Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

HafiMinella

Trådstartare
Jag har ett sto som fyllde sju nu i dagarna. Hon har gått rätt mycket sedan i höstas med först tillridning två månader, sedan dressyrträning två dagar i veckan och motionsridning övriga dagar. Nu i sommar ska hon få smälta sin träning lite mentalt och få ta igen sig lite.

Jag har hittat ett fint bete och är nu osäker på om jag ska skicka iväg henne sex eller åtta veckor. Sexveckorsvarianten kommer ge henne tre veckors helvila och sedan tre veckors igångsättning på betet (där finns sandbana och skog), och åttaveckorsvarianten är detsamma med fyra + fyra veckor då. Priset är detsamma för båda varianterna.

Vet inte hur jag ska göra, vill inte att hon förlorar allt hon lärt sig och blir helt "försoffad" men hon är trots allt bara sju år och jag vill att hon ska få en ordentig semester också, vi har inte hållt någon vintervila alls.

Vad tycker ni är mest lämpligt?
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

oavsett vilket alternativ du väljer så kommer hon inte förlora något alls. det vanligaste är att man upptäcker att de har lyckats smälta det de har lärt sig medan de vilat och kan det bättre efter vilan än innan...
Så, välj det alternativ som passar dig själv bäst.

(mina pållar går på bete från april till oktober, för övrigt... Minst...)
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

Håller med, det är inte tragglandet det lär sig av utan viloperiderna som ger dem möjlighet att smälta det de lärt sig.

(mina brukar gå från maj till september)
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

Håller också med. Min går även han maj-september, dock med endast 1-2veckors vila i början av perioden. Men så är han också en äldre herre på 25 så vågar inte låta honom vila mer än så. ;)
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

Håller med övriga. Hon kommer inte att bli försoffad om du har henne 8 veckor. Jag har min på bete april/maj-oktober. Rider under tiden.
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

Jag har ju henne också i sommarhagar juni-oktober hemma då jag rider under tiden, men det var mest att jag är osäker på hur länge hon ska få helvila. Den andra halvan av semestern så rids hon på betet, dock bara 2-3 dagar i veckan. Hmmm, tycker det är jättesvårt!
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

Mås du bestämma det nu då? Kan du inte anpassa dig efter hur det känns under betet/vilan?
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

Jag har kört mina 4 veckors vila och bete under perioden maj-september. Vilan är viktigare än arbetet!
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

Min går på bete maj-oktober, rider under tiden. Vilar gör vi på vintern, men det brukar bli några veckor på sommaren också.
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

Min pålle får gå på bete så länge som det bara är möjligt, 1:a maj - 31:a september räckte betet på förra stallet, verkar bli 1:a juni - september någon gång i nya stallet. Helvila... ptja, det blir två veckor här och en vecka där, ingenting som planeras. Jag tar sommarlov från hästen och hästen får sommarlov från mig, helt enkelt. Vi tävlar inte utan hobbyrider bara så det behövs ingen längre vila.
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

Du behöver inte vara rädd för att låta den vila... det är då den hinner bearbeta allt den lärt sig.

Min går på bete ca 1 juni- 1 september. Rids under tiden. Men han är äldre och ställs aldrig av helt av hälsoskäl.
 
Sv: Hur länge ska hon få gå på sommarbete?

Jag låter min vila under vinterhalvåret. Det är ju mycket skönare att rida på sommaren. Men då har vi lösdrift på vintern i stor hage och sommarhagar vid stallet.
Dessutom så skulle han bli för fet trots ganska små sommarhagar.
Hästens hull är det som avgör vila + gräs. Blir hästen för fet så är det bättre att rida tills betet blir sämre framåt hösten.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 457
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 784
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp