Hur länge kunde ni rida?

Oxen

Trådstartare
Hejsan

Nu förutsätter jag att många här i alla fall har häst / rider. Hur långt in i graviditeten red ni? Och hur snabbt efter kunde ni börja om igen? Jag förstår att det är väldigt individuellt, men jag undrar. Har nyligen hittat tillbaka till hästarna och känns motigt om jag måste räkna med ett års uppehåll eller så :)

Hejsan

Nu förutsätter jag att många här i alla fall har häst / rider. Hur långt in i graviditeten red ni? Och hur snabbt efter kunde ni börja om igen? Jag förstår att det är väldigt individuellt, men jag undrar. Har nyligen hittat tillbaka till hästarna och känns motigt om jag måste räkna med ett års uppehåll eller så :)
Jag red dagligen hela graviditeten (red tills dagen innan förlossningen). Började igen en månad efter. Innan dess kändes inte kroppen redo.

Jag red till vecka 22, kunde ha ridit längre men hade praktik i fem veckor från v23 och hade då inte möjlighet att rida. När praktiken väl var slut så kände jag mig lite otymplig och osäker på min balans, pga uppehållet. Jag började rida igen sju veckor efter förlossningen! Dock rätt lugnt i början pga en förlossnigsskada, kroppen i sig kändes som vanligt!

Jag red framtill 3 dagar innan förlossning. Sista veckorna skrittade jag bara och de sista månaderna funkade skritt och galopp bäst.
Hade snabb förlossning utan större komplikationer. Satt på hästen igen tre veckor efter förlossningen. Eftersom jag hade så kort uppehåll så hittade jag styrkan ganska snabbt igen. Flåset har tagit lite längre tid att få upp igen.
Ska tilläggas att jag har en trygg häst som jag känner väl, jag hade inte velat rida någon annan än min egen de sista månaderna just för att man blir segare i reaktionen.

Har ridit till v 30 ungefär och då i alla gångarter och över bommar men inte suttit ner i traven.
Gjort kejsarsnitt och då varit redo för sadel efter ca 4 v - inte någon dressyrridning dock. Man tappar verkligen mycket bålstyrka och den tar längre tid.

Sen.är det ju att Vad man kan och vad som känns bra är olika saker. Hade inte betalt en träning efter v 24 för jag kunde inte rida som jag ville... Och inte heller hade jag betalt för att rida tidigare än 8 v efter ks heller.

Jag är i vecka 37 och har sedan två veckor sen ungefär trappat ner ordentligt. Red relativt normalt fram tills dess (ingen hoppning och lite kortare pass och red inga träningar, däremot red min tränare mina dressyrträningar i stället). Sitter fortfarande upp men skrittar nästan bara. Återstår att se när jag kan komma tillbaka efter förlossningen :)

Red sista gången ca 6 veckor innan förlossningen, sen kände jag mig för stor. Det blev obalanserat, vilket var obehagligt för mig, och hästen var väl inte direkt den säkraste.

Sedan tog det lång tid för mig att komma tillbaka. Var nog nästan två månader innan jag satt upp igen. Bebisen sov väldigt dåligt och jag var konstant skittrött, och orkade därför nästan ingenting.

Sen red jag sporadiskt och upplevde att det tog nästan två år innan jag hade den balans som fanns innan uppehållet tillbaka. Fortfarande svårt att få ihop ett schema med jobb, barn och ridning som jag vill ha det, barnet är nu 4,5.

Jag red fram till samma dag som värkarna satte igång. Hoppade in i vecka 30.
Hade en lite besvärlig förlossning och väntade därför närmare fyra veckor innan jag red igen.

är i vecka 29 nu och rider fortfarande, dock bara 3 gng/v men det beror på att jag har en unghäst (snäll). än så länge känns allt jättebra när jag rider, rider så länge det känns bra :)

Med första barnet red jag till v 30 och med andra till v 25. Kände mig klumpig och osäker då så det var bara dumt att fortsätta.

Efter förlossningen väntade jag tills efterkontrollen hos BM innan jag började rida. Blev 7 veckor med första och 6 veckor med andra. Ingen av förlossningarna var svåra utan de var komplikationsfria men jag var livrädd för att börja för tidigt och få framfall eller annat dumt så jag väntade på okej från BM.

Tusen tack för era svar :heart

Det kommer bli KS för min del så jag gissar det kommer ta lite längre tid efteråt

Red sista gången ca 6 veckor innan förlossningen, sen kände jag mig för stor. Det blev obalanserat, vilket var obehagligt för mig, och hästen var väl inte direkt den säkraste.

Sedan tog det lång tid för mig att komma tillbaka. Var nog nästan två månader innan jag satt upp igen. Bebisen sov väldigt dåligt och jag var konstant skittrött, och orkade därför nästan ingenting.

Sen red jag sporadiskt och upplevde att det tog nästan två år innan jag hade den balans som fanns innan uppehållet tillbaka. Fortfarande svårt att få ihop ett schema med jobb, barn och ridning som jag vill ha det, barnet är nu 4,5.

Två månader är väl inte lång tid om man betänker att man klämt ut en unge?

Två månader är väl inte lång tid om man betänker att man klämt ut en unge?

Nä, kanske inte, men rent fysiskt klarade jag av "allt annat" rätt snabbt. Det var mer den praktiska omställningen att det plötsligt fanns en bebis i huset som gjorde att jag inte kom upp tidigare.

Jag red ordentligt till ca v 25, då var jag på terrängträning :love:

Hade så kul, men märktes att magen kom och jag blev så osmidig över hindrena.
Men den största anledningen till att jag slutade rida var bäckenet, benen vägrade röra på sig även om jag bara skrittat en pluttvända :rage:
Så efter v 25 har jag bara skrittat några få ggr när abstinensen blev för stor.
Är i v 36 nu så får se hur lång tid det tar innan jag kan rida ordentligt igen.

Slutade på mannens önskan i v30 (min häst är kanske inte den säkraste.) tyvärr fick jag en nervskada efter förlossningen och sadeln trycker på. Så de senaste 8 månaderna efter förlossningen har jag ridit 5 gånger :cry:

Hejsan

Jag är gravid med mitt första barn nu, är i vecka 17. Jag hade en väldigt dipp i vecka 12-16 ca där jag fick foglossningskänsla av ridningen (ingenting annat) och trodde att jag skulle behöva sluta tvärt (till min stora sorg), men nu verkar kroppen ha smält det här med graviditeten lite och ridningen fungerar bra igen! Nu ska dock hästen säljas i vilket fall, det finns ingen chans att jag får ihop livet som egenföretagare + bebis + tävlingshäst utan att halvt stressa ihjäl mig, så med stor sorg i hjärtat är det så det får bli. Dock glädjer det mig väldigt om jag kan rida och hoppa honom fram tills det att han är såld! :)

Tack alla ni som svarat :love: :heart

Red och tävlade aktivt för något år sen men då hästen som var en "one in a lifetime" häst avlivades har jag bara ridit sporadiskt då och då, och har inte tyckt det var speciellt kul. Men jag har precis hittat en ny liten häst att rida (ej min egen) där allt känns så rätt att det känns fruktansvärt tråkigt att behöva lägga ner ridningen för en period igen :o Men era svar känns hoppfulla, det behöver inte bli lika länge som jag varit rädd för :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 525
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar