Hur länge får hunddagis lämna hundarna utan tillsyn?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur länge får egentligen ett hunddagis/hundpensionat lämna hundarna utan tillsyn och utan rastning?

Av egentligen en slump har jag nämligen fått reda på, och verifierat att det stämmer, att ett hunddagis/hundpensionat med alla tillstånd i sin ordning osv lämnar inneboende hundar 14 h per natt utan tillsyn och rastning. Personalen går hem när daghundarna gått hem sen eftermiddag, och kommer tillbaka på morgonen inför att daghundarna kommer.

I mina öron låter det helt horribelt, jag skulle aldrig ens härhemma hos mig komma på tanken att låta bli att rasta på 14 h under natten. Inte ens låta det vara 12 h. 10 h någonstans känns verkligen som max, och då har jag och har jag alltid haft sjusovarhundar med partyblåsa.

Sv: Hur länge får hunddagis lämna hundarna utan tillsyn?

Tycker också att det låter som väldigt lång tid. Om nu djurskyddslagen rekommenderar väldigt mycket kortare tider så verkar det konstigt hur en verksamhet kan få ha så lång tid utan tillsyn.

Jösses ... vet ägarna om det? Det hade jag aldrig gått med på! Då kan ju hunden lika gärna vara hemma de timmarna. Man lämnar väl hunden på dagis för att den ska få sällskap och rastning? Jag jobbar natt 10 timmar, och skulle aldrig lämna min hund ens de timmarna.

Jordbruksverkets regler måste väl gälla även verksamhet.

Och den där "passningen" får man förstås betala hutlöst för...?

*svarar flera*

Jag har ingen aning om ägarna vet om det, men rent spontant skulle jag ju gissa att de inte gör det - helt enkelt för att jag har svårt att se hur någon hundägare skulle tycka det var/är okej.

Kanske vet inte tillsynsmyndigheten (som jag antar är Länsstyrelsen) om det heller, det är ju möjligt - men OBS nu spekulerar jag - att det sägs att det är en annan bemanning än det är. Eller så är det okej med LST, men det känns ju helt knas?

Jag har, dock för flera år sedan, varit i kontakt med just det stället ang plats till min dåvarande hund. Att jag hörde med dem var just för de också erbjöd möjligheten lämna över natten och "pensionatsdelen". Jag jobbade då dygnspass och ibland helhelgspass (gå på fredag em - av söndag em). Nu vet jag inte ens om det är samma ägare etc - men då så den bild som gavs var att hundarna rastades sen kväll (senare än jag rastar hemma tom) och tidigt morgon. De gav en väldigt bra bild/intryck, och rutiner osv som beskrevs lät väldigt bra, utefter det skulle jag med varm hand och helt trygg lämnat min hund där.

Jag har funderat på om jag skulle höra av mig dit igen nu ang Viktor, med tanke på mammas sjukdom osv, men sprang som sagt av en slump på informationen ovan. Först trodde jag inte på det, trodde det måste vara någon fd anställd som var arg och snackade skit typ. Men jag har verifierat uppgifterna och de stämmer tyvärr.

Och om man i "god tro" lämnar till stället i exempelet, så är ju frågan om man övht hade upptäckt just att hundarna är ensamma låååånga nätter osv. Hundarna kan ju inte prata och berätta, och nedkissade och nedbajsade burar går ju att städa innan ägaren kommer om så är :S Så just nu känns hela min tanke om hunddagis som "nej det törs jag för sjutton inte" - just för jag skulle behöva lämna just under nätter/ett par dagar i rad ibland. Och kan ETT ställe som har alla papper iordning och allt på ytan är bra göra så, ja då kan ju alla. De enda som kan skvallra är ju de som jobbar där och de brukar ju vara rädd om jobbet. Och få inspektioner sker väl oanmälda klockan 22 en kväll tex :S

Känns ju som rent djurplågeri att en hund ska sitta ensam 14 h, och försöka hålla sig. En rumsren hund, så även om den tillslut kissar/bajsar i sin box t ex, så de har ju stått med benen i kors lääänge innan de tar till det. Förstå om man utsatt stackars Viktor för det. Eller att han suttit och ylat en hel natt, utan att någon ens märkte det, och jag trodde allt var bra *ont i hjärtat*

Och som sagt, det känns väldigt konstigt om det ens är tillåtet?

Stället har prislista på nätet och priserna verkar ligga på samma nivå som alla andra ställen i området, så jo "passningen" kostar rejält också.

Om du kan verifiera att det är så det går till så ser jag inget hinder i at kontakta, länsstyrelsen och kolla. Har själv ringt dit en gång angående ett hunddagis som sköttes dåligt och då visade det sig att länstyrelsen hade stängt ner pga undermåliga lokaler och de blev förvånande och tacksamma för att få veta att verksamheten fortfarande rullade.

Enligt en av personerna som lämnat uppgifter var det inspektion för några månader sedan. Inspektionen var utan anmärkning, men bildens som gavs angående bemanning osv stämde inte med verkligheten så att säga. Det har jag dock INTE på minsta vis kollat och bekräftat, utan just det är ren hörsägen och kan vara felaktigt. Men rent teoretiskt är det ju inte alls omöjligt att det skulle vara så, och då skulle det ju förklara varför de just kan ha alla papper i ordning osv. Få (inga?) kontroller görs väl sena kvällar kan jag tänka mig.

Kollade hemsidan nu, och där står det en sen rastning för de hundar som sover över. Så det overifierade uttalandet ovan kan nog mycket väl stämma. Det gör ju dock i så fall att det är ganska svårt att "komma åt" det hela med tanke på att det då kräver att personalen "skvallrar", och mest troligt vill ingen riskera sitt jobb genom att göra det..

Finns anledning att göra en sen koll så ordnar säkert länsstyrelsen det. Eller menar du att det inte är lönt att kontakta dem...?

Jag menade nog varken eller ang lönt eller inte lönt. Jag kan ju inte bara göra ingenting, de stackars hundarna måste ju få mer rastning nattetid. Samtidigt vet jag att det på bara rent uppgift från anmälare att det är si och så på nätterna t ex, är rätt svårt att få LST att göra en kontroll utanför "normaltid" OM inte LST själv har andra indikationer på att det behövs.

Jag anmälde ju en person som hade hästarna ute utan skydd dygnet om på vintern, alltså verkligen utan skydd - platta små hagar utan ett endaste träd i närheten, inte ens halm utlagt att ligga på osv. Jag anmälde i februari, de gjorde kontroll i maj. Då hade de flesta hästarna åkt på bete, hästägaren påstod att hästarna inte alls stått ute på nätterna på vintern, möjligen hade någon ohanterad unghäst gjort det enstaka natt. LST kunde inte ta hänsyn till sådant som "inte framkom vid inspektionen". De noterade dock att ligghallar saknas så djuren får inte gå ute dygnet runt. De hade en hel del andra punkter att klaga på, men mer av "teknisk art" (oskyddade fönster, några mått etc)

Då de ju inte inspekterade förrän maj så var det ju lönlöst göra en nattlig inspektion t ex, men när det den här vintern var precis likadant (jag kollade, upprepade ggr) så anmälde jag igen. LST gjorde en ny kontroll - på dagtid. Ägaren hävdade att hästarna inte alls gick ute på nätterna, det var rent förtal. LST nöjde sig med detta då inspektionen i övrigt inte gav några anmärkningar.

Hästarna fortsatte gå ute, jag pratade flera gånger med djurskyddsinspektören om de inte kunde åka ut - om så bara åka förbi (hagarna syns väl från riksvägen) - en natt och kolla själva. Något de inte ansåg nödvändigt då de inte hade anledning att misstro ägarens uppgifter.

Så resultatet där blev att jag fått utstå x samtal med mer eller mindre förtäckta hot från djurägaren, och att hästarna fortfarande går ute utan minsta väderskydd eller minsta något annat än bar mark/snötäckt mark att ligga på.

Så, jag är inte så säker på det är lönt att göra en anmälan på en kombination av hörsägen och egen iakttagelse att det är nedsläckt kvällar och nätter och ingen rastning sker om de inte famlar runt i kolmörker när de gör den. Risken är att enda effekten blir att personalen får skit ang "vem har skvallrat". Men som sagt, bara vända ryggen till kan jag inte heller. Men därför jag ville börja kolla om de ens FÅR ha dem ensamma så länge.

14 timmar. Då börjar vi alltså tala typ från kl 17.00 till 07.00 ensamma.
Tror inte att det kan vara lagligt någonstans men varför ringer du inte till jordbruksverket (före detta djurskyddsmyndigheten) 0771-223 223 eller länsstyrelsen och fråga bara om du är osäker. Då får du ju det säkraste svaret och information om hur dem tycker att du ska hantera saken.

Senast ändrad:

Jösses ... vet ägarna om det? Det hade jag aldrig gått med på! Då kan ju hunden lika gärna vara hemma de timmarna. Man lämnar väl hunden på dagis för att den ska få sällskap och rastning? Jag jobbar natt 10 timmar, och skulle aldrig lämna min hund ens de timmarna.

Jag jobbar också natt och blev verkligen jätteledsen på "mitt" pensionat. Jag hade tänkt ha min hund där när jag, precis som du jobbar 10 timmar per pass. Trodde verkligen hunden skulle få det bra där, rastning, sällskap och iallafall någon form av stimulering på kvällen. Jag vet inte hur länge hundarna blev lämnade ensamma, men jag fick iallafall höra av personalen att min hund ylade hela natten. När jag skulle lämna henne hade hon svansen mellan benen och gnällde varje gång. 4 gånger utnyttjade jag pensionatet, men hittade sen en nattmatte där svansen går som en propell när vi är på väg, och där hon får en lekkamrat, en massa ben och rastrundor fram till läggdags:).

KL

jag blir så arg så jag kan inte nes svara....
jag hade inte blinkat utan anmält. åtminstone ringt och påtalat. man kan ju va anonym. och vad är det för jä-a dagis/nattis där personalen meddelar att hunden stter o ylar hela natten utan att göra nåt??????????

Tyvärr tror jag inte det =/ Det innebär således att det finns två "skitdagis" i stan. Det jag tänker på är i full verksamhet, och inte "osynligt" så borde inte vara det. Dessutom har de en högre prislapp än det i annonsen. Dock stämmer mycket om det som står i artikeln så det skulle kunna vara dagiset jag menar.

Men om jag fattar artikeln rätt så drogs tillståndet in redan under försommaren för dagiset i artikeln, även om de två ggr försökt söka nytt tillstånd? Dagiset jag tänker på är fortfarande i full drift idag.Hemsidan uppdateras dessutom kontinuerligt med bilder etc, senast idag.

Så, det tycks finnas två =(

KL Jag kollade upp ett hundpang i Vallentuna när jag hade två hundar, där tittades hundarna till sista gången kl 20 el 21 då även lucka ut till liten rastgård bommades igen. Skulle kosta 4 000 kr för två hundar som delade bås o då hade dom ingen tillsyn resten av natten fram till ca 07.30.

Min sambo jobbar som djurskyddsinspektör. Ska höra med honom hur han skulle göra om det låg på hans bord.
Tyvärr verkar det ofta som att ord står mot ord och det är svårt att bevisa något så länge inte djuren mår dåligt när inspektörerna är på plats.

Hur har det gått?

Jag gjorde ju aldrig någon anmälan, då en "hörsägensanmälan" skulle bli tämligen värdelös, och en "riktad" anmälan med informationen jag fått från andra hand kunde jag inte göra pga en rad anledningar där den främsta är arbetsrelaterad. Jag hamnar i en intressekonflikt helt enkelt.

Dagiset flyttade ju, och de nya lokalerna osv är ju inspekterade och gdk av LST. Enligt samma källa som tidigare är det samma lika på nya stället, men nu ser jag inte ens om det är tänt/släckt tyvärr :S

Det är för övrigt INTE samma dagis som stängts som det jag menar, tyvärr.

Jag gjorde ju aldrig någon anmälan, då en "hörsägensanmälan" skulle bli tämligen värdelös, och en "riktad" anmälan med informationen jag fått från andra hand kunde jag inte göra pga en rad anledningar där den främsta är arbetsrelaterad. Jag hamnar i en intressekonflikt helt enkelt.

Dagiset flyttade ju, och de nya lokalerna osv är ju inspekterade och gdk av LST. Enligt samma källa som tidigare är det samma lika på nya stället, men nu ser jag inte ens om det är tänt/släckt tyvärr :S

Det är för övrigt INTE samma dagis som stängts som det jag menar, tyvärr.

Jag har anmält hörsägen två ggr. Båda gångerna har det blivit uppkollat i alla fall. Och vid båda tillfällen kom de dit när det var precis så som jag hade berättat och hört.

Allvarligt, jag fattar inte att man låter det fortgå för man TROR att inget kommer hända. Även om inget händer så finns det i alla fall i pappren att någon anmält.

Delvis Kl..

Jag förundras ofta över att här på hund säger folk anmäl mm, men sen när det kommer till de själva så finns det hundra bortförklaringar varför inget görs..
Man låter alltså djur ha det dåligt, fast de vet om det... Helt otroligt....

Och jag förundras över att dessa dagis har kunder, lämnar och hämtar ägarna alltid utanför så de inte vet hur det ser ut i hundburar etc? Eller låter man hunden vara kvar på dagiset även om den sitter i en box/bur där den inte kan lägga sig när man hämtar efter jobbet?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 990
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 158
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka