Hur länge håller rödfärg?

Jag tycker också det ser ut som du målat med alldeles för tjock färg, och även kanske att du behöver skrapa av lös gammal färg lite bättre :)
Färgen är möjligtvis för tjock, men jag hade ingen aning om att man skulle späda rödfärg innan man använder den... Däremot tror jag inte att vi har missat i förarbetet. Skrapa ska man väl inte göra med rödfärg, utan borsta ska räcka? På ena sidan har jag nu till och med borstat TVÅ gånger, och ändå börjar det släppa igen... :( Först borstade vi med piasavakvast och jag målade. Färgen släppte. Sedan borstade jag om igen bort lös färg med skurborste. Målade. Färgen börjar släppa...igen... :(

Färgen börjar släppa...igen...
För torrt antagligen.
Skrubba bort allt löst - igen - och fukta väggen med vatten. (Typ måla med bara vatten.)
Suger väggen åt sig vattnet?
Om den inte gör det så är det inte slamfärg.
Men om den suger åt sig vattnet så målar du igen med rödfärgen utspädd med 50% vatten.

Färgen är möjligtvis för tjock, men jag hade ingen aning om att man skulle späda rödfärg innan man använder den... Däremot tror jag inte att vi har missat i förarbetet. Skrapa ska man väl inte göra med rödfärg, utan borsta ska räcka? På ena sidan har jag nu till och med borstat TVÅ gånger, och ändå börjar det släppa igen... :( Först borstade vi med piasavakvast och jag målade. Färgen släppte. Sedan borstade jag om igen bort lös färg med skurborste. Målade. Färgen börjar släppa...igen... :(
Jag läste på Falu rödfärgs hemsida och de rekommenderar stålborstning, men en lättare skrapning kan hjälpa till. Exakt hur man gör spelar inte så stor roll så länge inte träet skadas men gammal färg som sitter löst måste bort annars "reser" den sig som på din bild.

Modern rödfärg är inte en ren slamfärg utan delvis också en linoljeemulsionsfärg (det var åtminstone den Falu rödfärg jag köpte) och är hållbarare än den gamla varianten utan linolja men det blir nog också lättare flagor.

Man späder "efter behag". Och nej rödfärg blir intee flammig. Du känner och ser när du målar. Ser det tunt ut (=färgen försvinner in i träet) så drar du en gång till med penseln.

Precis som när man målar med kalkfärg, hur tjock kalkfärgen skall vara är helt beroende av underlag, väderlek, hur man målar osv. och mängden vatten i förhållande till kalk är något som måste blandas på känn :)

Modern rödfärg är inte en ren slamfärg utan delvis också en linoljeemulsionsfärg (det var åtminstone den Falu rödfärg jag köpte) och är hållbarare än den gamla varianten utan linolja men det blir nog också lättare flagor.
Med modern menar jag sen kriget eller så, linoljeförstärkt rödfärg har använts ganska länge.

Jag har själv kommit fram till läget att jag ska måla om och köpte färg igår. På burken står att man ska späda med 10% vatten om det är första gången man målar ytan, men om ytan är målad sedan tidigare, ska man måla med outspädd färg.

Det är Göranssons Rödfärg jag köpt (fast på bilden i reklamen jag nappade på stod det Tranemo).

Eftersom jag läst här i tråden att man ska späda färgen blev jag lite förvirrad och googlade. Även på Falu rödfärgs hemsida står att man ska måla med outspädd färg om det är målat sedan tidigare.

Är det ingen som gör detta och varför i så fall?

Jag har själv kommit fram till läget att jag ska måla om och köpte färg igår. På burken står att man ska späda med 10% vatten om det är första gången man målar ytan, men om ytan är målad sedan tidigare, ska man måla med outspädd färg.

Det är Göranssons Rödfärg jag köpt (fast på bilden i reklamen jag nappade på stod det Tranemo).

Eftersom jag läst här i tråden att man ska späda färgen blev jag lite förvirrad och googlade. Även på Falu rödfärgs hemsida står att man ska måla med outspädd färg om det är målat sedan tidigare.

Jag tror att du känner det när du målat ett tag. Du får in känslan för vad som är rätt konsistens på färgen. Ju tunnare - desto mer kryper den in i träet. Är underlaget väldigt torrt kanske du behöver spä mer. Jag har en uthusgavel som jag ska måla. Den är knastertorr. Misstänker att jag måste späda en hel del för att få det bra.

Testa och känn vad som känns bäst och ser bästut. Du ser ju i princip omedelbart hur det blir. (Älskade rödfärg!! :heart:heart)

Penselmålning klarar tjockare färg än sprutmålning.

Jag tror att du känner det när du målat ett tag. Du får in känslan för vad som är rätt konsistens på färgen. Ju tunnare - desto mer kryper den in i träet. Är underlaget väldigt torrt kanske du behöver spä mer. Jag har en uthusgavel som jag ska måla. Den är knastertorr. Misstänker att jag måste späda en hel del för att få det bra.

Testa och känn vad som känns bäst och ser bästut. Du ser ju i princip omedelbart hur det blir. (Älskade rödfärg!! :heart:heart)

Penselmålning klarar tjockare färg än sprutmålning.
Kruxet är att det för tillfället inte är jag som målar så jag kan inte känna efter, jag är inte ens hemma, men behöver kunna ge instruktioner till den som ska börja måla.

Jodå. Min pappa målade precis om uthuset utan att späda. Det har han ALDRIG gjort ich det har alltid blivit bra ändå.

Men det är ju enkelt. Berätta hur rödfärg funkar. :)
Jag har sagt att rödfärgen sugs in i träet. Bättre än så kan jag inte förklara eftersom jag själv aldrig har använt det. Jag tycker själv inte att den information jag kan ge är fullständig. Det är liksom en anledning till att jag frågar folk hur det fungerar.

Jag har sagt att rödfärgen sugs in i träet. Bättre än så kan jag inte förklara eftersom jag själv aldrig har använt det. Jag tycker själv inte att den information jag kan ge är fullständig. Det är liksom en anledning till att jag frågar folk hur det fungerar.
Och jag tror att man känner och ser när man målar!
Hav gott hopp! :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Relationer Gah, jag har ingen aning om hur jag ska göra. Min ena syster sade "strunta i det" men mitt dåliga samvete gör att jag grubblar...
2
Svar
20
· Visningar
3 760
Senast: nexxa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka