Imponerande!
Eller tur med en smidig graviditet och förlossning. Handlar lixom inte bara om vilja....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Imponerande!
Fast oavsett orsak så tycker jag att det är imponerande. Hoppas att jag också får en lika smärtfri graviditet.Eller tur med en smidig graviditet och förlossning. Handlar lixom inte bara om vilja....
Tappar man även bålstyrkan när man är gravid?Red så sent som idag vilket är v38+1. En härlig uteritt i solen med ett gäng sköna galopper. Jag tycker att det går förvånansvärt bra, har fortfarande bra balans och hyfsad bålstyrka. Det enda är att jag i princip har skippat traven sedan ett par månader då den ger mig sammandragningar och ljumskhugg, men skritt och galopp går fint.
Efteråt får jag vänta och se...
Tappar man även bålstyrkan när man är gravid?
Detta med graviditet känns nästan som en sjukdom efter allt kroppen går igenom.
Det var därför jag egentligen inte ville ha barn, så rädd för alla komplikationer.
Det var därför jag egentligen inte ville ha barn, så rädd för alla komplikationer.
Jag hade aldrig problem med att ta mig ur sängen osv, kände inte alls av att bålstyrkan skulle försämrats. Jag gymmade på ordentligt fram tills kort innan bf. Hade ett sjukt tungt fysiskt jobb också som jag jobbade på sista dagen i v 37, sen hade jag inte lust att gå upp 03.30 mer och var hemma efter det. Spydde däremot varje dag tills hon föddes och det sög lite, 9 månaders bakfylle-känsla var inte jättekul.
Var på kontroll hos sjukgymnast (tror det var ca 4 veckor efter snittet) innan jag började gymma igen efter barnet fötts, eftersom jag snittats ville jag kolla att det var ok att träna. Då sa hon att mina magmuskler var helt opåverkade, alltså att de gått ihop precis som de ska. Jag fick beröm för att ha tränat magen så bra men i själva verket hade jag gjort noll efter bf, testade mammamage-appen nån gång men tyckte att den var för mesig
Väl skrivet! Jag håller med om den där machogrejen och tycker att det är vettigt att den ifrågasätts. Samma finns i träningsvärlden och både jag och min pojkvän trodde att jag skulle kunna fortsätta springa och gymma tills jag skulle föda barn i princip, så att jag vid förlossningen skulle vara ”i mitt livs form”...jo men tjena! Jag har kunnat styrketräna extremt lätt månad sex till åtta, annars zero träning. Jag kan inte ens promenera!Är i v 31 nu och rider fortfarande, kunde rida helt som vanligt fram tills v22-24 någon gång och sedan har jag fått börja anpassa mig då jag känt av fogarna när jag ridit.
Tycker att det ibland blir lite "macho-klimat" när man börjar prata om ridning och graviditet med hästmänniskor, där alla minsann red fram tills förlossningen startade, skötte stallet lika länge och inte hade några problem aaaalls. (Obs, inte just här på Buke, utan kanske ännu mer i "verkliga livet", och känns det bra är det ju såklart bara att tacka och ta emot, men jag tror risken är stor att man ska försöka vara för "duktig"). Så jag hade nog förväntat mig att jag skulle kunna rida som vanligt hela graviditeten (eftersom jag har en snäll häst) bara jag ryckte upp mig lite typ... Det var lite av en besvikelse sedan när jag insåg att det nog inte kommer att gå.
Nu försöker jag istället vara tacksam för varje dag jag kommer ut och det känns bra! Det går lite i perioder och jag har fått lära mig vad som funkar och inte. För många dagar i rad är kört, och även för mycket sitta ned (rider alltid lätt i traven men försöker t.ex. undvika för långa skritturer också av samma anledning). Försöker lyssna på kroppen helt enkelt och tar det mycket lugnare än vanligt.
Det är också jätteberoende av att min man sköter det mesta hemma och följer med till stallet ibland och hjälper till med saker där, så att jag faktiskt kan lägga den ork jag har på hästen. När jag kommer hem efter en dag på jobbet och sedan har varit ute och ridit blir det liksom inte så mycket mer den dagen än att sätta sig i soffan och få maten serverad...
Är du säker på att dina magmuskler separerade sig?
Mina gjorde aldrig det under graviditeten och upplevde, antar därför, heller ingen försämring av bålstyrka (mer än den generella svaghet som kommer efter 8 månaders kräkande). Är tydligen inte alla som får delning enligt barnmorskan om man har en mindre gravidmage.
Fast oavsett orsak så tycker jag att det är imponerande. Hoppas att jag också får en lika smärtfri graviditet.
Känner dock redan smärta i fogarna, är i v 19.
Jag har hört att ridning kan minska foglossningssmärtorna, vet ej om det stämmer.
Är du säker på att dina magmuskler separerade sig?
Mina gjorde aldrig det under graviditeten och upplevde, antar därför, heller ingen försämring av bålstyrka (mer än den generella svaghet som kommer efter 8 månaders kräkande). Är tydligen inte alla som får delning enligt barnmorskan om man har en mindre gravidmage.
Musklerna går alltid isär men hur bindväven osv reagerar är olika. För vissa spricker den, för de flesta töjs den bara ut och går då att träna ihop igen.
Även om man behåller bålstyrka så ska man inte räkna med att ha 100% och man får förändrad balans i kroppen vilket man gärna kompenserar för i sadeln. För de flesta är det nog andra orsaker är rena magen som gör att de får sluta rida tidigare, tex foglossning.
Att träna långa magmusklerna under senare delen av graviditeten ökar dessutom risken markant för att bindväven ska spricka, om jag har fattat det rätt?
Jag tränade magen hela graviditeten utan problem och mina magmuskler gick ihop utan problem direkt. Tror man får känna vad som funkar istället för att säga att det absolut inte går jag har tränat så mkt hela livet så jag kan min kropp. Fick dock ingen foglossning alls heller, det kan man väl dock vad jag förstått inte påverka utan är väl mer tur eller otur.