Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är så djävla arg!!
Mina hästar går ute för mycket tydligen!
Kan nån säga till mig; HUR LÄNGE FÅR DE GÅR UTE, innan de är ute för länge?
Allvarligt talat?! Gud, va arg jag är! Nu har jag fått kommunen på mig! Mina hästar går ute för mycket!!!
Skriv inget om min min eller andras hästhållning förrän du själv varit & kollat.Hoppas det var ett knapplån, annars har du inte läst ett skit av vad jag skrivit.
Visst finns det en sådan regel. Följande är kopierat från Djurskyddsmyndighetens sida:
Utegångsdjur
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.
Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
Men eftersom allting uppenbarligen står rätt till och de har ligghall osv så är det ju inte kommunen du har fått på dig utan en (visserligen då obefogad) anmälan.
Kommunen har ju bara fullgjort sin uppgift och kontrollerat en anmälan, och hellre tio obefogade besök än en nonchalerad befogad anmälan i mina ögon.
Undra om det kan skilja på vindskydd och ligghall? Tror att ett vindskydd inte har ngt torrt underlag för hästarna att ligga på medan en ligghall ska ha det. Kan det vara problemet som tråd-skaparen ställs inför?
.
Visst finns det en sådan regel. Följande är kopierat från Djurskyddsmyndighetens sida:
Utegångsdjur
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.
Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
dom har vindskydd, plus täcke på sig
att folk bryr sig om hästarna, när det inte angår dem öht
Nu gör det ju det. Självklart ska man anmäla missförhållanden om man ser dem där djur far illa. Kanske var anmälaren övertygad om att dina hästar for illa?
.
vad menar du med det???