Hur länge har ni era fölisar ute?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Antiqua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 162

Antiqua

Trådstartare
Ja, hur länge har ni era småttingar ute på dagarna ,beroende på vad det är för väder?

Min är en vecka gammal nu och första två dagarna var han ute i kortare perioder i omgångar. Men vädret har ju varit tiptop sen (uppehåll, sol och torrt i marken), så nu går han ute 9-18 ca.
Men regnet kommer väl säkert snart,och då blir det blött och kallt i marken igen.
Hur länge låter ni era vara ute vid regn? Är dom ute i kortare perioder ? Tar ni in när de ser att fölis vill vila?När klarar dom av att ligga på blött och kallt utan att riskera bli sjuka, hur stora behöver de vara?
Är det jättefarligt om en sån liten lägger sig ner en kortare stund när det är blött?

/Förstagångsmamma:D

Sv: Hur länge har ni era fölisar ute?

Har du möjlighet att ta in och ut flera ggr/dag vid taskigt väder så tycker jag att du skall göra det hellre än att han ligger ute i spöregn, iallafall så här års, ett varmt sommarregn är ju en annan femma.

Mitt tips är dock att forsla ut en halmhög så att att han alltid har något att ligga i oavsett väder.

Om fölen får vara ute och vila eller inte avgörs här av temperaturen i/på marken. Så här års kan marken vara väldigt kall även om det är varmt i luften.

Hur länge låter ni era vara ute vid regn?
Inte alls när de är så små vid denna årstiden.

Är dom ute i kortare perioder ?
Det beror på vädret mycket.

Tar ni in när de ser att fölis vill vila?
Nej, om det är fint väder ligger de ute på en bädd av halm.

När klarar dom av att ligga på blött och kallt utan att riskera bli sjuka, hur stora behöver de vara?
Jag ogillar när mina föl ligger blött och kallt över huvud taget. Men jag vill nog att de ska vara någon månad innan eller att det är högsommarvärme.

Är det jättefarligt om en sån liten lägger sig ner en kortare stund när det är blött?
Nej, det är inte jättefarligt, men risken för att fölet ska bli nedkylt är mycket högre. Varför chansa när det inte behövs?

Tack för era svar!

Nä, jag vill ju inte chansa, det är därför jag frågar er som har mer erfenhet;)

Jag jobbar heltid och kommer ut till stallet vid 16-16.30-tiden. Stallägaren är däremot hemma hela dagarna och skulle gladeligen tagit in och ut dom i korta perioder om det är dåligt väder och blött, men hon mår tyvärr inte bra alls, så jag kan inte belasta henne med det.

Men kan jag göra såhär - att om det är blött/kallt så tas dom ut som vanligt på morgonen och får vara ute en timme ungefär. Sen när jag kommer efter jobbet så tar jag ut dom och så får de vara ute tills jag ser att lilleman börjar bli trött och vill vila?
Det blir ju förvisso en hel del på box, men hellre det än att han blir sjuk, för det får han inte bli. Är det riktigt skitväder/regn så får dom stå helt inne.

På helgerna har jag ju möjlighet att vara där hela dagarna, och då kan jag ju själv ta ut dom i korta omgångar.

Låter det bra?

Senast ändrad:

Vår bebis är ute från 9-10 nånting till 17-17:30 ungefär om det är uppehåll och plusgrader. Är det regn får de gå in efter en stund nu i början. De har dock vindskydd/ligghall i hagen men mamma häst är lite korkad o står hellre vid grinden än i den.

Mina kommer ut vid 8-9 på morgonen och in vid 19-tiden på kvällen sålänge det är uppehåll.

Regnar det får de komma in ett par timmar vid middagstid till de torkat till och det värsta dragit förbi.

Fölis ligger i mammas hö (de korta stunder hon ligger) så det är inga problem.

Tack för era svar, det är intressant att veta hur andra gör:)

Är det uppehåll släpper jag ut 05.30 och tar in 18.30, från att fölet var tre dagar. Regniga dagar får de sovmorgon och dessutom komma in tidigare. Vi har ligghall i hagen med tjockt halmlager. Jag upplever bara att stoet och fölet blir stressat och kli i benen om de är inne för länge. De trivs ute och jag har haft tur med vädret än så länge. Nu är är lillan 11 dagar.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 422
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: Mandarinen
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·
Foder & Strö Alltså jag blir galen! Vi har lite mer än 4 hektar som vi ännu inte kunnat göra något åt på grund av detta väder! Det regnar, regnar...
Svar
18
· Visningar
2 568
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna