Hur länge ska man hålla på?

Sv: Hur länge ska man hålla på?

Snälla någon tipsa mig om vad jag ska göra

Stackars er.

Vad säger vetrinären, kan hon bli så bra att hon kan få ett värdigt liv?

dålig tandstatus och muskelförfall.

Låter ju inte bra. Du säger att hon ser ledsen ut, kanske tappat livsgnistan. Har hon det, finns det bara en sak man kan göra för henne, sorgligt men sant. Ledsen.....

Hej din stackare. Nog för att jag tycker synd om dig och din stackars häst men jag anser att man inte tar bort en häst om inte det är vad veterinären ordinerar! Men självklart är det ju upp till var och en..
Veterinären kanske redan har dömt ut hästen?!

Annars har du provat byta miljö, foder, strö mm?
Annars gör du ju en utredning på henne och blir hon inte frisk inom ett halvår kommer ju veterinären dömma ut henne.. Har du inte råd/ork så sälj/eller ge bort henne till någon som orkar...

Så länge en häst inte är utdömd så är det mkt orättvist att ta hennes liv! Låt en utbildad veterinär ta det beslutet.. Det skulle iaf jag gjort, tror inte ens det är lagligt att ta bort hästen annars..
Har inte hört om head shaking de.. men om det är samma som vävning så kan det hjälpa att sätta ett v format galler på boxdörren/ det är en stress symptom och då är det miljön som spelar stor roll.. väver dom när man rider dom är det till att försöka driva fram dom för det finns inga hästar som väver i snabbare gångarter utan då brukar dom vilja stå stilla.. Många galopphästar väver.. men jag vet ju som sagt inte om det är det hon gör..

Menar absolut inget illa med inlägget utan försöker bara hjälpa till!! LYCKA TILL!! Hoppas det ordnar sig! Å mina hästar är värda all tid i världen om veterinären säger att dom kan bli friska.. anser jag iaf :)

Tycker att du ska googla på headshaking syndrom:smirk:

Varken miljö eller foder har något med saken att göra.

Om du läser mitt första inlägg så kan du se att jag har gett henne betydligt längre tid än ett halvår, att dömma ut efter ett halvår hade jag aldrig gjort:eek:

Att ens försöka rida henne vore djurplågeri:mad: hon kan ju knappt hålla sig själv uppe och så dum är jag inte att jag sätter mig på henne!

Utredningar har jag gjort endel som du ser om du läser mitt första inlägg, min största rädsla när hon stod på kliniken var just att de skulle dömma ut henne:(

Att ge bort/sälja min älskade häst finns inte i min värld:mad: när ingen livsgnista finns kvar så ska inte hästen skickas runt, då ska den få sluta sina dagar med värdighet.

I mitt fall handlar det inte om ifall vet. kommer att dömma ut eller inte, det handlar om att jag vill ha gjort allt för henne innan.

Jo alla nya vet/equiterapeuter osv ger mig ju nytt hopp:(

(Visserligen har jag ju "bara" kontaktat sådana som är kända för att verkligen kämpa för att hästen ska bli frisk, någon utdömning vill jag ju inte ha, jag vill ju att hon ska bli bra:cry:)

Sen inser de att oj den behandlingen hjälpte visst inte heller:(

Tyvärr kan hon inte bara gå som hon är nu, det är inte rätt:(

Tack, jag ska kontakta en ny vet. till i morgon, jag hoppas han har tid snabbt.

Kommer kräva att allt gås igenom och sen ta beslutet.

Har inte läst några andra inlägg än ditt översta.
Har hållt på med min Armani nu, sedan i april ungefär. För att göra en lång historia kort blev han i juni opererad för en lös benbit i vf och cystor i båda bakknäna.
Nu när han äntligen skulle få börja skrittas lite smått, går han och drar på sig en infektion, lagom till vårt tredje återbesök på kliniken. Han blir då sämre i vänster bakben igen och vi är nu tillbaks på promenera-korta-rundor-stadiet..

Allt känns botten, nu när man ser alla andra börja rusta om till höst-mudering, träningarna sätter igång osv... Har blivit erbjuden att rida så många andra hästar, och gör det ibland också. Men det är inte samma sak som att få arbeta tillsammans med sin egna.

Nu känns allt botten, vi har dock kommit mycket närmre varandra eftersom det har blivit mycket markarbete (och lastningsträning till och från alla besök på kliniken). Något positivt iaf.

Kan dock inte ge dig ett svar på hur långt man ska gå. Jag har sagt som såhär, att jag ger honom denna chans. Blir han inte bra, eller om han "bara" håller som promenadhäst, så ska ha få somna in. Har har haft nog med bekymmer, och han är en häst som aldrig skulle passa som promenadhäst. Han vill arbeta, och mår bäst av att hålla kropp och själ i trimm.

Känns hemskt, men han betyder verkligen allt för mig, och blir det inte bra så gör jag det av kärlek till honom, inte för min egen skull. Hade jag fått bestämma skulle han aldrig få lämna mig, men nu är det inte mig det gäller, utan min Armani. Man får inte bli egoistisk, utan måste tänka på hästen först och främst.

Vet dock att du gör det, annars hade du inte ställt dig denna fråga. Allt är relativt, bara en själv vet när det räcker, finns inget svar på det. Det beror ju också på vad det är för fel på hästen ifråga.

Önskar dig all lycka till. Hoppas det löser sig för er, och för oss !

Tack, jag ska kontakta en ny vet. till i morgon, jag hoppas han har tid snabbt.

Kommer kräva att allt gås igenom och sen ta beslutet.

Usch, jag lider verkligen med dig. Man vill ju bara att dom ska må bra. Det tar fruktansvärt mycket energi när dom är sjuka och kostar mycket pengar, tycker att du verkar ha gjort allt du kan!!

Styrkekram till dig...

Tack för styrkekramen den behövs:(

Jag har fått tid nästa torsdag hos den "nya" veterinären, hon i telefon frågade rakt ut om jag ville ha henne kvar:cry: i mina drömmar svarade jag, men inte som hon mår nu:cry: hon tyckte inte heller att det lät särskilt lovande och frågade om inte den andra veterinären kunde skriva ut utdömningspapper, visst kan han det, men jag vill ha gjort verkligen allt innan svarade jag.

Den andra vet. sa också att vi har provat allt, att det inte finns något kvar att prova:(

Har fått butta utskrivet och ska hämta det snart så att hon iallafall slipper ha ont.

Jag hoppas att jag kan ta ett beslut jag klarar av att leva med efter att allt har gåtts igenom, att JAG fattar att det inte finns mer att göra:cry:

Har det gått att få reda på vad som orsakar det hos henne?

Många styrkekramar

Hej
Vill också ge dig en styrkekram inför ditt stora beslut.
Vill också säga att du gör helt rätt om du tar bort henne.

Headshaking är sjukdomen från helvetet !!
Har en själv och min är bara känslig på sommaren. Photic headshaker.

Idag lever han som sällskapshäst, han skakar inte av att gå i hagen.
Men det är också det enda han klarar.
Vi har fått göra många ändringar för att han skall ha ett bra liv.

Dock är han ju inte i lika dåligt skick som din då han är helt symtomfri om man bara låter honom gå.
Han finns kvar så länge han mår bra och jag ser att han fortfarande tycker livet är ok. ( Han tar ett race ibland i hagen när solen inte skiner )

Men jag har lovat mig själv att han skall slippa detta mera om han blir så dålig som din...
Så än en gång är det rätt beslut du tar.

Många kramar från en som vet vad du går igenom.:(

Hej igen
Ville bara berätta att jag har provat allt !!!

Eftersom du känner att du vill prova allt innan du tar det svåra beslutet så kan jag ge dig lite bättre samvete. Det är mest jobbigt att prova en massa saker. Man tror man har svaret på gåtan och börjar se en ljusglimt. Sen faller man platt som en pannkaka igen.
Snacka om psykisk obalans efter ett tag...

Har provat i 5 år nu och än finns det inget som funkar.
Har läst allt som finns att läsa om Headshaking. ( Min veterinär har varit en ängel och skickat mig massor med veterinärartiklar )

Ingen har ett botemedel mot Headshaking ännu !!
Visste ni att detta problem med Headshaking finns dokumenterat sedan över 100 år tillbaka.
Ändå vet folk så lite om det, tror nog inte de hittar en lösning på problemet inom våra hästars livstid iallafall.

Ännu flera kramar !!

Headshaking verkar vara en hemsk sjukdom eller "ovana". En arab i vårt stall har lite grann men bara när det regnar eller snöar. Jag tror det är vanligt vid headshaking. Vissa raser är nog oftare drabbade än andra. Vilka raser har du och TS? Har för mig att det är ganska vanligt hos engelska fullblod.

:banana: Det där ska föreställa att jag tänker på dig och stöttar/hejar på dig i ditt beslut. Har ingen kram-smilie på min dator. SÅ därför skriver jag istället: KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM!!!!!!!
Vet hur det känns att behöva ta beslutet, har som sagt gjort det 2 ggr förr vad gäller hästar, och det är inte kul:cry:. Men samtidigt vet man att det är rätt när hästen lider.
Så, dra ett djupt andetag och känn hur vi alla här står bakom dig och så ring det där hemska telefonsamtalet och få det gjort. För din hästs skull. Som det låter på dig, så lider hon ganska mycket nu och det vill du ju inte.

Återigen: KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM!!!!;) Och ha det så bra du kan.

Förresten, råkade hitta den här tråden http://bukefalos.com/f/showthread.php?p=3042865 när jag googlade på Headshaking. Är en gammal länk från 2003, men vet inte om du läst den. Står en del intresssant, faktiskt. Kanske du har provat "allt detta" oxå, vet ju inte jag, men ett litet tips i alla fall.
Kram igen.

Efter att i alla dessa år varit inne på chattsidor för folk med Headshakers över hela världen står det ganska klart för mig att det kan drabba vilken häst som helst och i vilken ålder som helst och av vilket kön som helst.

Alla tror vi att vi skall kunna hitta en liten röd tråd att följa men sedan kommer det någon som sticker ut och gör att det inte blev så bra med statistiken ändå.

Ett tag var det tal om att det ej drabbade hingstar ( Yippi, då får vi ha en sådan då !! )
Men icke, då hörde det av sig en med hingst och headshaking.
Då trodde folk att det kanske hade med kastreringen att göra..
Men det finns ju ston också som får det ....
Man kan hålla på såhär i åratal.

Nåväl, som svar på din fråga är det Quarter jag har.

Och olat tycker jag inte man skall kalla det.

Den forskning som är mest aktuell och som jag iallafall håller mig till är nervskada.
Sedan vad det uppkommer av kan vara svårt att fastställa, dock så blir nerven ( kommer inte ihåg namnet just nu, även om jag kunnat svara på det i sömnen för ett år sedan ) som går från runt bogbladet och upp mot huvudet ( där det utstrålar i massviss med små grenar) skadad och utlöser då dessa sk. tics, headshaking.

Min egen häst har en gammal skada på käken som jag tror kan ha med detta att göra. Men, men ingen vet säkert..
Solen triggar då nerven som går ut mot ögat och han blir ljuskänslig och börjar sina tics..
Bara min egen senaste diagnos. (inte bara min egen förresten, den sista veterinären har också detta som första diagnos. ):smirk:

Stackars, stackars dig! Jag vet precis hur du känner. Jag har läst hela tråden och det är ju som någon annan skrev bara du som kan bestämma när det räcker för din häst.

Jag ska lite kort berätta om min häst som hade kraftiga strålbensförändringar på båda frambenen och trots alla specialbeslag och mediciner som vi provade gick det till slut inte längre att hålla honom smärtfri. Sista året gick vi promenader i skogen, ibland kunde jag rida honom i skritt och lite trav, men vissa dagar hade han så ont att han knappt kunde gå i hagen, bara om han fick smärtstillande. Han hade verkligen ont när han hade sina "dåliga perioder" och till slut blev dessa dåliga perioder fler än de som var bra....
Då kände jag att nu räcker det, jag orkade inte se honom må så dåligt längre. Det kändes ju lite lättare när veterinären sa: "Du har verkligen gjort allt för din häst, men nu är det nog dags att sätta punkt".

Efteråt kändes det som en lättnad och så här i efterhand är jag helt övertygad om att jag fattade rätt beslut. Han kunde inte ens gå i hagen utan att ha ont, nu galopperar han på de gröna ängarna utan smärta och mår som en prins, det förtjänar han verkligen.

Jag hade haft honom i 10 år, vi var bästa vänner och sorgen och saknaden efter honom går inte att beskriva. Han var dålig i ett års tid och nu har det gått 1 år och 2,5 månad sedan han fick avsluta sitt liv hemma i hagen och det går inte en dag utan att jag tänker på honom.

Jag tror och hoppas att du upplever samma frid i hjärtat som jag gjorde när du väl bestämt dig och det är över. För jag tror verkligen att du gjort allt för din vän ...

Stor kram, tänker på Dig!

Tack för styrkekramen den behövs:(

Jag har fått tid nästa torsdag hos den "nya" veterinären, hon i telefon frågade rakt ut om jag ville ha henne kvar:cry: i mina drömmar svarade jag, men inte som hon mår nu:cry: hon tyckte inte heller att det lät särskilt lovande och frågade om inte den andra veterinären kunde skriva ut utdömningspapper, visst kan han det, men jag vill ha gjort verkligen allt innan svarade jag.

Den andra vet. sa också att vi har provat allt, att det inte finns något kvar att prova:(

Har fått butta utskrivet och ska hämta det snart så att hon iallafall slipper ha ont.

Jag hoppas att jag kan ta ett beslut jag klarar av att leva med efter att allt har gåtts igenom, att JAG fattar att det inte finns mer att göra:cry:
Du kommer att orka ta rätt beslut, jag är övertygad! Man orkar det för att man älskar dem så mycket och för att man inte vill att de ska må dåligt längre.

Hej din stackare. Nog för att jag tycker synd om dig och din stackars häst men jag anser att man inte tar bort en häst om inte det är vad veterinären ordinerar! Men självklart är det ju upp till var och en..
Veterinären kanske redan har dömt ut hästen?!

Annars har du provat byta miljö, foder, strö mm?
Annars gör du ju en utredning på henne och blir hon inte frisk inom ett halvår kommer ju veterinären dömma ut henne.. Har du inte råd/ork så sälj/eller ge bort henne till någon som orkar...

Så länge en häst inte är utdömd så är det mkt orättvist att ta hennes liv! Låt en utbildad veterinär ta det beslutet.. Det skulle iaf jag gjort, tror inte ens det är lagligt att ta bort hästen annars..
Har inte hört om head shaking de.. men om det är samma som vävning så kan det hjälpa att sätta ett v format galler på boxdörren/ det är en stress symptom och då är det miljön som spelar stor roll.. väver dom när man rider dom är det till att försöka driva fram dom för det finns inga hästar som väver i snabbare gångarter utan då brukar dom vilja stå stilla.. Många galopphästar väver.. men jag vet ju som sagt inte om det är det hon gör..

Menar absolut inget illa med inlägget utan försöker bara hjälpa till!! LYCKA TILL!! Hoppas det ordnar sig! Å mina hästar är värda all tid i världen om veterinären säger att dom kan bli friska.. anser jag iaf :)

Det var det DUMMASTE jag någonsin hört!!!
Så klart är det lagligt att ta bort sin egen häst!

OCH ägaren känner nog sitt djur bäst och vet när det inte finns något hopp längre .
Veterinärerna vet inte allt , dom känner inte hästen och vet därför inte heller när den har gett upp!

Fy fan va du är elak mot henne när hon är helt knäckt :eek:

Massa kramar till TS och jag tänker på dej .
Bättre en död häst än en lidande anser jag!

*delvis kl*

Tack alla ni som skickar kramar till mig:love::bow:

Det betyder så oerhört mycket att känna ert stöd.

Liknande trådar

Hästvård Kan hästar ens ha det? Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar...
Svar
11
· Visningar
2 460
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Hej alla! Sitter i en väldigt jobbig sits och behöver råd och inputs från andra hästmänniskor... Jag har en 11-åring som minst...
2
Svar
30
· Visningar
4 799
Senast: Nasseman
·
P
Hästvård Jag funderar på vad jag ska göra med min häst som jag har haft i fem år. Han är en underbar häst, min första alldeles egna och därför...
Svar
15
· Visningar
2 225
Övr. Hund Trots att jag är uppväxt i en hundfamilj har jag hittills varit förskonad och sluppit att ta det där beslutet. Men nu är det snart dags...
Svar
10
· Visningar
1 458
Senast: Tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka