Hur länge letade ni efter era ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 759
Sv: Hur länge letade ni efter era ston?

Mitt sto (fjordhäst) såg jag när hon var ngn timma gammal och vill ha henne då. Det tog sen ca 1 år innan föräldrarna var övertalade. Nu har jag ägt henne i 16 år och hon har bara skänkt massa glädje. Hon köptes ju mest som "fritidshäst" men blev ett underbart avelsto som lämnat mkt trevliga avkommor.

Jag skulle också kunna vänta många år för det rätta stoet ur familj 46:)

Jag har ju en önskan kvar...i dagsläget.

Att hitta det där perfekta stoet, med morfars gamla ston i bakgrunden... stofamilj 13...
Tyvärr är hingstföl mkt vanliga efter dom märrarna...

OCH ett snyggt welshsto med vår gamling Mirth Master i stamtavlan skulle jag inte heller kunna motstå om tillfället uppstod.

Hej,

Vi åkte såklart ned till Tyskland, Stall Maas Hell. Efter 3 månader hittade vi ett fantastiskt sto. 7 år haft 2 föl. Otroligt vacker men främst prestationssäker stam. Hennes mödernelinje tittade vimest på. Hennes mor ärhelsyster med Lord Z.

Ska du bara ha till avel eller också rida ? Jag skulle köpa 3 årigt sto från Holstein omdet är hoppning eller från Hannover om det är dressyr.

Hej,

Vi åkte såklart ned till Tyskland, Stall Maas Hell. Efter 3 månader hittade vi ett fantastiskt sto. 7 år haft 2 föl. Otroligt vacker men främst prestationssäker stam. Hennes mödernelinje tittade vimest på. Hennes mor ärhelsyster med Lord Z.

Ska du bara ha till avel eller också rida ? Jag skulle köpa 3 årigt sto från Holstein omdet är hoppning eller från Hannover om det är dressyr.

Varför är det "såklart"???;)

Ska du bara ha till avel eller också rida ?
Som sagt så är jag öppen för det mesta. Men jag vill i alla fall kunna ta små skritt-turer på henne. Så hon får inte vara totalt handikappad.
Dock snackar vi inte om någon hårdare träning. Det är inte vad jag hade tänkt mej i alla fall.
Men jag kanske får tänka om.

Det är ju en idé att köpa en 3-åring som nyss är inriden och betäcka henne. Så har man någonting för framtiden också kanske.

Just nu känns det lite hopplöst.....

Jag antar att man vill köpa det bästa möjliga som finns på marknaden. Idag kommer majoriteten av alla topphästar från tyskland eller har tysk härstamning inom både dressyr och hoppning.
Om man tittar på i stort sett alla hingst kataloger från stuterier i sverige är det inomporterad sperma från tyskland eller hingstar köpta från tyskland. Men man får inte glömma att stoet tillför lika mycket om inte mer. Kan man då köpa ett sto med med bra härstamning varför inte göra det ?

Fast det GÅR ju för all del att hitta välstammade ston i sverige också. Ska man sälja fölen i sverige är det nog en fördel om mamman har en stam som folk känner igen.

Det finns många bra hästar i Sverige också och många sämre hästar i Tyskland. Allt är inte guld som glimmar.
Problemet är att om alla resonerar som du kommer snart ingen att vara intresserad av att ens försöka ta fram svenska hästar, vilket leder till att de får ännu sämre marknadsföring.

och du tror att de bästa stona säljs till lilla Sverige...
Vi har en mkt bra och lång tradion i hästavel även här i landet- för några år sedan stog svenska dressyrhästar mkt HÖGT i hela Europa och massvis exporterades, nu har tyskarna varit på G ett tag, men man kan se att det är en liten svängning på gång igen...

Jag tillhör en av dom som kan vänta "hur länge som helst" på rätt sto.

Electro-stoet "bokade" jag som föl- när hon var 12 ringde uppfödaren och frågade om intresset kvarstod, en dag senare stod hon i mitt stall... henne "valde" jag kanske mest på egna känslor, det enda som jag hade bestämt mig för innan var att mitt sto skulle ha en hög fullblodsandel, och med en ren XX-mamma så uppfyllde hon ju detta utan prolem.

År 2002 lånade jag ett sto med min favoritstam för att försöka få fram ett avelssto, jag har ridit flera hästar i släkten och de är otroligt ridbara. Jag fick hingstar 2003 och 2004, sedan var stoet för gammal för att betäcka. Nu äger kompisen en syster till mina uppfödningar som betäcks i år, blir det ett sto är det bokat till mig, annars får jag väl vänta lite till då hon betäcks om, jag hoppas inte det blir 12 års väntan, men med tanke på att jag började vänta 2002så kan man säga att jag har väntat i 5 år redan.

Nu har jag ett annat hoppsto som jag av en slump köpte som ridhäst till mig själv pga att jag precis fått ta bort min fd ridhäst, jag hade ridit helbrodern tidigare och gillade hans ridbarhet. Hon hade gått 130 clear round som 6 åring, men fick ehrlichias och var på vila när jag träffade henne. Hon blev frisk från ehrichias och jag hade roligt med henne som ridhäst i två år innan hon blev sparkad i hagen = ej helt ren i gången sedan dess. Eftersom hon har mycket god hoppstam och bra temperament/ ridbarhet och mamman har placering i svår hoppning betäckte jag henne, nu väntar jag på hennes andra föl i dagarna. Hon har 7:or på benen ( lite utåttåad fram) om man nu skulle önska sig något som var bättre. Hon är stor och rejäl (172) vilket man får tänka på vid hingstval, dock ligger Steinpilz xx i hennes 3:e led och förra årets avkomma som fick kl.1 på visning är av lättare modell än modern, så det kanske är det som slår igenom? Hur som helst gillar jag henne själv skarpt och jag försöker nu få fram ett sto med henne som mamma att fortsätta avla på.

Det finns många bra hästar i sverige. Men resultaten på toppen internationellt är att majoriteten är tyska hästar. Det går att få tag på bra ston från tyskland, det är främst en prisfråga.

hur många ston föds det upp i tyskland /år? jämfört med i Sverige menar jag...
ngn som vet

Letade efter en ridhäst med X antal egenskaper som i framtiden skulle kvalificera henne till avel.

Tog ca 1 år av aktivt letande och många ston som inte föll i smaken.
Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag kunnat vänta i tio år på den här tjejen, hon är en total dröm på alla sätt.

Hej,

Holstein ligger inte så bra till längre i hoppning (som förbund), det var länge sedan de "toppade". Hannover däremot har börjat producera många fina hopphästar också!

Jumping Dressage Eventing

Studbooks
2006 KWPN Hannover ISH
2005 KWPN Hannover ISH
2004 KWPN Hannover ISH
2003 Hannover Hannover ISH
2002 KWPN Hannover ISH
2001 Hannover Hannover ISH
2000 Holsteiner Verband Hannover

M

Hingstar från Holstein köps in till de andra förbunden. Min tränare sålde sin 2 års hingst med tysk härstamning (Casall), uppfödd i Tyskland till Holland. Det är fortfarande en Holstein som blir registrerad i KWPN.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 037
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 904
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 069
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka