hur länge bör inte en häst stå inne???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare aleiga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 5 024
Sv: hur länge bör inte en häst stå inne???

våra hästar är inne mellan 18-07.30 och står på halm

Får kraftfoder och hö kl 06.30 sedan hö och kraftfoder kl 12-13 min kommer in mellan 16-18 och får då hö igen och sen får de kraftfoder och hö vid 20-21

Senast ändrad:

Men då var det en dåligt skött lösdrift.:mad:

Mina hästar ligger ner på sin tjocka, mjuka, varma permanentbädd i sin ligghall varje natt, utan undantag.

Äter gör de ur sin höhäck med tak, och dricker ur sin uppvärmda vattenkopp.

Vi har grusat utanför lösdriften och runt höhäcken, där det blir upptrampat annars.

Hästarna rids dagligen och tas då in i box för att ryktas och efteråt ges kraftfoder.

Ligghallen
lsdrift.jpg

Höhäcken, ligghallen i bakgrunden.
lunestormojag.jpg

Pojkarna busar i sin skogshage som hör till lösdriften.
leker.jpg

Det här blev lite OT men kände bara att jag måste visa att det finns välskötta lösdrifter också.:crazy:

Om du läser HELA mitt inlägg, så ser du att jag vet att det finns många bra lösdrifter :bow:. Men lösdrifter passar inte ALLA hästar, tyvärr :cry:. I det stall jag stod då, var det sommarlösdrift från mitten av maj, till mitten av november. Men jag tog in min häst i stallet på eget bevåg, med eget strö och eget hö till sist.

Det finns även bra stall, även om hästarna står inne många timmar. Våra hästar står på halm och får mkt hö, mockat flera gånger om dagen och rids 1-2 itmmar/dag. Men stall passar inte ALLA hästar.

Det är bara det jag vill ha fram. :crazy:

Vad som är bäst, långa stalltider, korta stalltider eller lösdrift. Det går inte att säga på rak arm rakt ut för ALLA hästar. Det är individuellt. Min häst ligger i sin box och ingen annanstans även om jag lägger aldrig så mkt halm. Möjligen ute en stund i en varm sommarhage. Men ingen "nattvila"

:bow:

Senast ändrad:

Det var en mkt sorglig lösdrift som du beskrev :cry:

Om en eller flera hästar inte får mat, inte får komma in eller dyl, då är flocksammansättningen fel. För att lösdrift ska fungera så skall flocken vara lugn och harmonisk, det ska finnas gott om mat, "nöjen" och ligghallen ska vara sådan att hästarna vill använda den. Mina hästars lösdrigt är utformad som en stor box, med dörr in till stallgången bla, mockas 1-2ggr/dag och är välströdd. Mina hästar sover där året runt, även sommartid går de in för att sova/vila.

Jag tror nog att alla hästar kan må bra på en lösdrift, om man anpassar det efter individen och sörjer för en god flocksammansättning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 818
Senast: Karamello30
·
Hästvård Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är...
2
Svar
30
· Visningar
4 733
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 047
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka