Hur länge håller rödfärg?

Helt säker på att det är rödfärg pga hur den gick att sopa av huset. Vad skulle det annars kunna vara? Matt, pulvrig färg....
Jag är också rädd för att färgen har varit för tjock, men man tycker ju att man ska kunna måla med färg direkt ur burken?! Jag är verkligen ingen expert på slamfärg, men jag inbillade mig att det skulle vara något av det enklaste man kunde göra....
Ja visst är det enkelt. Och visst, det är det svårt att veta hur det ska vara när man inte gjort det förr! Rörde ni om färgen ordentligt?

Späd färgen med vatten och testa att måla några andra brädor. Den ska som sagt inte ligga ovanpå träet.

Jag har ju målat faluröd sedan jag var liten och känner ju i fingrar och ser hur färgen ska vara. Det har nog inte ens varit ett medvetet övervägande - jag har hällt i vatten om jag tyckt det var för tjock för att jag ska gilla det. O så har jag målat på.

Hur gör man med sprutan för att inte precis allt blir rött? Antar att man behöver maska med åtskilliga mil tejp innan målning? Fäster det ens vid takfoten? Eller är det något annat man använder utomhus vid fönsterfoder, tak m.m.?
Byggplast och tejp av nåt slag, det är inte så noga vilken sort, ta nån som fäster bara. Likadant med plasten, ta nån som känns bra och inte är för sladdrig.

Jag har ju målat faluröd sedan jag var liten och känner ju i fingrar och ser hur färgen ska vara. Det har nog inte ens varit ett medvetet övervägande - jag har hällt i vatten om jag tyckt det var för tjock för att jag ska gilla det. O så har jag målat på.
Likadant här, jag spär all sorts lack på gehör, det känns när man skakar sprutan om färgen funkar eller inte men så har jag ju lackat med spruta sen 80-talet med all sorts färg och inte penselmålat öht. sen dess.

Ja visst är det enkelt. Och visst, det är det svårt att veta hur det ska vara när man inte gjort det förr! Rörde ni om färgen ordentligt?

Späd färgen med vatten och testa att måla några andra brädor. Den ska som sagt inte ligga ovanpå träet.

Japp, rörde ordentligt.

Men, om man inte späder efter något "system", dvs lika delar hela tiden, blir det inte flammigt då?

Japp, rörde ordentligt.

Men, om man inte späder efter något "system", dvs lika delar hela tiden, blir det inte flammigt då?
Man späder "efter behag". Och nej rödfärg blir intee flammig. Du känner och ser när du målar. Ser det tunt ut (=färgen försvinner in i träet) så drar du en gång till med penseln.

När man målar med faluröd så suger gammalt trä in färgen så ytan blir kruttorr direkt. så man målar bara ett par tre drag till.

Håller tummarna stenhårt att det "bara" ska vara EN sida som vi måste göra om. Än så länge är det väldigt lite påverkan på de andra sidorna. Kanske var det något tokigt med första spannen?

Var det varmt när ni målade? Inte bra att måla i värme.
Ja, det var det nog men det var skugga på den sidan när jag målade. I Sverige är det ju hopplöst att pricka in idealiskt målarväder. Det ska inte vara direkt sol, inte för varmt, inte för fuktigt, inte för kallt och så får det inte regna.... Hittar man en HALV sådan dag, när man dessutom är ledig, så får man vara glad.... ;)

Helt säker på att det är rödfärg pga hur den gick att sopa av huset. Vad skulle det annars kunna vara? Matt, pulvrig färg....
Jag är också rädd för att färgen har varit för tjock, men man tycker ju att man ska kunna måla med färg direkt ur burken?! Jag är verkligen ingen expert på slamfärg, men jag inbillade mig att det skulle vara något av det enklaste man kunde göra....

Väldigt gammal linoljefärg? När oljan torkat ur kan färgen ligga som ett pulver utanpå, så är det på vårt hus. I år har vi oljat in hela huset med linolja (blev som nytt!) och då fäste också den gamla färgen igen.

Väldigt gammal linoljefärg? När oljan torkat ur kan färgen ligga som ett pulver utanpå, så är det på vårt hus. I år har vi oljat in hela huset med linolja (blev som nytt!) och då fäste också den gamla färgen igen.
Men rödfärg ÄR väl linoljefärg? Eller menar du färg som innehåller en större andel linolja än vad rödfärg gör?
Jag misstänker mer och mer att det var spann nummer ett som det var något märkligt med, för resten av huset verkar fortfarande (peppar, peppar) hålla....

Men rödfärg ÄR väl linoljefärg? Eller menar du färg som innehåller en större andel linolja än vad rödfärg gör?
Jag misstänker mer och mer att det var spann nummer ett som det var något märkligt med, för resten av huset verkar fortfarande (peppar, peppar) hålla....

"Rödfärg" är slamfärg. Linolja behöver ej ingå som komponent. Vi har ex inte linolja i den rödfärg vi målar huset med.

Nej, jag har sett att Falu rödfärg finns utan linolja. Men jag tror att de flesta "kopior" innehåller linolja?

Slamfärg och linoljefärg är helt olika saker. Och är din fasad målad med linoljefärg från början kommer inte slamfärgen att fästa, då är det bäst att bara måla vidare med linoljefärgen. Den är dessutom vacker, hållbar och väldigt dryg!

Om jag var du skulle jag ta med en bit av fasaden till en kunnig färgförsäljare, alltså inte av typen färgaffär, utan byggnadsvårdsbutik som förstår gamla färger. De kan se och testa vad du har för färg, och ge de bästa råden utifrån det.

Här är en bild på hur rödfärgen uppför sig :( :

Jag råkade ut för samma sak på ett ställe där jag målat. Insåg att jag hade missat att späda den med 10% som man visst skulle göra.... när jag sen gjorde det blev det bra.
Jag använde också en kopia och det var lite linolja i den också men den benämns som slamfärg.

Jag råkade ut för samma sak på ett ställe där jag målat. Insåg att jag hade missat att späda den med 10% som man visst skulle göra.... när jag sen gjorde det blev det bra.
Jag använde också en kopia och det var lite linolja i den också men den benämns som slamfärg.
Fast "ska"? På Falu rödfärg står det ju till exempel: "Vid ommålning räcker det med ett lager oförtunnad färg." Och det var ju ommålning jag gjorde... Men, jisses, att det ska vara så SVÅRT att måla med rödfärg... :( !!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Relationer Gah, jag har ingen aning om hur jag ska göra. Min ena syster sade "strunta i det" men mitt dåliga samvete gör att jag grubblar...
2
Svar
20
· Visningar
3 760
Senast: nexxa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka