Hur länge håller sig färskfoder bra?

Sv: Hur länge håller sig färskfoder bra?

Beror nog en del på hur varmt man har hemma osv. Själv har jag haft färskfoder framme från morgon till kväll några gånger, men då i matlåda med lock på.

Nu är inte jag köttätare, så jag vet inte hur länge kött klarar sig egentligen, men det känns som om kött inte borde hålla sig fräscht speciellt länge...

Varför inte bara förvara det i frys och sedan ha det i kylskåp fram tills hunden ätit upp allt?

Rumstempererat från början - någon timme skulle jag säga.

Fryst i rumstemperatur (För att tina) 4-8 timmar beroende på hur fort det tinar upp.

Jag låter det inte ligga framme. Tycker det blir ofräscht väldigt fort. Ger Fodax.

Obruten förpackning av korv-format håller säkert lite längre eftersom det inte kommer i kontakt med luften.

Jo har ju det i frysen och tar fram lagom stora portioner men undrar om man kan ha en portion stående framme under dagen/ kvällen så att hunden kan äta när den vill?:)

I våra ögon och för oss, inte särskilt länge. Men för en hund spelar det ingen större roll om det ligger framme flera timmar ens om det blir äckligt. Deras mage klarar det speciellt om de äter bara färsk kost.

Jag har det inte framme om det inte ska tina snabbt. (Ger fodax) Tror dock inte det är någon fara att ha det framme såhär års. Sommartid blir det nog jäkligt fort attackerat av flugor som vill ha kalas.

/LL

Senast ändrad:

Jag lägger alltid fram 2 nya skivor när jag ger hunden de färdigtinade. Men dom lägger jag ju i kylen iof. Någon timma innan matdags brukar jag lägga fram det i rumstemperatur för att hon ska slippa det "kylskåpskalla" och eventuellt en liten frusen bit i mitten. Dom hamnade framme i 3 timmar en gång och redan då tyckte jag att det började lite smått lukta ofräscht :(

I upptinat tillstånd så har jag det inte framme i rumstemperatur alls, även om jag tror att den sura vommen har viss konserverande effekt.

Dock brukar jag då och då låta en enkiloskorv tina över natten och då ligger den ofta framme 6-7 h. Det känns inte optimalt, men inuti så är den fortfarande kall, ibland fortfarande lätt frusen. Men jag tänker att det inte är så farligt med tanke på att korven går åt samma dag.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: Sel
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 386
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka