Mitt måndagsexemplar till häst...

Sv: Mitt måndagsexemplar till häst...

Vad är det som avgör om det skulle vara bättre för en viss häst med en dålig bakgrund om man tar bra hand om den eller om man avlivar den ?

Min förra häst fick nästan 6 år utan hugg och slag och misshandel innan den livslånga sjukdomen blev för svår. Var det fel att hon fick dom åren ?

Är det fel att jag lagt ner NU 10 år på poonyn, han kallas så, och att nu vill dom flesta rida honom eller bara vara tillsammans med honom för han är sååå himla mysig, snäll och välutbildad ?

Naturligtvis är det inte fel att lägga tid, pengar och energi på en häst med dålig bakgrund eller lite sämre odds, om man själv vill det. Men om man börjar känna att hästägandet ger mer bekymmer än glädje ska man kanske börja fundera. I alla fall är det så för mig. Jag vill att hästägandet ska ge mig rekreation, att jag ska kunna gå ut till hästarna och hämta kraft för egen del. Men om jag känner att hästägandet ger mig mest oro, slit och släp utan att jag känner glädjen längre, då har det gjort sitt för min del. Jag vill att det ska vara roligt att ha häst! Nu menar jag inte att jag kräver att gå runt och skratta hela tiden, självklart är det motigt och jobbigt och besvärligt och oroligt då och då, men det ska inte överväga.

Vilken otroligt jobbig sits! Jag har också en häst som är skadad så jag vet hur det är, även om vi inte alls hållit på så länge som ni. Vilken kämpe både du och hästen är, men så är det ju när man älskar någon!

Som flera andra skrivit finns det inget rätt eller fel utan du vet själv när det är dags. För mig är det dags när hästen inte kan gå i hage och ridas lätt utan att ha ont. Hästen är ju ens vän och man vill ju göra allt man kan för dem. Men du har kämpat länge och din häst har som du skriver mer än ett "problem".

Angående att vara med vid avlivning så är det ju också individuellt. När min förra medryttarhäst bröt benet hastigt avlivades han innan jag hann dit och säga hej då, det led jag oerhört av men jag skulle nog inte personligen vilja vara med i själva ögonblicket för jag kommer vara så ledsen då och hästen blir orolig. Däremot har jag superbra vänner som känner mig och hästen som skulle ställa upp.

Det dåliga har ännu aldrig övervägt åtmindstånde inte på dom hästar jag har haft kvar en längre tid....

Dom det har varit "dåligt" med, inte med hälsan, dom har jag sålt till någon som dom kommit bättre "sams" med....

Vilken tur för dig! Och så bra att de hästar du inte passat ihop med har kunnat säljas!

Tack för svaret! Känns som man behöver mycket pepp nu när det är så jobbigt... Skönt att veta att det är fler som har det som jag.
Hade nästan föredragit att han brutit benet, då hade det inte funnits någon annan utväg och då hade man aldrig behövt undra hela tiden om man kan göra mer för sin häst...

Å, vad jag känner igen mig... Ibland vore det bättre om det hände något drastiskt, att ta ett svårt beslut är fruktansvärt jobbigt.

Tack för svaret! Känns som man behöver mycket pepp nu när det är så jobbigt... Skönt att veta att det är fler som har det som jag.
Hade nästan föredragit att han brutit benet, då hade det inte funnits någon annan utväg och då hade man aldrig behövt undra hela tiden om man kan göra mer för sin häst...

Eller bara ligger fridfullt död i hagen efter ett långt liv.:cry:

Eller bara ligger fridfullt död i hagen efter ett långt liv.:cry:

Den varianten ställdes vi inför för snart två år sedan. Visst var det skönt för hästen, men trots att både jag och maken tagit bort många hästar i våra dagar måste jag säga att jag ännu inte hämtat mig från den händelsen.

Den hästen fattas mig fortfarande, varje timme av varje dag och jag har ännu inte tagit upp hästeriet igen.

Usch va hemskt, jag har bara haft en häst länge nu och oavsett hur han dör kommer han också att fattas mig livet ut. Jag tror inte jag skaffar nån ny.

Det dåliga har ännu aldrig övervägt åtmindstånde inte på dom hästar jag har haft kvar en längre tid....

Dom det har varit "dåligt" med, inte med hälsan, dom har jag sålt till någon som dom kommit bättre "sams" med....

Då får du ju gärna förklara varför du inte hört av dig till tidigare ägare om det inte fungerar istället för att sälja hästen som du fick (för att han skulle få ett livslångt hem) eller var det bättre att tjäna pengar på honom inom ett år??

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 538
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka