 minuter för hand o aldrig runt, runt i ridhus/ridbana.
Hästen är 12 år, KWPN 175cm
 
Senast ändrad:
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Jaa som rubriken lyder, hur längen brukar ni skritta fram & av ett vanligt ridpass. Och hur länge rider ni,& hur gammal är era hästar:)???

Skrittar fram ca 5-10 min och skrittar av ungefär 15 min. Kan bli lite längre om hästen gått hårt. Skrittar fram längre om hästen kommer direkt från boxen. Lägger mer energi på att trava fram i god tid och avskrittning.
Rider ca 1-1½ timme.

Hästen är 6 år.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

skrittar fram för hand 10 min.
skrittar uppsuttet på kort tygel 5-20 min beroende på hur hästen känns för dagen.

skrittar av för hand runt 10 min beroende på vad vi gjort (är det skritt jobbpass på 20 min så skrittar vi inte av lika länge)

hästen är 19
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Framskrittning ca 5-10 min avsutttet och likadant vid avskrittningen. Våra pass består i dagsläget av mest skritt och kortare sträckor trav.

Hästen är en ridtravare på 9 år och 173 cm, inte mycket utbildad inom ridningen.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Vilka olika svar xp, det är ju så många som säger si o så när det gäller detta så det var därför jah tänke höra med er;) men 5 till 10 min är väl det vanligaste kanske:)
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

skrittar i 5 min ungefär travar och gör lättare lösgörande arbete i 10 min, och skrittar av tills hästen andas normalt, är torr från svett, hästen är avslappnad. dvs olika länge, tar inte tiden.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Jag skrittar fram i runt 15 minuter eller mer på långa tyglar och arbetar minst 10 minuter på kort tygel innan jag tar galoppen.
Skrittar av så länge hästen behöver.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Hej!

Just nu rider jag inte alls men när jag har en hel häst är fram och avskrittning alltid minst 10 minuter. Rider jag på volten leder jag fram 10 och skrittar fram några till.

Min pålla är 7 år och när vi rider rider vi minst 1 timme/dag oftast mer.

/Lavinia, som inte lär få rida på 2 månader till.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Jag skrittar aldrig fram på lång tygel/fri skritt, utan börjar direkt jobba i skritten med halvlånga eller korta tyglar. Förutom när jag tränar på hemmaplan, då tar det 10 minuter att rida till ridhuset och hästen går ändå inte att jobba i skogen så då får hon lalla på som hon själv vill.
Jag skrittar av 5-10 minuter, beror helt på vad jag gjort under passet.

Rider i 45 minuter - 1 timme och 20 minuter, hästen är 9 år.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Skrittar fram ca 15 min + lite lösgörande i skritt innan det "riktiga" jobbet börjar. Ibland så travar och galopperar jag fram efter framskrittningen på lite halvlånga tyglar om jag känner att han har svårt att få upp värmen i muskulaturen.
Avskrittning ca 15-20 minuter inkl. både på- och avsuttet. Beror lite på hur hårt vi jobbat och om han ska ut i hagen igen eller inte.
23-årig SWB valack.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Skrittar fram ca 10 min plus lite långsammare uppvärmning (lättsammare). Ibland går jag direkt på jobb men då i skritt. .. travar ner några varv och skrittar av ca 10 min till. Som någon annan sa så är det ju skillnad på vad passet har innehållit, har det skrittats mycket så kräver det ju väldigt mycket mindre skritt än om man t.ex. galopperat mycket, eller intervalltränar ex. Har hästen inte hunnit röra sig så mycket i hagen än så har jag skrittat i typ 15 min. Gäller de flesta hästarna som jag ridit, några kräver mer skritt, antingen för att lea igång långsammare eller för att inte börja flamsa runt på en gång (eller börja spänna sig för att det är jobb för nära på G), utan ska fortsätta vara avkopplade. Hur långt passet blir beror på vad vi tränat på och vilken kondition dom har.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

*KL*

Skrittar fram runt 5 min, längre under vintern. Därefter kortar jag upp tyglarna och arbetar lösgörande i skritt 5 min och travar därefter fram 10 min. Jag är ofta mer noga med att trava fram ordenkligt än att skritta fram, lika så att trava av.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Jag skrittar fram tjugo minuter och av minst tjugo minuter. Jag rider mellan 1-3 timmar per pass, den ena hästen är 4 år och den andra 14 år.
 
Sv: hur länge skrittar ni fram& av????

Häst 1
Skrittar fram 5-10 min ute och travar och galopperar igång på halvlång tygel lika länge. Rider olika lösgörande övningar med låga krav tills han har blivit mjuk (tar runt 20 min oftast)
Själva huvuddelen av ridpasset blir oftast mellan 30 och 60 min.
Joggar ner ca 5 min och skrittar av ute, lid beroende på hur trött hästen är, men minst 5 min om vi tagit det lugnt och alltid tills han andas normalt + några minuter till.
5 år gammal häst, 175 cm, behöver tid för att jobba igenom hela kroppen.

Häst 2
Skrittar fram ute ca 10 min, rider lösgörande tills han blivit mjuk, tid beroende på dagsform.
Huvuddelen brukar även den oftast bestå av olika lösgörande övningar, men rider totalt ungefär 60 min (ej inräknat framskrittning och avskrittning), tills jag har fått igenom målet med passet eller hästen får "bensinstopp".
Skrittar av 10-20 min ute.
4 år gammal häst
 

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 509
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp