Hur länge har ni fölen i hagen första dgr?

K

kima

Undrar lite över en sak. Hur länge låter ni fölet och stoet gå ute i hagen de första dagarna? Mitt sto går själv med fölet i en mindre hage. Det är torrt och fint och med gräs. Nu har det ju varit jättefint väder med strålande sol. Varmt och skönt. Vi skulle göra så att vi släppte ut dom en stund på morgonen och sen vid lunch och en stund på kvällen. Men stoet ville inte in och sprang bra iväg. Var jättesvår att fånga in. Så det blev 3 timmar istället för 30-50 min. Nu undrar jag hur länge man kan låta dem gå ute, när det är varmt och fint väder. Hur gör Ni andra?

Sv: Hur länge har ni fölen i hagen första dgr?

kima skrev:
Undrar lite över en sak. Hur länge låter ni fölet och stoet gå ute i hagen de första dagarna? Mitt sto går själv med fölet i en mindre hage. Det är torrt och fint och med gräs. Nu har det ju varit jättefint väder med strålande sol. Varmt och skönt. Vi skulle göra så att vi släppte ut dom en stund på morgonen och sen vid lunch och en stund på kvällen. Men stoet ville inte in och sprang bra iväg. Var jättesvår att fånga in. Så det blev 3 timmar istället för 30-50 min. Nu undrar jag hur länge man kan låta dem gå ute, när det är varmt och fint väder. Hur gör Ni andra?

Det beror ju på hur varmt det är och torrt...jag hade/har en som var född 15 maj ute och han kom inte in förrän på hösten :D ...så det var ju lite längre än 3 timmar :angel: Han är 12 år nu och har aldrig vad jag kan komma ihåh varit sjuk...men som sagt, det beror ju på hur vädret är och hur varm marken är.

Om det är varmt och torrt i hagen kan de väl egentligen vara ute hur länge som helst? En del vill ha fölen inne de första veckorna för att skydda dem från infektioner, men jag oroar mig mer för att de är inne i boxen så mycket, med ammoniakångor, damm och diverse elaka sporer.

Min fölis var ute för första gången igår, en dag gammal. De var ute knappt 3 timmar, och hon både åt och sov ute. Och råkade hamna på fel sida stängslet en gång...

Det kan ju vara bra att bara ha dem ute under uppsikt första dagarna. Mina har också en egen hage men det är inte så mycket gräs där för det är en vinterhage som bara har fått vila sedan i höstas. Så det finns bara lite gräs och mest ogräs i den. Mamman vill förstås inte äta hö ute så hon måste nog stå inne så hon får i sig tillräckligt med näring. Men de ska få åka på betet så snart som möjligt! Har man en bra hage kan de väl få vara ute ända från början?

Mina nyfödda fölungar brukar få vara ute så länge väder och underlag tillåter, dvs om det inte ösregnar eller är väldigt lerigt ute så får de vara ute hela dagen.

Hej!

Jag har det inhägnat utanför stallet så att de kan gå ut och in som de vill under dagen den första veckan. Sen får de gå i riktiga hagen hela dagen beroende på väder etc.

Så länge som möjligt, tar in dem vid regn och om det är kallt då jag inte litar på att stoet söker skydd för fölets skull om det skulle börja regna till exempel.

De första dagarna försöker jag ha dem ute så mkt som vädret tillåter. Vad jag kanske vill tillägga är att jag försöker att ha någon till hjälp vid in o ut släpp. så att vi kan hjälpas åt att leda sto och föl... Om jag måste göra det själv någon dag så väljer jag att ha stoet i longerlina så jag kan släppa iväg henne en bit om det behövs.. Jag har lett mina föl från första dagen "alltid", det brukar fortsätta så i tvåveckor, och sen har iallafall jag aldrig haft problem med att leda fölen, varken som små eller stora...

Eftersom jag är en mkt morgonpigg människa så brukar det finnas en massa dagg i gräset då jag tar ut hästarna. Jag lägger då stoets höhög(trots att betet är bra nu, så vill jag ändå ge henne hö.) i solen. Oftast lägger sig fölet i höet efter en stund, och då ligger han ju torrt och bra där.

Mina islänningar brukar föla ute. Det gjorde fullblodet och ponnyerna också. Tog endast in dem varje kväll för hantering och för att ge mammorna luzernpellets och mineraler. Fölen lär sig att äta det tidigt då också. Annars är de ju faktiskt skapta för att vara ute i ur och skur. Har aldrig haft ett sjukt föl.

Om fölet fods ute är det inte lika känsligt för väder o vind sägs det! Vi tar ut och in våra föl de 10 första dagarna. ca 20 min första dagen . Jag vill helst inte att fölis ska lägga sig ned på kalla marken.

lånar knapp

mina shettisföl har varit ute i stort sett sen födslen utom de 2 som föddes i början på April. Mitt Halvblod som fölade i början på maj går nu ute med sitt föl dygnet runt då hon inte vill vara inne och det är klart lungare och skönare för fölis att få vara ute med sin mamma än inne i en box med en stirrig mamma ;-)

Mitt sto fölade för en vecka sedan och de tillbringade första timmarna i lösdriften men sedan har de varit ute självmant förutom när jag tagit in för kraftfoder på kvällarna. Fölet är inte alls bekväm med att vara inne och stog och snuttade hela tiden första gången, var riktigt nervös...
Jag hade ordnat med nästan som en halmbädd ute där jag fodrat för stoet så att fölet kunnat ligga i halmen där det var torrt. Dock lägger hon sig ju lite varstans men hon har inte uppvisat minsta snuva!

Mina fol gar ute hela dygnet om det inte ar nagonting speciellt, tex aska eller mycket regn. De fods aven ute sa jag antar att de ar vana.

Men om det ar fint ute, torrt i backen, mm sa ser jag verkligen ingen anledning till att ha folen ute sa mycket som mojligt. Det ar ju bara halsosamt att ha dem ute.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 699
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 880
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025